کد خبر : 7356
تاریخ انتشار : پنجشنبه 24 اسفند 1396 - 4:40

جمعیت ایران از مرز ٨١ میلیون نفر گذشت

جمعیت ایران از مرز ٨١ میلیون نفر گذشت

مرکز آمار ایران در هر لحظه جمعیت کشور را بر اساس فرمول‌های خاص برآورد و اعلام می‌کند که بر این پایه، شمار ایرانیان در روزهای پایانی امسال از مرز ٨١ میلیون نفر گذشت.

 

 مرکز آمار در گزارشی درباره نتایج آخرین سرشماری سراسری کشور که در سال ۱۳۹۵ انجام شد، جمعیت کشور را ۷۹ میلیون و ۹۲۶ هزار و ۲۷۰ نفر اعلام کرد که ۵۱ درصد آن را مردان و ۴۹ درصد آن را زنان تشکیل می‌دهند.

 

این گزارش بیست و سوم فروردین ماه امسال به هیات دولت ارایه شد.

 

با این همه، اکنون ساعت جمعیتی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد جمعیت کشور در روزهای پایانی سال ١٣٩۶ از مرز ٨١ میلیون نفر گذشته است.

 

ساعت جمعیتی که برای نخستین بار در سال ١٣٨٨ روی تارنمای مرکز آمار ایران قرار گرفت، تغییرات جمعیت و افزایش آن را در ارتباط با زمان نشان می دهد.

 

در ساعت جمعیتی، عوامل موثر بر رشد جمعیت شامل باروری، مرگ و میر، مهاجرت برای کل کشور لحاظ می­شود.

 

هشتمین دوره سرشماری سال ۱۳۹۵ نخستین سرشماری نفوس و مسکن بدون کاغذ کشور بود که نرخ سرشماری اینترنتی ۴۸.۴ را به عنوان یک دستاورد چشمگیر در سطح بین المللی برای نظام ‌آماری کشور ایران فراهم کرد.

 

بر پایه یافته های این سرشماری، ۲۴ میلیون و ۱۹۶ هزار و ۳۵ خانوار در کشور وجود دارد و اندازه متوسط خانوار در ایران ۳.۳ نفر است.

 

نتایج سرشماری نشان می دهد جمعیت مردان ۴۰ میلیون و ۴۹۸ هزار و ۴۴۲ نفر و جمعیت زنان نیز ۳۹ میلیون و ۴۲۷ هزار و ۸۲۸ نفر است. به عبارتی به ازای هر ۱۰۰ زن، ۱۰۳ مرد در ایران زندگی می­کنند.

 

از کل جمعیت کشور ۲۴ درصد در گروه سنی صفر تا ۱۴ ساله، ۶۹.۹ درصد در گروه سنی ۱۵ تا ۶۴ ساله و ۶.۱ درصد هم در گروه سنی ۶۵ ساله و بیشتر قرار دارند.

 

میانگین سنی مردان و زنان در نقاط شهری به ترتیب برابر ۳۱.۳ و ۳۱.۶ سال و در نقاط روستایی ۲۹.۷ و ۳۰.۵ سال است.

 

در دوره قبل سرشماری (نفوس و مسکن سال ۱۳۹۰) سالیانه ۹۳۰ هزار نفر به جمعیت کشور افزوده می شد که این میزان در سال ۱۳۹۵ به ۹۵۰ هزار نفر در سال افزایش یافت که نشان می دهد روند سریع کاهش جمعیت در کشور کندتر شده است.

برچسب ها :


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.