کد خبر : 714
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 آذر 1392 - 9:31

۵۰ درصد اراضی کشاورزی آذربایجان‌شرقی تحت‌‌ تاثیر پسروی دریاچه ارومیه

۵۰ درصد اراضی کشاورزی آذربایجان‌شرقی تحت‌‌ تاثیر پسروی دریاچه ارومیه

بادهای نمکی دریاچه ارومیه آذربایجان شرقی را تهدید می‌کند
۵۰ درصد اراضی کشاورزی آذربایجان‌شرقی تحت‌‌ تاثیر پسروی دریاچه ارومیه

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه بادهای نمکی اراضی زراعی و باغی حاشیه دریاچه ارومیه را تحت تاثیر مستقیم خود قرار داده است، گفت: اراضی کشاورزی استان تحت تاثیر مستقیم پسروی دریاچه ارومیه قرار گرفته است.

 مسعود محمدیان در حاشیه جلسه شورای مدیران سازمان با بیان اینکه با تصمیم‌گیری‌های هوشمندانه‌ای می‌توانیم اثرات طوفان‌‌های نمک دریاچه ارومیه را بر بخش کشاورزی کاهش دهیم، اظهار کرد: در سال‌های اخیر پسروی آب دریاچه ارومیه اثرات نامطلوبی بر بخش کشاورزی گذاشته و چاره‌اندیشی برای احیاء این دریاچه و تداوم حیات تولید بخش کشاورزی در اراضی شهرستان‌های مشرف به آن مورد توجه این سازمان است.

وی با اشاره به اینکه ۶۰۰ هزار هکتار از یک میلیون و۲۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تحت تاثیر مستقیم پسروی دریاچه ارومیه قرار گرفته است به اثرات بادهای نمکی از سوی دریاچه ارومیه بر کل اراضی اشاره و خاطر نشان کرد: بادهای نمکی اراضی زراعی و باغی حاشیه دریاچه ارومیه را تحت تاثیر مستقیم خود قرار داده و علاوه بر آن موجب خشک شدن قنات‌ها، چشمه‌ها و همچنین چاه‌های کشاورزی این حوزه و یا موجب شوری آنها شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با بیان اینکه تصمیم‌گیری هوشمندانه برای حل و فصل مشکل پسروی دریاچه ارومیه باعث امیدواری در کشاورزان برای ادامه کشت و کار مؤثر است و با تصمیم‌گیری‌های هوشمندانه می‌توانیم اثرات طوفان‌های نمک دریاچه ارومیه را کاهش دهیم تصریح کرد: جایگزینی کشت محصولات کشاورزی با نیاز آبی کم در حاشیه دریاچه ارومیه از مهم‌ترین راهکارهای تداوم تولید در بخش کشاورزی به‌شمار می‌آید.

محمدیان تاکید کرد:آذربایجان‌شرقی در یک منطقه نیمه‌خشک اقلیمی قرار گرفته است و استمرار و حاکمیت خشکسالی‌های چند سال اخیر در سطح استان باعث کاهش منابع آبی، افت شدید سفره‌های آب زیرزمینی، خشک شدن و پسروی آب دریاچه ارومیه و گسترش سطح اراضی شور حاشیه دریاچه ارومیه شده است.

وی افزود: اهمیت توجه به تبعات زیست محیطی خشک شدن دریاچه ارومیه و اثرات مستقیم آن بر اکوسیستم‌های کشاورزی و منابع طبیعی منطقه، ضرورت توجه به انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه و استفاده بهینه از یافته‌های تحقیقاتی صورت گرفته را دوچندان می‌کند.

محمدیان بر اجرای طرح‌های آبخوانداری و آبخیزداری برای احیای دریاچه ارومیه تاکید کرده و افزود: تلاش کرده‌ایم از گسترش بی‌رویه و نامتناسب با شرایط اقلیمی سطح زیر کشت باغ‌ها و اراضی زراعی که وابسته به منابع آب زیرزمینی و سطحی هستند جلوگیری به عمل آوریم.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.