کد خبر : 7077
تاریخ انتشار : پنجشنبه 10 اسفند 1396 - 10:06

خودکشی ها و تهدید آرامش روانی جامعه برای جذب مخاطب بیشتر

خودکشی ها و تهدید آرامش روانی جامعه برای جذب مخاطب بیشتر

علی عباسی – رسانه ها بخصوص شبکه های اجتماعی در طول دو سه ماه اخیر چهار مورد خودکشی نافرجام در شهر تبریز را گزارش داده اند و فضای اجتماعی تبریز به نوعی تحت تاثیر این خودکشی ها قرار گرفته است.

 اگر از اظهار نظرهای عجیب و غریب و فرافکنانه برخی مدیران ریز و غیر مرتبط با این موضوع عبور کنیم، به کمتر موردی در خصوص ریشه یابی، علت یابی و تلاش برای رفع این علل برخواهیم خورد.

 متاسفانه نوع نگاه و پرداخت اکثر ما رسانه ای ها و  گردانندگان شبکه های مجازی به این موضوع سودجویانه، منفعت طلبانه و بدون درنظر گرفتن ضرورت حفظ حریم اجتماعی و آرامش روانی شهروندان بوده است.

 به نظر می رسد انعکاس گسترده، بی محاسبه و احساسی چنین حوادثی علاوه بر اینکه حقیقتا تشویش اذهان عمومی را در پی دارد خود مشوق و محرک دیگری برای اقدام به خودکشی های بعدی بوده است.

 پدیده خطرناک و مهلک از میان رفتن آرامش روانی جامعه تبعات گسترده ای دارد ناامیدی، افسردگی و از بین رفتن امید به آینده ، شاید مفاهیمی انتزاعی به نظر برسند اما دقیقا همین مفاهیم مورد اشاره، با بمباران خبری اخبار زرد، منفی، بی محتوا، شبه واقعیت مورد تاخت و تاز قرار می گیرند.

 راستی ما تولید کنندگان محتواهای خبری در انعکاس اخبار و رویدادهای خبری به چه میزان باید به سلامت روانی جامعه  توجه کنیم؟

به نظر می رسد ما حق نداریم به بهانه ی افزایش بازدید از سایت و یا کانال خبریمان، هر نوع اخبار منفی و دارای ابعاد مختلف را به صورت لخت و عریان به دید مخاطب برسانیم. 

شفافیت خبری واقعیتی انکار ناپذیر است اما خبرنگار یا هر کسی که به پوشش اخبار مختلف می‌پردازد باید بر میزان و نوع تاثیر اخبار منتشر شده بر روی سلامت روانی شهروندان و مخاطبان واقف و بر انتشار اخبار به نفع جامعه متعهد باشد. 

 اخلاق حرفه ای ایجاب می کند که به خاطر بازدید بیشتر یا جذب مخاطب افزون تر از انتشار  بی محاسبه ی شبه اخبار دلخراشی که سوهانی بر روح و روان جامعه است خودداری کنیم. 

 اخلاق حرفه ای ایجاب می کند که زاویه دید ما در پردازش و انتشار اخبار بر محوریت شرافت بچرخد.

 تولید خبرهای ناخوشایند از سوی رسانه‌ها و افراد دارای تریبون اگر همواره به صورت منفی باشد موجب یأس روانی می‌شودافزایش نوع‌دوستی و رشد عواطف مثبت در جامعه از طریق تولید خبرهای مثبت و تلقین مثبت به جامعه  ضرورت ما و تعهد ماست.

 جان کلام ماکیاولی در شهریاران این بود که هدف وسیله را توجیه می کند اما همکار عزیزم این سیاست مطرود و مردود است.در کار ما هدف وسیله را توجیه نمی کند!

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.