کد خبر : 855
تاریخ انتشار : شنبه 5 بهمن 1392 - 8:32

تعداد نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس افزایش می یابد؟

تعداد نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس افزایش می یابد؟

آی نیوز – در حالی که هر ده سال یکبار باید تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی ۲۰ نفر افزایش یابد با وجود گذشت ۱۶ سال هنوز تعداد نمایندگان مجلس در مرز ۲۹۰ نفر باقی مانده است.

به گزارش آی نیوز به نقل از سایت خبری خانه مطبوعات ، با این حال بنا به گفته رئیس کمیسیون شوراهای مجلس شرای اسلامی وزارت کشور لایحع تقسیمات جدید کشوری را به دولت فرستاده است.
امیر خجسته رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت لوایح تقسیمات جدید کشوری و افزایش تعداد نمایندگان مجلس به ۳۱۰ نفر، اظهار داشته است: در دیداری که اواسط هفته با وزیر کشور داشتم، آقای رحمانی فضلی به بنده گفت که لایحه تقسیمات کشوری را برای تصویب به هیئت دولت ارائه کردیم تا سپس تقدیم مجلس کنیم.
وی ادامه داده است: لایحه افزایش تعداد نمایندگان مجلس به ۳۱۰ نفر نیز آخرین مراحل خود را طی می‌کند و تا چند روز آینده از سوی وزارت کشور به هیئت دولت می‌رود تا پس از آن تقدیم مجلس شود.
طبق قانون  هر ۱۰ سال یکبار باید ۲۰ نماینده به تعداد نمایندگان مجلس اضافه شود این در حالیست که ۱۶ سال است  تعداد نمایندگان مجلس در رقم ۲۹۰ نفر باقی مانده است.
در صورتی که در این دوره از مجلس شورای اسلامی تعداد نمایندگان مجلس افزایش نیابد، قانونگذاران و دولت باید چهار سال دیگر تعداد نمایندگان مجلس را به ۳۳۰ نفر افزایش دهند. زیرا به ازای هر ده سال باید ۲۰ نماینده به تعداد نمایندگان مجلس اضافه شود.
به احتمال قوی و تا چند ماه آینده تکلیف ۲۰ کرسی جدید مشخص خواهد گردید و باید منتظر ماند و دید تا در انتخابات مجلس آینده این ۲۰ کرسی به کدام استانها و شهرها اختصاص خواهد یافت.
آذربایجان شرقی می تواند در صورت همدلی و هوشیاری نمایندگانش یکی از این ۲۰ کرسی را به خود اختصاص دهد. امری که به نظر می رسد نمایندگان این استان در سال جدید توجه زیادی به آن نشان نداده اند.
با مقدمه گفته شده، نمایندگان استان باید با هوشیاری رویه مشخصی را اتخاذ نمایند تا تعداد نمایندگان استان به ۲۰ نفر افزایش یابد که در این صورت قدرت چانه زنی نمایندگان برای تاثیرگذاری در سیاست های کلان کشوری و همچنین توانایی ملزم نمودن دولت ها بر سرمایه گذاری و توجه بیشتر به آذربایجان شرقی افزایش خواهد یافت.

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.