کد خبر : 7355
تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 اسفند 1396 - 4:38

صف بندی محور آلمان – فرانسه در برابر ترامپ/ برجام باید حفظ شود

صف بندی محور آلمان – فرانسه در برابر ترامپ/ برجام باید حفظ شود

 وزیر امور خارجه جدید آلمان به فاصله چند ساعت پس از تصدی این مقام در پاریس با همتای فرانسوی دیدار و بر لزوم حفظ و اجرای برجام توسط همه طرف ها تاکید کرد.

 

 ‘هایکو ماس’ که در مجلس فدرال آلمان (بوندستاگ) برای تصدی مقام وزارت خارجه آلمان سوگند یاد کرد بسرعت عازم پاریس شد ؛ سفری که وزارت خارجه آلمان در بیانیه ای رسمی آن را نمادی از دوستی آلمان – فرانسه توصیف کرد.

ماس در سفر به پاریس ، چهارشنبه شب با ‘ژان ایو لودریان’ همتای فرانسوی دیدار و گفتگو کرد. وزیر خارجه آلمان در این دیدار تاکید کرد ‘به همکاری نزدیک با شریکان فرانسوی در خصوص موضوعات بین المللی مانند سوریه ، روسیه ، اوکراین و ایران ‘ ادامه خواهیم داد.

به گزارش نشریه آلمانی اشپیگل ، وزیر خارجه آلمان در پاریس همچنین در یک جبهه گیری آشکار در برابر دولت آمریکا تاکید کرد که توافق هسته ای با ایران (برجام) باید حفظ و توسط همه طرفها اجرا شود. در همین ارتباط ، ماس همچنین بر تقویت محور آلمان – فرانسه با استفاده از پیشنهادها و ایده های ‘امانوئل مکرون’ رئیس جمهوری فرانسه برای ایجاد تحرک تازه در اروپا و همکاری در زمینه مسائل مهم جهانی تاکید کرد.

در بیانیه وزارت خارجه آلمان آمده است: فرانسه مهمترین کشور شریک آلمان و یکی از بازیگران کلیدی در آینده اروپا باقی می ماند. آلمان و فرانسه خواستار همکاری برای تقویت اروپا هستند.

بیانیه وزارت خارجه آلمان می افزاید: دوستی و مشارکت نزدیک آلمان و فرانسه بسیار فراتر از مسائل دوجانبه و اروپایی می رود و از این رو وزیران امور خارجه آلمان و فرانسه در دیدار چهارشنبه شب موضوع هسته ای ایران ، مناقشه سوریه و اوضاع در اوکراین و روسیه را بررسی کردند. فرانسه و آلمان به همکاری نزدیک در تمام این زمینه ها در آینده ادامه خواهند داد. به گزارش رسانه های آلمان ، وزیر امور خارجه ۵۱ ساله آلمان نسبت به وزیر خارجه قبلی – زیگمار گابریل – صریح تر درباره روسیه صحبت کرد و گفت : تمامیت ارضی اوکراین قابل بحث نیست .

به گزارش ایرنا ، این درحالی است که وزیر امور خارجه فرانسه نیز همواره بر ضرورت حفظ و بدون تغییر ماندن برجام دفاع وتاکید کرده هر چند با اتخاذ برخی مواضع درباره مساله موشکی ایران تلاش کرده تا دولت آمریکا را نیز با برجام همراه سازد.

ژان ایو لودریان روز ۲۱ دی ماه امسال پس از جلسه مشترک به همراه همتایان انگلیسی و آلمانی و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در بروکسل ، برجام را عنصری حیاتی برای منع اشاعه هسته ای دانست و ضمن تاکید بر لزوم اجرای کامل برجام گفت: از نظر ما این توافق هیچ جایگزینی ندارد و از این رو لازم است که همه طرف ها به این توافق پایبند باشند و ما هیچ دلیلی برای جدا شدن به هیچ شکلی از این توافق نمی بینیم بخصوص که آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز پایبندی کامل ایران را تائید کرده است.

وی افزود: ضروری است که همه طرف ها به تمام شروط توافق پایبند باشند و ضروری است که متحدان آمریکایی ما نیز همین کار را انجام دهند و تاکید می کنیم که هیچ دلیلی برای جدا شدن از این نیروی مثبتی که پس از امضای برجام حاصل شده است وجود ندارد.

اکنون با تشکیل دولت جدید در آلمان پس از ماهها انتظار ، اکنون به نظر می رسد که محور برلین – پاریس به عنوان ضلع مهم اتحادیه اروپا تلاش می کند تا در خصوص مسائل مهم بین المللی مانند توافق هسته ای با ایران ، نقش مهمتری در برابر آمریکا ایفا کند.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.