کد خبر : 6565
تاریخ انتشار : دوشنبه 8 آبان 1396 - 5:35

موضوع دریاچه ارومیه یک چالش علمی است که باید حل شود و فقط ربطی به بودجه ندارد/ تبریز ۲۰۱۸ فرصتی برای نگاه ویژه‌تر به دریاچه ارومیه است

موضوع دریاچه ارومیه یک چالش علمی است که باید حل شود و فقط ربطی به بودجه ندارد/ تبریز ۲۰۱۸ فرصتی برای نگاه ویژه‌تر به دریاچه ارومیه است

آی نیوز-  دکتر پزشکیان درخصوص احیای دریاچه ارومیه گفت: معتقدم صرفا با تاکید بر مباحث مالی نباید به دنبال احیای دریاچه ارومیه بود بلکه تخصص گرایی و عمل بر اساس داده های علمی و روش ها و متد های تخصصی باید در امر دریاچه ارومیه قدم برداریم.

نایب رییس اول مجلس شورای اسلامی، با اشاره به ضرورت توجه ویژه به موضوع احیای دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: دولت با تمام تنگناهای اقتصادی دریاچه ارومیه را در اولویت قرار داده است.

مسعود پزشکیان گفت: تا امروز هیچ دولتی به اندازه این دولت به موضوع احیای دریاچه ارومیه نپرداخته است و اعتباراتی که برای احیای این دریاچه در نظر گرفته شده است در حد امکان تخصیص یافته است.

وی خاطرنشان کرد: امروز شاهد هستیم که در بحث اعتبارات اختصاص منابع مالی برای طرح های عمرانی با مشکل روبرو است با این وجود طرح های مرتبط با دریاچه ارومیه ادامه دارد.

پزشکیان ادامه داد: معتقدم صرفا با تاکید بر مباحث مالی نباید به دنبال احیای دریاچه ارومیه بود بلکه تخصص گرایی و عمل بر اساس داده های علمی و روش ها و متد های تخصصی باید در امر دریاچه ارومیه قدم برداریم.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، خوشبختانه با پیگیری های صورت گرفته توسط نمایندگان مجلس و بخصوص خانم دکتر آقاپور فاینانس انتقال آب از ارس در شورای اقتصاد نهایی شده است و این اقدام خود می تواند در این بین بسیار تاثیرگذار باشد.

وی احداث سد و تونل رودخانه‌ی زاب را اقدامی عملیاتی در راستای احیای دریاچه ارومیه دانست و گفت: شاهد هستیم که اقدامات خوبی در این خصوص در حال انجام است .

پزشکیان، در کنار این موضوعات دانشگاه نیز درگیر موضوع است و طرح هایی توسط پژوهشگران و دانشگاهیان دانشگاه تبریز به منظور جلوگیری از تبخیر آب در این دریاچه در حال انجام است که با این اقدام ما هم تکنولوژی روز دنیا را در منطقه خواهیم داشت و هم از طریق به کار بردن پنل های خورشیدی در این طرح خواهیم توانست از انرژی خورشید نیز استفاده کنیم .

نماینده مردم تبریز ، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، نقش گروه های مردم نهاد در فرهنگ سازی را نیز مهم دانست و گفت: بخشی دیگری که در موضوع دریاچه ارومیه باید مورد توجه قرار گیرد نقش گروه های مردم نهاد است در این رابطه ما با گروه های متعدد زیست محیطی با حضور مسئولان محیط زیست جلساتی داشته ایم که برخی از این گروه ها در عین توجه به مسائل فرهنگی و فرهنگ سازی موضوع تغییرات در میانگذر را نیز مطرح کرده اند که این مهم نیازمند کار کارشناسی و بررسی در جلسات تخصصی است.

وی، تبریز ۲۰۱۸ را نیز فرصتی برای طرح موضوع دریاچه ارومیه دانست و گفت: ما در هر فرصتی که به دست می آوریم دریاچه ارومکیه را به عنوان مطالبه ای استانی و ملی مطرح می کنیم و تصمیم داریم در جلسه ای که با دکتر جهانگیری خواهیم داشت از دولت درخواست اعتبار ویژه ای در قالب تبریز ۲۰۱۸ داشته باشیم هرچند باید محدودیت های دولت را نیز در این خصوص در نظر بگیریم.

وی ادامه داد: نمی شود با داد و بیداد مطالبات خود را پیگیر باشیم چرا که باید بر اساس واقعیت ها عمل کنیم، امروز شاهد هستیم که اعتباراتی از طریق صندوق ذخیره ارزی در نظر گرفتن فاینانس، اعتبارات بخش آب و … به منظور احیای دریاچه ارومیه در نظر گرفته می شود و ما نیز باید از این فرصت ها استفاده کنیم.

وی اصلاح الگوی کشت و استفاده از تسهیلات دولتی برای کشاورزان را مورد تاکید قرار داد و گفت: دولت اعتبار خوبی در موضوع آبیاری قطره ای دارد اما متاسفانه ما نتوانسته ایم از این تسهیلات استفاده کنیم و باید در این مسیر نیز با فرهنگ سازی درست قدم برداریم./برنای تبریز

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.