کد خبر : 9200
تاریخ انتشار : یکشنبه 16 اردیبهشت 1397 - 14:35

مهاجرتی که همه سردرد ها زیر سر آن است/ میگرن چگونه به وجود آمده است؟

مهاجرتی که همه سردرد ها زیر سر آن است/ میگرن چگونه به وجود آمده است؟

یکی از بیماری های شایع که بیشتر افراد آن را تجربه کرده اند، میگرن است که این بیماری محصول قرن های اخیر نیست و قدمتی طولانی هم گام با انسان های اولیه دارد….

 

کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند انسان‌ها در ۵۰ هزار سال پیش زمانی که از قاره آفریقا به سوی سرزمین‌های شمالی مهاجرت کرده دچار نوعی جهش ژنتیکی بر اثر دگرگونی آب و هوا شده اند که این جهش سبب ابتلای آن‌ها به بیماری سردرد شده است.

یک پژوهش مطالعاتی نشان داده است، نوعی جهش ژنتیکی در ابتلای انسان‌های اولیه به بیماری سردرد و میگرن نقش داشته است، زیرا آن‌ها مجبور به تحمل شرایط ناشی از دگرگونی آب و هوا بوده اند.

جهش ژن (TRPM۸)، ژنی که به سرما واکنش نشان می‌دهد در ۸۸ درصد از مردم کشور سردسیر فنلاند وجود دارد، درحالی که جهش این ژن در مردم کشور گرمسیری نیجریه کمتر از پنج درصد است.

پژوهش درخصوص نقش جهش ژنتیکی در اجداد اولیه انسان‌ها و بروز بیماری سردرد و میگرن به وسیله دانشمندان موسسه ماکس پلانک در کشور آلمان انجام شده است.

ژن (TRPM۸)، سبب می‌شود افراد آب و هوای گرم و سرد را شناسایی کنند و از بدنشان محافظت به عمل آورند؛ تنوع ژنتیکی در کشور‌های قاره آفریقا بسیار کمتر از سایر نژاد‌ها و قاره هاست و این فرصت مناسبی در اختیار دانشمندان برای بررسی اثر‌های آب و هوایی بر ژنتیک انسان‌های می‌گذارد.

محققان داده‌های ژنتیکی بیش از ۱۲۰۰ نفر از کشور‌های مختلف دنیا و نیز نمونه‌های ژنتیکی از بقایای حدود ۷۹ فرد باستانی که در بازه زمانی ۳۰۰۰ تا ۸۵۰۰ سال پیش زندگی می‌کردند را در این پژوهش بررسی کرده اند.

افزون بر رنگ پوست، مو و چشمان افرادی که به مناطق شمالی کره زمین مهاجرت کردند روشن شده است، برخی معیار‌های ژنتیکی در بدن آن‌ها نیز دچار دگرگونی شده است.

همچنین پوست افراد به دلیل کمی شدت نور در مناطق شمالی کره زمین روشن شده است تا بهتر بتواند نور خورشید و ویتامین D مورد نیاز خود را جذب کند.

میگرن یکی از بیماری‌های شایع در عصر کنونی است که با علامت هایی چون سردرد، احساس خستگی، تهوع، سرگیجه، افت فشار یا بالا رفتن فشارخون، ضعف قدرت بینایی و صدای وزوز گوش همراه است.

افراد مبتلا به این اختلال معمولاً نیاز دارند به طور کامل در مکانی تاریک و بدون سرو صدا استراحت کنند تا حمله میگرن برطرف شود؛ مصرف دارو برخی مواد خوراکی، خنک نگه داشتن بدن و استراحت راهکار‌هایی برای مقابله با این مشکل است.

کارشناسان در پژوهش‌های خود دریافتند میزان ابتلا به میگرن در کشور‌های قاره آفریقا کمترین و در کشور‌های اروپایی بیشترین مقدار را دارد.

این پژوهش نشان داده است جهش ژنتیکی اقوام اولیه ساکن مناطق شمالی اروپا که در قرن‌های بعدی به قاره آمریکا و استرالیا نیز مهاجرت کرده اند در بروز این مشکل نقش داشته است.

کارشناسان هنوز راهکار قطعی برای درمان میگرن پیدا نکرده اند و معتقدند تنها خود مراقبتی، دوری از عامل‌های تشدید کننده حمله میگرن و مصرف دارو راهگشاست.

برچسب ها : ، ، ، ،


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.