کد خبر : 717
تاریخ انتشار : سه شنبه 26 آذر 1392 - 19:35

راغفر: جمعیت بزرگی با فقر شدید مواجهند

راغفر: جمعیت بزرگی با فقر شدید مواجهند

 

 

 

آی نیوز – یک استاد دانشگاه گفت: مسائلی اساسی برای حل معضل فقر داریم که از جمله آنها، فقدان نهادهای لازم برای شکل‌گیری یک جامعه رشدیافته است.

 دکتر حسین راغفر در همایش «کودکان بی‌سرپرست، جامعه، حمایت و توانمندسازی» افزود: آمارها نشان می‌دهد که ۱۲ درصد جمعیت کشور که شامل حدود ۱۷ درصد از جمعیت روستایی و هشت درصد از جمعیت شهری می‌شوند را گروه‌هایی تشکیل می‌دهند که از گرسنگی رنج می‌برند. این تعداد جمعیتی بزرگ از کشور هستند که با فقر شدید مواجهند. البته رفع فقر شدید یکی از مهم‌ترین علایق انسانی است، اما آنچه که بیش از هر چیزی موجب نگرانی است، این است که کشور ما ظرفیت لازم را برای فقر مطلق دارد اما از این ظرفیت‌ها به درستی استفاده نمی‌شود.

وی تاکید کرد: دستیابی افراد جامعه به حداقل‌هایی که نیاز دارند، به عنوان یک حق تلقی می‌شود که جزو حقوق جهانی بشر و قانون اساسی نیز است.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: قانون اساسی یک قرارداد دوجانبه است و این‌گونه نیست که دولت‌ها به سادگی آن را نقد کنند و از جامعه توقع داشته باشند که تعهدات خود را نسبت به دولت انجام دهند. این در حالی است که ما در موارد متعدد شاهد نقض حقوق افراد از سوی دولت هستیم. دولت‌ها برای جبران کسری بودجه خود دستشان را در جیب مردم می‌کنند و به اقداماتی مانند افزایش نرخ ارز دست می‌زنند که موجب به وجود آمدن تورم بسیار زیادی می‌شود. در شرایطی که تورم بسیار بالاست ، طبقات متوسط و فقیر بسیار ضربه می‌بیند که همین امر موجب گسترش فقر و نابرابری می‌شود.

وی تاکید کرد: تا زمانی که از مناسبات، فساد زدایی نشود، فقر و مشکلات ناشی از آن مانند خانواده‌های بی‌سرپرست و بدسرپرست حل نمی‌شود و سیاست در بخش عمومی موثرترین عوامل برای رفع این مشکلات هستند.

راغفر در ادامه گفت: قانون اساسی میثاقی بین حکومت و مردم است و در آن به موضوعاتی مانند شکوفایی استعدادهای آحاد جامعه پرداخته شده است اما شاهد هستیم که بسیاری از کودکان دچار محرومیت هستند و دوران طفولیت را با سرما و گرسنگی طی می‌کنند بدون آنکه جامعه نگاه محبت‌آمیزی به آنان داشته باشد. این کودکان بدون آنکه مدرسه رفته و تربیت شده باشند، در بزرگسالی آرزوهایی دارند که در شرایط عادی قابل تحقق نیست. بنابراین برای رسیدن به آرزوهای خود، قوانین را نقض می‌کنند و وارد حوزه جرایم می‌شوند.

 

 

 


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.