کد خبر : 917
تاریخ انتشار : یکشنبه 13 بهمن 1392 - 20:22

تندروی با روح اسلام تناسبی ندارد

تندروی با روح اسلام تناسبی ندارد

 

 

 

آی نیوز – نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری گفت: بررسی تاریخ ۳۵ ساله انقلاب اسلامی نشان می‌دهد بعد از انقلاب رسیدن به بعضی اهداف اولیه آن محقق نشد.

آیت الله هاشم هاشم‌زاده هریسی همزمان با ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران به یاری پروردگار و رهبری بسیار شایسته و مدبرانه و فقیهانه حضرت امام خمینی(ره) و با محوریت ولایت ۳۵سال قبل به پیروزی رسید و دنیا را به تعجب و تحیر واداشت افزود: انقلابی که آن را بسیاری از صاحب‌نظران به درستی انقلاب قرن و معجزه قرن نامیده‌اند انقلابی که دنیا را دگرگون کرد و استثنایی در تاریخ سیاسی جهان شد.

وی با بیان اینکه بررسی تاریخ ۳۵ ساله انقلاب اسلامی نشان می‌دهد بعد از انقلاب رسیدن به بعضی اهداف اولیه آن محقق نشد افزود: اگر بخواهیم مسائل را به صورت کلی و نه یکسویه بررسی کنیم، مشاهده می‌شود که توطئه‌های خارجی و اشکال‌تراشی‌های داخلی در کنار بی‌تجربه بودن نیروهای انقلابی، دلیل اصلی بعضی ضعف‌ها و اشکالات در دستیابی به اهداف انقلاب بود.

آیت الله هاشم زاده هریسی با بیان اینکه کار بشر همواره در طول تاریخ با ضعف‌هایی روبه‌رو بوده است ادامه داد: به صورت کلی می‌توان اذعان داشت در طی ۳۵سال شعار «استقلال» به عنوان یکی از شعارهای اصلی انقلاب بیش از شعارهای دیگر محقق شده است و در این بخش استقلال کشور و عدم وابستگی به قدرت‌های شرقی و غربی به جهانیان نمایش داده شده است.

وی با بیان اینکه در کنار رسیدن به استقلال در موضوعات اقتصادی و صنعتی هنوز مشکلاتی وجود دارد به نحوی که در این زمینه‌ها، راه زیادی تا رسیدن به نقطه مطلوب باقیست ادامه داد: باید تدابیری اندیشیده شود که بتوان با تولید ثروت و صنعتی شدن در بحران‌های اقتصادی غرق نشد و کشور دچار تزلزل و مشکل نشود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: همچنین در زمینه آزادی به عنوان یکی دیگر از شعارهای اصلی انقلاب نیز باید اشاره داشت که قدم‌های بزرگی برداشته شده است و آزادی‌های امروز مردم ایران به هیچ وجه قابل مقایسه با دوران پیش از انقلاب نیست اما شکی وجود ندارد که آزادی‌های فعلی نیز کافی نیست و باید آزادی‌های مردم را در برخی بخش‌ها افزایش داد.

وی با بیان اینکه نمی‌توان هر روز یک مساله را به عنوان خط قرمز مطرح کرد و از مردم خواست تا آن را رعایت کنند افزود: خط قرمز مساله‌ای است که باید وجود داشته باشد و در تمام جهان هم به این مساله توجه می‌شود اما همه چیز خط قرمز نیست و افزایش خط قرمزها باعث خواهد شد تا خط قرمزهای واقعی هم لوث شود و کسی به آنها توجه نکند.

آیت الله هاشم زاده هریسی با بیان باید میزان آزادی در کشور به حدی افزایش یابد که در زمینه حقوق بشر و احترام به کرامت انسانی کسی نتواند به رفتار و عملکرد ما ایرادی بگیرد و هیچ ضعفی در رفتارهای مسئولان دیده نشود ادامه داد: باید در کنار منافع کوتاه مدت به منافع بلندمدت هم توجه شود و برخوردهای سلیقه‌ای سبب نشود تا به آزادی مردم لطمه‌ای وارد شود.

وی ادامه داد: در زمینه اسلام نیز بحمدا… نظامی که شکل گرفته یک نظام اسلامی بوده و ارگان‌های ما از مجلس گرفته تا سازمان‌ها و نهادهای دیگر پسوند «اسلامی» را به ارگان خود اضافه کرده‌اند.

استاد حقوق دانشگاه تهران با بیان اینکه در قانونگذاری کشور هم نهایت سعی و تلاش بر این بوده که همه قوانین کشور در چارچوب اسلامی تعریف شوند گفت: از این نظر نظام ایران با هیچ کشور دیگری در جهان قابل قیاس نیست و امروز نیز سعی بر این است که قوانین اسلامی به شکل محتوایی پیاده شود اما گاهی طرح بعضی مسائل که هیچ ربطی به اسلام ندارد باعث خدشه وارد شدن به چهره اسلام می‌شود.

وی با بیان اینکه برخی تندروی‌هایی که در مقاطع مختلف صورت گرفته یقینا ضداسلام و ضدارزش است و یقین داشته باشید هرجا تندروی باشد اسلام نیست ادامه داد: تندروی برخلاف انصاف و اعتدال است و با روح اسلام تناسبی ندارد. این حدیث از حضرت علی‌ علیه‌السلام است که فرمود هرکس با تندروی خصومت کند به گناه مبتلا می‌شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: خوشبختانه با انتخاب آقای روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ تا حدی بعضی از این ضعف‌ها در مسیر حل شدن قرار گرفته است. از طرفی شاهد بودیم که در این مدت آزادی‌های بیشتری به مردم داده شد و از طرفی دیگر شاهد کاهش تندروی‌ها بودیم. به هر حال با اینکه شعارهای انقلاب تا حد زیادی تحقق پیدا کرده است بی‌انصافی است اگر دستاوردهای ۳۵سال گذشته را زیر سوال ببریم اما هنوز راه زیادی تا رسیدن به نقطه مطلوب مانده است و باید تلاش کنیم که روز به روز کمبودها و ضعف‌ها بیشتر جبران شود.

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.