کد خبر : 7900
تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 فروردین 1397 - 3:28

دلار ۴۲۰۰ تومانی، شاخص بورس را کاهش داد

دلار ۴۲۰۰ تومانی، شاخص بورس را کاهش داد

شاخص بورس تحت تاثیر تعیین نرخ ۴۲ هزار ریال (۴۲۰۰ تومان) برای دلار امروز (سه شنبه) ۳۷۲ پله کاهش یافت و به رقم ۹۶ هزار و ۷۴۸ واحدی عقب نشینی کرد.

شاخص بورس تحت تاثیر تعیین نرخ ۴۲ هزار ریال (۴۲۰۰ تومان) برای دلار امروز (سه شنبه) ۳۷۲ پله کاهش یافت و به رقم ۹۶ هزار و ۷۴۸ واحدی عقب نشینی کرد.

 رشد قیمت دلار باعث منتفع شدن شرکت های ارز محور و صادرات محور می شود و به تبع آن، نرخ سهام آنها در بورس افزایش می یابد، اما کاهش بهای دلار، نتیجه ای معکوس داشته و به ضرر شرکت های صادراتی است.

رسیدن قیمت دلار به مرز ۶۰ هزار ریال در روز گذشته باعث افزایش جذابیت شرکت های ارز محور شد که در نتیجه رشد قیمت آنها، شاخص بورس نیز بالا رفت، اما تعیین نرخ ۴۲ هزار ریال برای دلار توسط بانک مرکزی، مسیر حرکت را تغییر داد؛ در روز گذشته شرکت های ارز محور جذابیت زیادی داشتند، اما در معاملات امروز، بخشی از سهامداران در پی فروش آنها داشتند.

در معاملات امروز ۷۵۸ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش یک هزار و ۶۷۰ میلیارد ریال در ۵۴ هزار و ۸۲۸ نوبت داد و ستد شد.

بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد ۱۱۸ واحد پایین رفت اما شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، ۲۹ واحد رشد کرد.

شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، ۲۲ واحد بالا رفت. در مقابل، شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخشی از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد، ۴۰۱ واحد کاهش یافت.

شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور شرایط بهتری دارند، ۳۴۲ واحد و شاخص بازار دوم بورس ۳۸۵ واحد کاهش یافت.

** فلزات اساسی، در صدر معاملات بورس

گروه فلزات اساسی در معاملات امروز صدرنشین بورس شد؛ در این گروه ۸۰ میلیون سهم به ارزش ۲۶۶ میلیارد ریال داد و ستد شد.

گروه کانی های فلزی به ارزش ۱۹۷ میلیارد ریال و خودرو به ارزش ۱۸۵ میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.

در رده چهارم، گروه فرآورده های نفتی با معاملاتی به ارزش ۱۷۰ میلیارد ریال جای گرفت.

گروه شیمیایی نیز با معاملاتی به ارزش ۱۲۸ میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود کرد.

در معاملات امروز، نمادهای فولاد (فولاد مبارکه)، جم (پتروشیمی جم)، فملی (ملی صنایع مس)، فارس (هلدینگ خلیج فارس) و شپدیس (پتروشیمی پردیس) بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل وارد کردند و آن را پایین بردند، اما شپنا (پالایش نفت اصفهان) و مبین (پتروشیمی مبین) بیشترین تاثیر مثبت را داشتند.

برچسب ها : ، ،


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.