کد خبر : 7189
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 اسفند 1396 - 5:51

مجازات جایگزین حبس فرصتی برای بازگشت محکوم به جامعه

مجازات جایگزین حبس فرصتی برای بازگشت محکوم به جامعه

رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی گفت: مجازات جایگزین حبس فرصتی برای بازگشت محکوم به جامعه است.

 

جلسه ای به منظور بهره مندی از ظرفیت های قانونی برای صدور مجازاتهای جایگزین حبس و ضرورت تمهید مقدمات برای اجرای ماده ۷۹ قانون مجازات اسلامی مصوّب سال ۱۳۹۲ و ایجاد رویه رویه عملی و اثربخشی اجرای مجازات جایگزین حبس با حضور قضات دادگاههای کیفری ۲ تبریز و دادگاههای کیفری تجدیدنظر استان تشکیل شد.
در این جلسه رئیس کل دادگستری استان با اشاره به وضعیّت زندان های استان، بر لزوم استفاده مطلوب از ظرفیّت قانونی برای کاهش جمعیّت کیفری استان تأکید کرد و گفت: مجازات جایگزین حبس فرصتی برای بازگشت محکوم به جامعه است.
حجت الاسلام والمسلمین مظفری از قضات حاضر در جلسه خواست تا نهایت تلاش خود را برای اِعمال مجازات جایگزین حبس به کار برند.
در ابتدای جلسه معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان شرقی گفت: در ۹ ماهه سال ۱۳۹۵ تعداد ۵۰۷ رأی در دادگستری استان در قالب جایگزین های حبس (یک مورد الزام به خدمات عمومی رایگان، یک مورد دوره مراقبت، ۴۹۹ مورد جزای نقدی، پنج مورد جزای نقدی روزانه و یک مورد محرومیّت از حقوق اجتماعی) صادر شده است؛ در ۹ ماهه سال ۱۳۹۶ این آراء به ۸۵۷ مورد (۲۵ مورد الزام به خدمات عمومی رایگان، ۸۴۹ مورد جزای نقدی، یک مورد جزای نقدی روزانه و دو مورد محرومیّت از حقوق اجتماعی) افزایش یافته است.
رضا مسعودی فر از اعلام نیاز تعداد ۸۱۱ نفر برای «خدمات عمومی رایگان» در سال ۹۷ توسط دستگاههای اجرایی و مؤسسات عمومی استان خبر داد.
دادستان مرکز استان نیز با اشاره به کمبود ظرفیت زندان های استان و مشکلات عدیده خانواده زندانیان، بر فراهم کردن زیرساخت لازم و فرهنگ سازی در جامعه برای اجرای مجازات جایگزین حبس تأکید کرد.
در این جلسه مقرّر شد کارگروهی از قضات صاحب نظر تشکیل شود تا هم موانع و هم ظرفیّت های استفاده از مجازات های جایگزین حبس به تفصیل استخراج شود.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.