کد خبر : 6575
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 آبان 1396 - 10:41

شهردار تبریز، متخصص‌ترین و جوان‌ترین شهردار کلان‌شهرهای کشور

شهردار تبریز، متخصص‌ترین و جوان‌ترین شهردار کلان‌شهرهای کشور

صدور حکم شهردار تبریز توسط وزیر کشور و آغاز به کار مسئولیت رسمی مهندس شهین‌باهر را می‌توان فصل مهمی در آغاز مسئولیت نسل دوم انقلاب عنوان کرد.

 نگاهی به کارنامه شهردار تبریز نشان می‌دهد که وی ترجیح داده هم‌وغم خود را صرف تحصیل، تدریس، کارشناسی و ارزیابی کند. گذشته علمی، تخصصی و اجرایی ایرج شهین‌باهر، حول محور مباحث شهری و عمرانی بوده و از مسائل حاشیه‌ای مبرا است. وی حتی همین الان نیز از خطاب کلمه «دکتر» بیزار است و تاکید دارد که هنوز رساله‌‌ دکترایش تکمیل نشده‌است.

مهندس شهین‌باهر بیش از هر مسئولیتی، با سازمان نظام‌مهندسی استان شناخته می‌شود. با این حال نام وی در شورای چهارم مطرح شد. به اذعان خبرنگاران و مخاطبان مباحث شورا، او از معدود اعضای شورای چهارم بود که رفتار و گفتارش، تحت‌الشعاع حواشی شورا قرار نگرفت و مواضعش همیشه فنی و تخصصی بود.

تمام این مزیت وقتی، پررنگ‌تر می‌شود که بدانیم شهین‌باهر، متخصص‌ترین و جوان‌ترین شهردار کلان‌شهرهای کشور است. بر اساس آخرین نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن، شهرهای تهران، مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم و اهواز که جمعیت هر کدام بیش از یک میلیون نفر است، هشت کلان‌شهر کشور را تشکیل می‌دهند. از میان هشت شهردار انتخاب شده برای این شهرها، شهین‌باهر با اختلاف چشمگیر، جوان‌ترین شهردار است. وی همچنین تنها فردی است که در این لیست، دارای تحصیلات و تخصص علمی مرتبط با حوزه شهری است. طبق شاخص تقسیم‌بندی نسل‌های پس از انقلاب، نسل دوم، شامل کسانی است که در دوره مبارزات انقلابی، حضور نداشته‌اند اما در عین حال، فضای جنگ تحمیلی و سال‌های دهه ۶۰ را به خوبی درک کرده‌اند. شهردار تبریز را می توان در زمره همین نسل باانگیزه دانست که پله‌های علمی و اجرایی را یک‌به‌یک پیموده و با اعتماد شورای کاربلد، سکان مدیریت شهری تبریز را در دست گرفته است. از این حیث می‌توان گفت شهردار تبریز، مسیر دشواری برای اثبات شایستگی‌های نسل جوان انقلاب در پیش‌رو دارد.

به اعتقاد شهین‌باهر، فرصت‌های توسعه کلان‌شهر تبریز، از چالش‌ها و نارسایی‌های آن به مراتب بیشتر است و می‌توان با برنامه‌ریزی و تقویت بهره‌وروی در مجموعه نیروی انسانی، جایگاه شهر را بهبود بخشید. ارتقای منزلت بین‌المللی شهر و دستاورد مهم «تبریز ۲۰۱۸» مزیت دیگری است که پیش روی مدیریت شهردار جدید تبریز است که می‌تواند با فعال‌شدن دیپلماسی شهری و جذب فرصت‌های سرمایه‌گذاری خارجی، روند صعودی شهر را در میان کشورهای تراز تداوم ببخشد.

شهردار تبریز به واسطه حضور چهار ساله در شورای قبل و پشتوانه سال‌ها تلاش فنی و مهندسی، اشراف کافی به ضرورت‌های شهر دارد و می‌تواند طرح‌های توسعه شهر را بدون انحراف از جهت‌گیری توسعه مصوب شهر، عملیاتی کند.

بخش عمده‌ای از مدیران کنونی شهرداری تبریز چهار سال دیگر، بازنشسته خواهند شد. به احتمال قوی، چارت ساختاری شهرداری نیز با تحولات مهمی روبرو خواهد شد. دگرگونی سیمای عمرانی شهر و پروژه‌های کلان عمرانی نیز در چشم‌انداز «تبریز ۱۴۰۰» قابل‌‌پیش‌بینی است. شاخص‌های اجتماعی و جمعیتی شهر و فرهنگ عمومی نیز قطعاً دستخوش تاثیرات اجتناب‌ناپذیر زندگی معاصر قرار گرفت. چهار سال دیگر شهردار تبریز در آستانه سالگی ۵۰ سالگی است و باید از دل تمام این چالش‌های پیچیده، تبریزی امیدوار و زیبا را به نسل‌های آتی تحویل دهد. 

 

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.