کد خبر : 713
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 آذر 1392 - 9:26

اخاذی از کشاورزان به بهانه تامین کود شیمیایی

اخاذی از کشاورزان به بهانه تامین کود شیمیایی

معاون جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی خبر داد
اخاذی از کشاورزان به بهانه تامین کود شیمیایی
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی از نوعی کلاهبرداری در میان بهره‌برداران بخش کشاورزی به بهانه تامین کود شیمیایی در استان خبر داد.

به گزارش آی نیوز، ایوب ایرانی‌فام صبح امروز در حاشیه جلسه شورای مدیران جهادکشاورزی استان اظهار کرد: بر اساس گزارش‌های رسیده، اخیراً نوعی کلاهبرداری در میان بهره‌برداران بخش کشاورزی ظهور و بروز یافته و تعدادی فرصت‌طلب با سوء استفاده از ناآگاهی برخی از زارعان و نیز وضعیت روند توزیع نهاده‌ها و افزایش نسبی قیمت انواع کود در بازار، با عنوان اینکه کود ارزان‌تر در اختیار آنان قرار خواهند داد اقدام به اخاذی از کشاورزان می‌کنند و سپس یا متواری می‌شوند و یا کود غیراستاندارد و تقلبی به کشاورزان تحویل می‌دهند.

وی با بیان اینکه کشاورزان نباید هرگز فریب این افراد شیاد را بخورند، افزود: شایسته است مدیران جهادکشاورزی شهرستان‌ها و مراکز توزیع در این خصوص نسبت به آگاه‌سازی و هدایت کشاورزان به این مراکز و شبکه‌های قانونی توزیع کود و نیز با برگزاری کلاس‌های ترویجی در این خصوص نسبت به تضرر ناخواسته کشاورزان اقدامات لازم را به عمل آورند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه رسانه‌های دیداری و شنیداری و مطبوعات در آگاه‌سازی روستائیان و کشاورزان می‌توانند نقش اساسی داشته باشند گفت: از مدیران رسانه‌های مختلف آذربایجان شرقی می‌خواهیم تا سازمان جهادکشاورزی را در این خصوص یاری رسانند.

وی با بیان اینکه قیمت یارانه‌ای هر کیسه کود شیمیایی اوره ۳۵ هزار تومان، سوپرفسفات تریپل ۵۰ هزار تومان و فسفات آمونیوم ۵۵ هزار تومان می‌باشد افزود: فروش این نوع کودهای یارانه‌ای به بهای پایین‌تر از قیمت‌های اعلام شده، تقلبی بودن و غیراستاندار بودن کودهای عرضه شده توسط اینگونه اخاذان را تشدید می‌سازد.

ایرانی‌فام با تاکید به اینکه امیدوارم زارعان و کشاورزان در دام اینگونه افراد گرفتار نشوند و در صورت مشاهده اینگونه اشخاص آنها را به مدیریت‌های جهادکشاورزی در شهرستان‌ها معرفی کنند، افزود: در حال حاضر، اولین اولویت در مصرف کودهای شیمیایی، ترویج آزمون خاک به عنوان تنها راه برای مصرف بهینه کودهای شیمیایی به ویژه در شرایط خاص (مانند شرایط شوری منابع آب و خاک) می‌باشد.

وی گفت: کشاورزان با توجه به اهمیت اقتصادی مصرف بهینه کود به راحتی می‌توانند با انجام آزمون خاک درمزارع خود به میزان دقیق کودهای مورد نیاز زمین‌های تحت کشت خودشان دست پیدا کنند و در این زمینه ضمن افزایش عملکرد و افزایش قابل توجه سود اقتصادی از آلودگی و هدر رفت عناصر کودی و آلودگی زیست‌ محیطی خودداری به عمل آورند.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.