کد خبر : 7210
تاریخ انتشار : سه شنبه 15 اسفند 1396 - 12:36

پرهیز از اقدامات نمایشی و تبلیغاتی در روز درختکاری/ لزوم توسعه پایدار فضای سبز تبریز

پرهیز از اقدامات نمایشی و تبلیغاتی در روز درختکاری/ لزوم توسعه پایدار فضای سبز تبریز

 آی نیوز: رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر تبریز گفت: در روز درختکاری باید از جنبه نمایشی و تبلیغاتی دوره جسته و برای احیای دوباره باغ‌شهر تبریز گام برداریم.

 

آی نیوز: رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر تبریز گفت: در روز درختکاری باید از جنبه نمایشی و تبلیغاتی دوره جسته و برای احیای دوباره باغ‌شهر تبریز گام برداریم.

به گزارش آی نیوز ، عبدالله تقی‌پور ظهر امروز در آیین گرامیداشت ۱۵ اسفند روز درختکاری که در تالار اندیشه این سازمان برپا شد، اظهار داشت: با کاشتن نمایشی هر ساله یک درخت توسط مسئولان در روز درختکاری نمی توان کاری از پیش برد؛ به عبارتی باید از عرصه شعار خارج شده و وارد عرصه عملگرایی شویم. 

تقی‌پور تصریح کرد: چه قبول داشته باشیم و چه نه کشور ما با بحران آب مواجه است و نمود بارز این موضوع خشک شدن دریاچه ارومیه است. 

وی افزود: مخاطرات ناشی از خشک شدن این دریاچه و مشکلات زیست محیطی ناشی از آن، ساکنان تبریز و شهرهای اطراف آن بر هیچ کسی پوشیده نیست ولی متاسفانه سالهاست فقط در این مورد صحبت می کنیم. 

عضو شورای شهر تبریز با بیان اینکه مشکل کم‌آبی تنها مختص تبریز نیست و مربوط به تمام کشور است، گفت: مشکل بحران آب امروز مشکل اساسی کشور است و یکی از راههای مقابله با تهدیدهای این قضیه متوجه حوزه ما یعنی بحث توسعه پایدار فضای سبز است.

وی با تاکید بر اینکه در این زمینه باید از اقدامات نمایشی کناره گیری کنیم، اظهار داشت: ما با تهدید مواجه هستیم. وقتی به این باور برسیم که این تخریب در آینده چه آثاری از بُعد روانی، اجتماعی، فرهنگی و… در پی خواهد داشت متوجه عمق موضوع نیز می شویم، لازمه آن این است که همت کنیم و کارهای اساسی انجام دهیم. 

تقی‌پور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تبریز ۲۰۱۸ تصریح کرد: نقطه آغاز توسعه گردشگری شهر ما، در تبریز ۲۰۱۸ است که در این سال در حوزه فرهنگی می توان اقدامات بسیاری انجام داد اما ما نمی‌توانیم ساختار را تغییر دهیم. اگر در تبریز ۲۰۱۸ بسترسازی فرهنگی جذب توریست را محقق کنیم ، همین نیز اقدامی ارزشمند است. 

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر تبریز با بیان اینکه امروز وظیفه ما باید بیشتر در محور توسعه پایدار فضای سبز و حل مشکلات زیست محیطی باشد، گفت: نسخه‌های بسیار متعدد قابل اجرایی شدن نوشته شده و امروز ما نیازمند ایده های جدید نیستیم . فضای مساعدی برای توسعه فضای سبز در تبریز وجود دارد و امروز ما مشکل کمبود آب در حوزه توسعه پایدار فضای سبز تبریز نداریم. 

وی به برخی سوء مدیریت در بحث منابع آبی اشاره کرده و افزود: امروز هشت و نیم میلیون متر مکعب آب از چاهها در فصل زراعی استحصال می کنیم. پنج و نیم میلیون متر مکعب از این آب صرف ۳۰۰ هکتار فضای چمن کاری می شود. چمنی که برای ما هزینه های زیادی تحمیل کرده و مزیت اکولوژیکی ندارد. اگر ما فقط ۱۰۰ هکتار چمن کاری را حذف و تبدیل به درختچه کنیم ، تبادل گازی را پنج برابر  و مصرف آب را کاهش داده و از راه کاهش مصرف آب می توانیم توسعه پایدار فضای سبز را محقق کنیم.

تقی‌پور به اهمیت عزم همگانی در این خصوص اشاره کرده و گفت: بحث مدیریت کلانشهرها نمی‌تواند حکومتی و ولایی باشد بلکه باید تمامی جمعیت شهر تبریز در این زمینه مشارکت داشته باشند.امروز که به دنبال انضباط ترافیکی هستیم اگر خود مردم برای این امر مشارکت نکنند ما به صورت حکومتی نمی‌توانیم گامی برداریم.

وی با تاکید بر پرهیز از اقدامات نمایشی در روز درختکاری، خاطرنشان کرد: من باید در مقابل خانه خود یک نهال کاشته و موظف به نگهداری از آن باشم. روز درختکاری را باید این گونه برگزار کنیم که هر شهروند یک نهال در کنار خانه خود بکارد. 

این عضو شورای شهر تبریز در پایان اظهار داشت: با توسعه پایدار فضای سبز تبریز را به مثابه نام با مسمای باغ شهری که بود و ما میراث داری لایق برای فضای سبز گذشته نبوده ایم، امیدوارم بتوانیم باغ شهر تبریز را به همت و اراده بزرگ مردان و بزرگ زنان محقق کنیم.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.