کد خبر : 8367
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 اردیبهشت 1397 - 12:38

فعالیت ۵۴ واحد کاریابی در استان/ نرخ بیکاری به ۱۰.۷ رسید

فعالیت ۵۴ واحد کاریابی در استان/ نرخ بیکاری به ۱۰.۷ رسید

مدیر کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی از فعالیت ۵۴ واحد کاریابی در استان خبر داد….

 

میراحد حسینی در خصوص تشریح برنامه های هفته کارگر و مسایل کلان جامعه کارگری مرتبط با کار، تولید و صنعت استان و چگونگی برنامه های گرامیداشت روز و هفته کارگر، با اظهار بر اینکه برای ما کار مهم است و هر کار انجام شده منجر به تحول و تغییر در وضعیت جامعه می شود، ابراز داشت: در این میان باید متوجه باشیم که عامل هر کار انجام شده، و عامل این تحول، وجود کارگر می باشد و در مکتب ما، ارزش کننده کار از خود کار مهم است.

وی در همین راستا، با بیان اینکه زحمات و تلاش های کارگران، شایسته قدردانی است و در این زمینه، ستاد بزرگداشت هفته کارگر شکل گرفته است، با تکیه بر واحدهای صنعتی استان ادامه داد: استان ما نزدیک به چهار میلیون نفر جمعیت دارد و بالغ بر یک میلیون نفر، جمعیت فعال اعم از؛ شاغل و بیکار دارد، بالغ بر یک میلیون نفر جمعیت فقط شاغل دارد و با دارا بودن ۱۷ ناحیه صنعتی، نزدیک به ۵۰ هزار نفر نیروی انسانی در شهرک سرمایه‌گذاری خارجی فعالیت دارند.

حسینی در همین راستا با بیان اینکه تلاش می کنیم تا نرخ بیکاری در همین ۱۰.۷ ثابت شود، با تکیه بر آمار تعاونی‌ فعال در سطح استان ادامه داد: سرمایه اولیه در بخش تعاون ۳۰ هزار و ۶۲۵ میلیارد ریال بوده است و هم اکنون در استان نزدیک به پنج هزار تعاونی داریم و از این تعداد چهار هزار و ۱۷۲ تعاونی فعال هستند و می توان گفت ۴۵ درصد از جمعیت استان در بخش تعاون در حال فعالیت می باشند.

توزیع تسهیلات مرتبط با مشاغل خانگی در بین دستگاه های متولی

وی در ادامه همین بحث، گفت: در بخش مسکن افزایش دو برابری داشته ایم و خوشبختانه در بخش تعاونی‌های تولیدی از وضعیت خوبی برخوردار هستیم و حتی بعضی از تعاونی‌های مرزی و عشایری ما ۸۹ هزار و ۷۶۷ هزار دلار صادرات داشته اند.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان با تکیه بر ۵۴ واحدکاریابی فعال در استان نیز ادامه داد: این واحدهای کاریابی سالانه ۳۰ هزار نفر را ثبت‌نام می کنند و در طول سال برای ۱۰هزار نفر برای کار به واحدهای تولیدی معرفی می‌کنند.

وی با تکیه بر توزیع تسهیلات مرتبط به بخش مشاغل خانگی در بین دستگاه های متولی، اعتبارات اختصاص یافته به این بخش را ۴۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان خواند و گفت: در این بخش به علت پایین بودن نرخ بهره بانکی تعداد متقاضیان بیش تر بوده است و هشت هزار نفر درخواست برای دریافت تسهیلات بانکی کرده بودند و در این میان، بانک‌ها به ۲ هزار نفر تسهیلات پرداخت کرده‌اند و هنوز ۱۰ درصد این درخواست ها تحقق نیافته است.

حسینی با اظهار بر اینکه در بخش اشتغال فراگیر سهم ما ۸۷۳ میلیارد تومان بوده است، ادامه داد: ارزش ریالی درخواست و طرح های معرفی شده به بانک ها ۱۰۰ میلیارد تومان می باشد و ۳ تا ۴ میلیارد تومان آن توسط بانک‌ها پرداخت شده است.

سهم آذربایجان‌شرقی از سهمیه اشتغال روستایی ۳۵۰ میلیارد تومان است

سپس سهم آذربایجان‌شرقی از سهمیه اشتغال روستایی را ۳۵۰ میلیارد تومان خواند و گفت: در سطح کشور یک و نیم میلیارد دلار از محل درآمد های نفتی اختصاص یافته، و ۱۲ میلیارد تومان نیز در سطح کشور با سود بانکی چهار درصدی در نظر گرفته شده، و ۱۵۰ میلیارد تومان آن ابلاغ شده، و با نظر به درصد پایین بهره بانکی استقبال از تسهیلات مشاغل روستایی بی نهایت بالاست و نزدیک به هشت هزار و ۵۰۰ نفر برای استفاده از این تسهیلات درخواست داده اند و ارزش ریالی هزار و ۱۰۰ طرح ارایه شده به بانک ها، ۱۷۰ میلیارد تومان می باشد و بیش تر از مبلغ در نظر گرفته شده است.

هم چنین، وی با اظهار بر اینکه سهم ما در مجموع ۳۵۰ میلیارد تومان است و از طریق دو طرح اشتغال فراگیر و روستایی، ۲۷ هزار شغل ایجاد خواهد شد، گفت: امیدواریم به طور متوسط در سال جاری، در زمینه رونق تولید و بازسازی و نوسازی  ۴۰ تا ۵۰ هزار فرصت شغلی در استان ایجاد کنیم.

مدیر کل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان با تکیه بر روابط کار و بررسی ۱۴ هزار پرونده در شورای حل اختلاف، وجود ۳۳ هیئت در استان و ۲۲ هیئت حل اختلاف، ادامه داد: در خصوص صیانت از نیروی کار و جلوگیری از آسیب‌های ناشی از کار، ۵۶۲ کمیته ایمنی و حفاظتی ایجاد کرده ایم و از ۲۳ هزار واحد تولیدی نیز بازرسی کرده ایم و ۵۲۰ تشکل کارگری و کارفرمایی در واحدهای تولیدی ایجاد کرده ایم و از این تعداد ۴۳۰ مورد تشکل کارگری و ۹۰ مورد نیز تشکل کارفرمایی بوده است.

حسینی با تکیه بر شرایط مشاغل سخت و زیان‌آور نیز گفت: افراد شاغل در مشاغل سخت‌ و زیان آور به شرط ۴۰ سال سن و سابقه فعالیت ۲۰ سال، می‌توانند پیش از موعد بازنشسته شوند و از مزایای این نوع بازنشستگی برخوردار شوند و در این خصوص می توانم یادآور شوم در مجموع ۲۰ هزار نفر از این قانون بهره مند شده، و بازنشسته شده‌اند.

وی در پایان این گفتگو با اشاره به آمار مستمری بگیران صندوق بازنشستگی و بیان اینکه ۶۷ هزار کارمند مستمری بگیر صندوق بازنشستگی داریم، یاد آور شد: در کنار این کارمندان بازنشسته مشمول خدمات کشوری، ۱۶۱ هزار نفر نیز بیمه شده صندوق بیمه اجتماعی، عشایری و کشاورزی می باشند و به آنان فقط بیمه تأمین اجتماعی اعطا می شود و بیمه درمانی شامل حال آن ها نمی‌شود./منبع:مهر

برچسب ها : ، ، ، ،


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.