کد خبر : 8296
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 اردیبهشت 1397 - 14:11

چرا الگوی مصرف لوازم آرایش در ایران متفاوت از سایر کشورهاست؟

چرا الگوی مصرف لوازم آرایش در ایران متفاوت از سایر کشورهاست؟

 افرادی که عادت به آرایش مدام و روزانه دارند با مشکلات پوستی بی شماری دست و پنجه نرم می کنند.

الگوی مصرف لوازم آرایشی در ایران متفاوت با کشورهای اروپایی و دیگر کشورهاست؛ یعنی خانم ها در این کشورها فقط برای مهمانی آرایش می کنند و در فعالیت روزمره و محل کار از مواد آرایشی استفاده نمی کنند، امّا در ایران، خانم ها به طور روزانه از مواد آرایشی استفاده می کنند و حتی گاهی در محل کار بدون آرایش ظاهر نمی شوند. مضرات استفاده از لوازم آرایشی متخصصان پوست و مو معتقدند، استفاده مکرر از لوازم آرایشی حتی اگر استاندارد و ارگانیک باشد، بدون ضرر نخواهد بود. تشدید یا بروز آکنه بویژه در کسانی که پوست چرب دارند، از مهمترین عوارض استفاده از لوازم آرایشی است.

همچنین قرمزی، تورم، خارش و تاول ابدار، کهیر، عفونت پوست، عفونت ریشه مو، تغییر رنگ پوست، تغییر رنگ و صدمه به ناخن و مو از عوارض استفاده مکرر از لوازم آرایشی است. همچنین متخصصان با تأکید بر خطر بروز آلرژی و حساسیت پوستی ناشی از رنگ ها و مواد نگهدارنده موجود در لوازم آرایشی می گویند: کسانی که از بدو تولد و کودکی زمینه حساسیت پوستی دارند، بیشتر در معرض حساسیت پوستی ناشی از مصرف لوازم آرایشی هستند و باید بیشتر مراقب باشند، زیرا حتی ممکن است این نوع حساسیت به مصرف مواد بهداشتی چون شوینده ها و مرطوب کننده ها نیز تسری پیدا کند.

پوست مستعد حساسیت و آکنه شیوع بالای آلرژی و حساسیت، قرمزی، خارش، التهاب پوست و ورم دور چشم، از عوارض استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی است. متخصصان پوست با تأکید بر پیشگیری از عوارض پوستی شایع ناشی از مصرف زیاد لوازم آرایشی توضیح می دهند؛ عوارض ناشی از بکارگیری لوازم غیر استانداد به مراتب بیشتر است، زیرا بر اثر استفاده از مواد غیر مجاز، خطر ورود سم به بدن وجود دارد و عوارض ناخوشایندی برای فرد ایجاد می کند. حتی ممکن است استفاده کننده را به تدریج دچار مسمومیت غذایی دارویی کرده، در دراز مدت به سرطان پوستی مبتلا کند. استفاده از کرم چرب، منجر به بروز جوش زیر پوستی می شود و در افرادی که پوست چرب و جوش آکنه ای دارند، عوارض بیشتری ایجاد می کند. همچنین مصرف کرم چرب باعث تشدید و باقی ماندن جوش روی صورت می شود.

متخصصان هشدار می دهند: از دیگر عوارض مواد آرایشی، حساس کردن پوست در برابر آفتاب است. این مواد به دلیل معطر بودن، پوست بعضی افراد را به نور آفتاب حساس می کند و در موضعی که کرم و لوازم معطر استفاده می شود، افراد مبتلا به آفتاب سوختگی و التهاب می شوند و در طولانی مدت لکه های تیره ای در موضع مصرف دیده خواهد شد. رژ لب و خط چشم را با حساسیت بیشتری بخرید. ب

ررسی های اخیر کارشناسان نشان داده است، رژ لب های غیر استاندارد، مواد مضر زیادی همچون فلزات سمی سنگین سرب، کادمیوم، جیوه و آنتیموان در خود دارند. وقتی رژ لب، ساعت های طولانی روی لب باقی می ماند، ممکن است به طور ناخواسته و بر اثر خوردن یا آشامیدن مواد غذایی، بلعیده شود که نتیجه ی آن تماس بدن با مواد سمی است. متأسفانه این مواد مضر در محصولات آرایشی وجود دارد و به مرور زمان در بدن تجمع می کند و باعث بروز مسمویت می شود.

کارشناسان با اشاره به این که پوست ناحیه ی اطراف چشم و پلک ها و نیز دور لب بیش از سایر نقاط صورت آسیب پذیر است تاکید می کنند: خط چشم و ریمل های غیر استاندارد به دلیل ترکیب با رنگ های غیر مجاز، بیماری های چشمی به وجود می آورند و حتی لوازم آرایشی استاندارد هم باعث آلرژی، تحریک مژه و لبه پلک می شوند و به دلیل نزدیکی لبه مژه با سطح مخاطی، چشم افراد به انواع تحریک های پوستی مبتلا می شود. 

لوازم آرایش به هم قرض ندهید. لوازم آرایشی به خودی خود عفونت ایجاد نمی کند، مگر این که از مواد غیر استاندارد در آن استفاده شده باشد یعنی در آن مواد نگهدارنده اضافه نشده و محل کشت میکروب شود. همچنین اگر از لوازم آرایشی به طور مشترک استفاده شود، ممکن است عفونت را از یک نفر به نفر دیگر منتقل کند. البته استفاده مشترک از لوازم آرایش بویژه در آرایشگاه ها بیشتر اتفاق می افتد. بارداران کمتر آرایش کنند سرب موجود در مواد آرایشی تقلبی می تواند از طریق مادر و از راه جفت وارد بدن جنین شود و اثراتی مانند مرگ جنین و زایمان نارس را به همراه آورد.

بی شک توصیه متخصصان پوست و مو این است که بارداران کمتر ازمحصولات آرایشی استفاده کنند و تنها سراغ محصولاتی بروند که برچسب مواد تشکیل دهنده دارند تا اگر ماده ای خطرساز برای جنین در آن وجود دارد، از مصرف آن خودداری شود. مواد خطرناک در بارداری Lead (یک نوع ماده سرب) ، Salicylic acid (سالیسیلیک اسید) ، Phthalates (فتالات)، Parabens و Retinol A هستند . رعایت اصول سلامت برای آرایش این توصیه ها را در صورت استفاده از لوازم آرایشی برای حفظ سلامت و بهداشت رعایت کنید: از محصولات آرایشی کمتر استفاده کنید. بهتر است در طول روز صرفا از ضد آفتاب استفاده کنید و فقط در مهمانی ها آرایش کنید. محصولات آرایشی استاندارد بخرید و تا حد ممکن از محصولات آرایشی معطر و رنگی استفاده نکنید. به تاریخ انقضا و کشور سازنده ی محصول توجه کنید. قبل از استفاده همیشه ظاهر کرم یا محصول آرایشی را بررسی کنید. نباید آب و روغن از هم جدا شده باشد یا بوی نامطبوعی بدهد. لوازم خود را تمیز نگه دارید و در محصولات آرایشی را محکم ببندید تا از آلودگی باکتریایی پیشگیری شود. صورتتان را هر شب قبل از خواب به طور کامل بشویید تا مواد آرایشی روی صورت باقی نماند. به جای عادت دادن پوست به مواد آرایشی، پوستتان را با تغذیه سالم، خواب کافی، مدیریت استرس و دوری از آلودگی سالم نگه دارید.

برچسب ها : ، ، ، ، ،


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.