کد خبر : 6475
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 مرداد 1396 - 21:38

شورا؛ سیاست ورزی شهری آری، سیاسی کاری نه!

شورا؛ سیاست ورزی شهری آری، سیاسی کاری نه!

آی نیوز – علی عباسی ؛ نهاد شورا یکی از مهمترین نهادهای تاثیر گذار در شئون زندگی اجتماعی شهروندان کشور بوده است .

این پارلمان های محلی در طول ۴ دوره فعالیت در شهرها و روستاها اثرات اجتماعی و فرهنگی خود را در جامعه بر جای گذاشته اند.

فراز و فرود فعالیت شوراهای شهر در شهرها و روستاها و همچنین موفقیت و گاها تبعات منفی عملکرد برخی شوراهای شهر در برهه هایی، نگرانی ها و همچنین دیدگاههای منفی در خصوص برخی عملکرد های شورا در بین شهروندان را بوجود آورده است.

 

گاها زمزمه ها و حتی صداهای بلندی به گوش می رسد که شورا باید از کار سیاسی دوری کند و به امور تخصصی بپردازد.

 

مدافعان این نظر اعتقاد دارند که شورا جای سیاست و سیاسی بازی و کارهای سیاسی نیست و صرفا باید امور تخصصی شهر در شورا مورد توجه قرار گیرد.

 

با این حساب باید ابتدا شناختی از وظایف، جایگاه، اختیارات و حدود شورای شهر داشته باشیم و پس از آن در خصوص حدود و ثغور و چهارچوب های فعالیت شورایی نظر دهیم.

 

نظارت بر برنامه ریزی، تصویب بودجه سالیانه شهر، تعیین، انتخاب، بازخواست و عزل شهردار و همچنین رصد و نظارت بر عملکرد و امور اجرایی مدیریت های شهری یا همان شهرداری مهم ترین اختیارات و وظایف قانونی شورای اسلامی شهر به حساب می آید.

 

قانون گذار در اصول مربوط به شورا از اصل یکصد تا یکصد و ششم قانون اساسی به صراحت تدوین و تصویب لوایح، طرح ها، برنامه ها و بودجه مدیریت های محلی از سوی شورا را از اختیارات و وظایف شوراها به حساب آورده است.

 

با این حساب این سوال به ذهن خطور می کند که آیا کار شورا کاری غیر سیاسی و تخصصی به حساب می آید یا کاری سیاسی؟

 

 سوال دوم که مرتبط با سوال اول نیز است می تواند اینطور مطرح شود که آیا اعضای شورا باید سیاسیون باشند و یا  افراد متخصص در حوزه های مختلف بخصوص حوزه های مرتبط با مدیریت شهری.

 

پیش از پرداختن به جواب سوال اول و دوم باید این نکته را در نظر داشته باشیم که وظایف و اختیاراتی که قانونگذار برای شوراها در نظر گرفته است در حیطه سیاستگزاری تعریف می شود و با این حساب ورود سیاستمداران و متخصصان سیاستگزاری امور شهری به این نهاد مردمی اجتناب ناپذیر می نماید.

 

هر تصمیم و عملی که به حوزه و حدود، منفعت و سرنوشت جامعه و شهروندان تاثیرگذار بوده و از آن تاثیر بپذیرد، جزئی از کار سیاسی تعریف می شود.

 

 با این حساب برایند و خروجی کار شورای شهر سیاستگزاری، تصمیم سازی و تصمیم گیری برای شهر خواهد بود که بر اساس اصول علم سیاست، عملی سیاسی محسوب می شود.

 

حال به سوال اول برمی گردیم؛ طبیعتا برنامه ریزی، تعیین خط مشی ها و سیاست های اداره شهر در حوزه های مختلف، تصویب قانون بودجه سالیانه شهر، تصمیم گیری در انتخاب، استیضاح، سوال و نظارت بر عملکرد شهردار، پرسشگری و نظارت بر عملکرد سایر دستگاههای دخیل در امور شهری به جز شهرداری و سازمان های زیر مجموعه کاری غیر از سیاست گذاری نیست و سیاست محسوب می شود.

 

اما این نکته را نیز باید در نظر داشته باشیم که سیاسی کاری، ورود در دعواهای جناحی و دسته ای و عدم توجه به مشکلات شهر و دخول به دعواهای سیاسی و حزبی، آسیبی است به فعالیت درون شورایی  که می تواند کار و ماهیت کار شورای شهر را تحت تاثیر قرار دهد.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.