کد خبر : 8354
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 اردیبهشت 1397 - 7:31

بهره برداری از برج فناوری ربع رشیدی در تبریز

بهره برداری از برج فناوری ربع رشیدی در تبریز

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری از بهره برداری برج فناوری ربع رشیدی در تبریز خبر داد….

بهزاد سلطانی ظهر امروز دوشنبه در جمع اساتید، مدیران، دانشجویان و خبرنگاران تبریزی از ایجاد صندوق پژوهش و نوآوری در آذربایجان شرقی و بهره برداری از برج فناوری ربع رشیدی در تبریز خبر داد.

وی سپس گفت: تفاهم نامه ایجاد صندوق پژوهش و نوآوری با مشارکت صندوق نوآوری و شکوفایی و بخش خصوصی استان، هم زمان با سفر دکتر روحانی به تبریز با ارزش سرمایه ای ۱۰۰ میلیارد ریالی منعقد خواهد شد.

وی گفت: آذربایجان‌شرقی، اولین استانی است که این برنامه در آن، مطرح می شود.

وی در همین راستا ادامه داد: شرکت های دانش بنیان در تهران خیلی بیش تر از استان هاست و ما در این حوزه، خواهان کمک به استان ها هستیم و نقش کاتالیزور و کمک کننده داریم و در این خصوص خود استان ها، یک حرکت جدّی از خود نشان دهند.

سلطانی با اظهار بر اینکه در راستای پیگیری ۱۴ برنامه تعریف شده برای صندوق، این نشست تخصصی در طول چهار روز گذشته، با پیگیری منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی شکل گرفته است، متذکر شد: ما ۸۹ شرکت دانش بنیان داریم و تنها ۲.۷ درصد شرکت های دانش بنیان در این استان است، اما این استان با نظر به توان علمی، دانشگاهی، صنعتی و جمعیت  خود که ۴.۹ درصد جمعیت کشور را شامل می شود، حتی به نسبت جمعیت اش، هم شرکت دانش بنیان ندارد.

جایگاه پنجم آذربایجان شرقی در تعداد شرکت های دانش بنیان

وی جایگاه آذربایجان شرقی در تعداد شرکت های دانش بنیان را برازنده این استان ندانست و ادامه داد: جایگاه استان شما، پنجم است و ظرفیت تبریز، خیلی بیش تر از این رتبه است و بر این اساس، هدفگذاری شده تا سه سال دیگر، استان را به رتبه دوم شرکت های دانش بنیان برسانیم.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی، تحقق این مهم را نیازمند اهتمام استان برای سرمایه گذاری و حمایت های اساسی دانست و گفت: این صندوق، ۱۰ میلیارد تومانی است و تفاهم نامه راه اندازی این صندوق در تبریز، آماده شده، و در حضور استاندار این تفاهم نامه امضا می شود و این استان، اولین استانی است که صندوق ۱۰میلیاردی در آن ایجاد خواهد شد و در این خصوص، بر اساس پیگیری ها و قول های استاندار، بعد از ظهر امروز برج یا ساختمان فناوری ربع رشیدی افتتاح خواهد شد.

وی در همین خصوص یادآور شد: این برج به شکل اجاره به شرط تملیک با ظرفیت استقرار ۲۴شرکت دانش بنیان در جریان سفر رئیس جمهور افتتاح می شود.

سلطانی با اظهار بر اینکه ۱۸۹درخواست برای استفاده از تسهیلات و خدمات صندوق نوآوری و شکوفایی داریم، متذکر شد: از این تعداد درخواست ۶۴ مورد به تصویب رسیده، و ۳۰ طرح نیز عملیاتی شده است و مبلغ مصوب برای اجرای این طرح ها ۱۱.۴۴ میلیارد تومان می باشد.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی با تأکید بر لزوم توجه ویژه به اشتغال مبتنی بر فناوری گفت: ایران با نظر به وضعیت جمعیتی کشورهای آمریکا، هند، چین و …، از نظر تعداد دانش آموختگان علوم و فناوری، مهندسی و ریاضیات در رتبه پنجم قرار دارد و با نظر به جمعیت کشور مان گویی در دنیا اول هستیم، اما با نظر به نرخ بیکاری کشور، اقتصاد دانش بنیان را مد نظر قرار دهیم.

وی در همین راستا، نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۹ سال در کشور را  ۲۵ درصد، نرخ بیکاری ۱۵ تا ۴۰سال را ۳۵ درصد و نرخ بیکاری دانش آموختگان را ۲۶درصد  خواند و گفت: بر اساس آمارهای غیر رسمی، سالیانه ۱/۲ میلیون نفر( یک و دو دهم) به تعداد بیکاران اضافه می شود.

ضرورت تمرکز بر زمینه شکیل گیری شرکت های دانش بنیان مبتنی بر نیاز روز دنیا

سلطانی با تأکید بر تمرکز بر زمینه شکل گیری شرکت های دانش بنیان مبتنی بر نیاز روز دنیا؛ فناوری های مهم آینده را اینترنت موبایل، رایانش ابری، اینترنت اشیا،چاپ سه بعدی، رباتیک پیشرفته و خودروهای خودران دانست و گفت: دانشگاه، چشمه جوشان دائمی است و با توجه ویژه به شرکت های دانش بنیان می تواند چشمه جوشان اقتصاد کشور هم باشد.

وی با تأکید بر دسته بندی برنامه های آموزش کار آفرینی، تغییر دیدگاه ها و مدل های ذهنی در محیط های دانشگاهی، آموزش های غیر رسمی یا فوق برنامه، ارائه دروس اختیاری یا اجباری در رشته های مهندسی، تعریف رشته های کار آفرینی خاص دانش آموختگان مهندسی و گذراندن دروس مرتبط با کارآفرینی به عنوان رشته دوم را از نیازهای قابل توجه در این عرصه برشمرد.

رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی کشور در پایان با تکیه بر ترویج مفاهیم کار آفرینی در اجلاس رؤسای دانشگاه ها، معاونان پژوهشی، مالی، اداری، آموزشی و دانشجویی و انجمن های علمی دانشجویی، اصلاح آیین نامه ارتقای علمی اعضای هیئت علمی، ترویج و الگو سازی تشکیل شرکت های دانش بنیان دانشگاهی، ترویج فرهنگ مهندس شدن به جای دانشمند شدن( ادیسون به جای انشتین) و آشنا سازی اساتید رشته های مهندسی با مفاهیم کار آفرینی را از جمله راهکارهای پیشنهادی مؤثر برای تغییر دیدگاه ها و توسعه بینش کارآفرینی دانست.

گفتنی است رئیس جمهور فردا وارد آذربایجان شرقی می شود و دیدار مردمی و افتتاح رویداد تبریز۲۰۱۸ از برنامه های اصلی دکتر روحانی در تبریز است.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.