کد خبر : 6599
تاریخ انتشار : جمعه 22 دی 1396 - 13:31

کاهش بارندگی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه

کاهش بارندگی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه

‌مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی، با بیان این‌که سال جاری در استان ما ۲۵ درصد کاهش بارندگی ثبت شده است، گفت: بارندگی در حوضه‌ی آبریز دریاچه ارومیه ۴۰ درصد، در حوضه‌ی آبریز ارس یک درصد و حوضه‌ی آبریز قزل اوزن ۲۳ درصد کاهش یافته است.

غلامرضا هاشمی در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان، با اشاره آخرین وضعیت منابع آب استان اظهار کرد: ۳۵ درصد بارش‌ها در استان ما، فصل پاییز رخ می‌دهد که امسال با کاهش بارندگی در فصل پاییز مواجه بوده‌ایم و طبق پیش بینی‌های هواشناسی استان برای سه ماه آتی، کاهش ۲۵ درصدی بارندگی را نیز در زمستان شاهد خواهیم بود که باید برای مقابله با معضلات کم آبی آمادگی لازم را داشته باشیم.

وی با اشاره به این‌که سدها نقش موثری در تامین آب شرب مردم دارند که آب ورودی به سدها کاهش یافته است، عنوان کرد: سد ستارخان، آب شرب اهر را تامین می کند که حجم اب این سد نسبت به سال گذشته از ۴۳ میلیون متر مکعب به ۳۲ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

وی ادامه داد: حجم آب سد بوکان نیز از ۲۷۰ میلیون مترمکعب به ۲۰۱ میلیون متر مکعب کاهش یافته و حجم مخزن آبی آن نسبت به سال گذشته ۲۷ درصد کاهش یافته است.

وی با بیان این‌که باید تدابیری جهت کمبود بارندگی و جبران آن در استان اندیشیده شود، گفت: متاسفانه مناطق ما در حوزه ی دریاچه‌ی اورمیه در وضعیت خشکسالی شدید قرار گرفته است و این امر موجب کاهش سطح مخازن آبی استان شده و اکنون باید پیش بینی‌های لازم را برای مدیریت آب و مقابله با کمبود آب در سال‌های آتی انجام دهیم.

وی ادامه داد: باید تغییر الگوی کشت کشاورزان، کاهش سطح زیر کشت، اصلاح الگوی مصرف آب، کاشت گیاهان زراعی مقاوم و تجهیز منابع تامین آب قدیمی و … به عنوان راهکار برای جلوگیری از کمبود آب در استان عملیاتی شوند.

وی با اشاره به این‌که سال جاری در استان ۶۲ شورای حفاظت از منابع آبی استان در تمامی شهرستان‌ها تشکیل شده است، افزود: ضرورت دارد مدیریت بحران خشکسالی نیز همواره در استان و شهرستان‌ها تشکیل شود تا با هدف شناسایی و ارائه‌ی راهکارهای جدید در این زمینه گام موثری برداشته شود.

وی با اشاره به اهم اقدامات شرکت آب و منطقه‌ای در استان، تشریح کرد: جمع‌آوری موتور پمپ حاشیه رودخانه، جلوگیری از اضافه برداشت چاه‌های مجاز، توقیف دستگاه‌های حفاری غیر مجاز، نصب کنتور هوشمند، شناسایی استخرهای عظیم و نامتعارف، قلع و قمع و انسداد استخرهای عظیم حاشیه ی رودخانه ها از اهم اقدامات این شرکت در زمینه حفاظت از منابع آبی استان بوده است.

‌به گزارش‌ ایسنا، ‌وی با بیان این‌که طی سی سال گذشته تاکنون، سالانه ۴۵ میلیون متر مکعب از آب های زیرزمینی کاهش یافته است، گفت: تاکنون در استان از ۲۴ هزار چاه غیرمجاز، هفت هزار و ۲۰۰ چاه مسدود شده  است و در حال حاضر وضعیت آب های زیر زمینی استان ثابت مانده ولی ضرورت دارد در این زمینه با انجام اقدامات موثر به تعادل بخشی واقعی برسیم.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.