کد خبر : 920
تاریخ انتشار : دوشنبه 14 بهمن 1392 - 14:08

حمل ونقل درون شهری فقیرترین بخش در بودجه ۹۳

حمل ونقل درون شهری فقیرترین بخش در بودجه ۹۳

آی نیوز – در نشست معاونین حمل و نقل و ترافیک کلانشهرهای کشور مطرح شد؛
معاون شهردار تهران گفت: با اختصاص بودجه ۵ هزار میلیاردی به سهم حمل و نقل کشور ،حمل و نقل درون شهری فقیرترین بخش بودجه سال ۹۳ خواهد بود.

سید جعفر تشکری هاشمی در نشست معاونین حمل و نقل ترافیک کلانشهرهای کشور که صبح امروز در محل معاونت ترافیک شهرداری تهران برگزار شد، با اشاره به اینکه موضوع گسترش و نوسازی حمل و نقل عمومی یکی از اولویت های کلانشهرها با توجه به وضعیت بحرانی آلودگی هوای کلانشهرهاست ، گفت: متاسفانه بالغ بر ۳ سال است که هیچ اتوبوس به کلانشهرهای کشور داده نشده است.

وی با اشاره به اینکه در بودجه سال ۹۳ ، مجموع ۸۰ میلیارد تومان برای تامین اتوبوس ها در کشور در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه سه سال در نوسازی ناوگان اتوبوسرانی کشور وقفه افتاده است، بیش از ۹ هزار اتوبوس نیاز فعلی کشور است که باید به صورت خطی و ضربتی این نیاز جبران شود و بعد برسیم به نقطه ای که سالانه ۳ هزار اتوبوس به شهرهای کشور اختصاص یابد. لذا انتظار می رود نمایندگان نمایندگان مجلس عدد ۸۰ میلیارد پیش بینی شده در بودجه را به ۸۰۰ میلیارد تومان اصلاح کنند تا اتوبوس مورد نیاز مردم تامین شود.

به گفته معاون شهردار تهران با این رقم( ۸۰ میلیارد تومان ) می توان ۱۱۰ دستگاه اتوبوس دو کابین خارجی با تکنولوژی المانی خریداری کرد. اکنون هر اتوبوس دوکابین را چیزی حدود ۷۵۰ میلیون تومان خریداری می کنیم و اگر قرار باشد این اتوبوس ها تک کابین شوند حتما این مبلغ نصف خواهد شد، در حالیکه مطرح می شود هر اتوبوس داخلی چیزی حدود ۶۰۰ میلیون تومان هزینه خواهد داشت لذا به نظر می رسد با توجه به اینکه ناوگان تولیدی کشور در بخش اتوبوس متناسب با نیاز و شان شهروندان نیست، عقلانی تر بوده که اتوبوس دوکابین و با تکنولوژی روز دنیا را خریداری کنیم، چرا باید اتوبوس تک کابین تولید داخل را با قیمتی نامعقول خریداری کنیم که حتی حداقل استانداردها را هم ندارد!؟

تشکری هاشمی با اشاره به اتمام بررسی بودجه سال ۹۳ در کمیسیون تلفیق گفت: متاسفانه اتفاقی در ترمیم و تخصیص اعتبارات در کمیسیون تلفیق هم نیفتاده و براساس بودجه ۹۳، ۵ هزار میلیارد تومان به حوزه حمل و نقل کشور در بخش دریای ، هوایی ، زمینی ، جاده ای ، ریلی و درون شهری اختصاص داده شده که فقیرترین بخش حمل و نقل درون شهری است که تنها ۸۰ میلیارد تومان برای اتوبوسرانی، صدو نود و پنج و نیم میلیارد تومان برای مترو در شهر تهران، ۲۴۵ میلیارد هم رایانه بلیط اختصاص داده شده که با این اعداد و ارقام فقر حمل و نقل درون شهری را شاهد خواهیم بود .
به گفته تشکری هاشمی نمایندگان مجلس باید بدانند که اگر هدفمند سازی یارانه انجام می دهند ، تعدیل اقتصادی می کنند و نرخ ارز را بررسی می کنند باید از مشکلات کلانشهرها نیز مطلع باشند.

وی با اشاره به اینکه شهروندان باتوجه به حق شهروندی خود حق انتخاب دارند، گفت: وقتی اتوبوس فرسوده ، دود زا و به نوعی فرسوده را در ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده می کنیم ، شهروندان ترجیح می دهند پراید ۶ میلیونی دیروز و ۲۰ میلیونی امروز را سوار شوند.اینگونه مشکلات ترافیک ، آلودگی هوا، مصرف سوخت و کاهش ایمنی گریبان کشور را بیشتر خواهد گرفت.

وی با اشاره به وضعیت تاکسی ها در کشور اظهارکرد: زمانی که موضوع استفاده از تیبا در ناوگان تاکسیرانی در شهر تهران مطرح شد ، با قاطعیت ایستادیم و گفتیم اجازه ورود این خودرو را با این ضریب کیفیت ، به ناوگان تاکسی کلانشهر تهران نخواهیم داد. ضمن اینکه mvm نیز بر اساس برررسی های ما خودرویی است با درجه ایمنی پایین و بی کیفیت محصول چین که در رده بندی امتیازات پایین ترین امتیاز را دارد، لذا به هیچ عنوان زیر بار استفاده از خودوری بی کیفیت در ناوگان تاکسیرانی نخواهیم رفت و هرگز اجازه نمی دهیم خودوری پراید ، ام.وی.ام یا ار.دی وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شود.

معاون شهردار تهران با اشاره به قوانین بالادستی که در این سال ها مورد بی مهری قرار گرفته است، گفت: برخی قوانین هست که اگر شهرداری ها مورد بی مهری قرار می گیرند ، دولت خودش هم مجاز به استفاده از آنها نیست ، از جمله قانون اخذ جرایم راهنایی و رانندگی که بر اساس این قانون سهمی از این جرایم به شهرداری تهران اختصاص می یابد اما متاسفانه در دولت دهم سهم شهرداری از این جرایم به هیچ عنوان محقق نشده است.

تشکری هاشمی تصریح کرد: بالغ بر ۴۰۰میلیارد تومان سهم شهرداری تهران از قانون اخذ جرایم راهنمایی و رانندگی در سه سال گذشته بوده ، که متاسفانه تاکنون پرداخت نشده بطوریکه سال گذشته اعلام کردند ۲۳ میلیارد تومان از این سهم را به شهرداری پرداخت خواهند کرد و تنها یک میلیارد از این رقم پرداخت شد ، این در حالیست که دولت حق استفاده از این سهم را ندارد چرا که منابع و مصارف مشخصی برای آن تعیین شده است.

وی با اشاره به اینکه سهم شهرداری تهران از محل جرایم رانندگی در دولت دهم محقق نشده است، تاکید کرد: به دولت یازدهم نیز سلام می دهیم و می گوییم به مسایل دولت دهم گرفتار نشوید و به گونه ای نباشد که به مانند دو دولت گذشته عدم تامین اعتبارات را طلب کنیم.

وی با اشاره به اینکه اکنون در آمد حاصل از پارک حاشیه ای به خزانه دولت واریز می شود و هنوز این درآمد نیز به شهرداری ها پرداخت نشده، گفت : باید این قانون را اصلاح کرد و امیدواریم با حمایت نمایندگان مجلس قانون پارک حاشیه ای را هم به لحاظ زمان پارک و تامین درآمد آن اصلاح کنند.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.