کد خبر : 977
تاریخ انتشار : سه شنبه 13 اسفند 1392 - 6:56

تاسیس «فرهنگستان زبان آذری»

تاسیس «فرهنگستان زبان آذری»

وزیر فرهنگ و ارشاد:
هالیوود دنیا را تهدید می‌کند/تاسیس «فرهنگستان زبان آذری»/ بنا را بر «آزادی عمل» مطبوعات گذاشته‌ایم
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به بحث تاسیس فرهنگستان زبان آذری گفت: این موضوع از خواسته‌های به حق مردم است که باید نسبت به عملیاتی شدن آن اهتمام ورزید.

به گزارش آی نیوز به نقل از فارس، علی جنتی در آیین معارفه مدیرکل جدید اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی، تصریح کرد: بحث تاسیس فرهنگستان زبان ترکی از سال‌های دهه ۷۰ مطرح شده ولی تا امروز این موضوع عملی نشده است.

وی افزود: هر چند این موضوع از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست ولی از مواردی است که ما هم می‌توانیم برای تسریع در موضوع احداث آن تلاش کنیم تا این ایده تحقق پیدا کند چرا که زبان آذری از زبان‌هایی است که مورد تکلم میلیون‌ها نفر در کشور است و به همین دلیل هم باید موضوع ایجاد فرهنگستان زبان ترکی مورد توجه قرار گیرد.

جنتی با بیان اینکه مفاخر بزرگی که از دیرباز در خطه آذربایجان حضور داشتند، اظهار کرد: افتخار می‌کنم قدم در استانی گذاشته‌ام که مهد عالمان و فقیهان برجسته و خاستگاه هنرمندان و شاعران و ادبا و نویسندگان بزرگی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با بیان اینکه آذربایجان مایه عزت و افتخار اسلام و ایران است، تاکید کرد: خدماتی که خطه آذربایجان تقدیم به ایران و اسلام کرده زبانزد عام و خاص است و نمی‌توان شخصیت‌های برجسته‌ای همچون علامه طباطبایی، امینی و علامه جعفری را از یاد برد.

جنتی با اشاره به اینکه امروز رسالت بسیار بزرگی بر عهده همه عالمان و فرهیختگان کشور است، گفت: در این عصر ما میراث‌دار فرهنگ و تمدنی ۷ هزار ساله هستیم و آوازه تمدن کشورمان در دنیا پیچیده است بطوریکه دشمنان ما به ایران به عنوان کشوری صاحب فرهنگ و تمدن می نگرند که همین موضوع وظیفه بزرگی را به دوش ما گذاشته است.

وی افزود: در همین زمینه هرکس خود باید برای ارتقای سطح فرهنگی کشور تلاش کند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز به عنوان یکی از دستگاه‌های متولی فرهنگ کشور در این حد تلاش کرده و انجام وظیفه می‌کنیم.

این مقام مسئول همچنین رونق بخشیدن به آرمان‌های ملی و دینی را گامی در همین راستا عنوان کرده و گفت:سیاست راهبردی که باید دنبال کنیم و جزو وظایف قانونی ماست، پاسداری از ارزش‌های ملی و دینی کشور است. به همین دلیل باید با تمام ابزارهای فرهنگی موجود در جهت ارتقای سطح دینی تلاش کنیم و همه ابزارها را در خدمت این هدف قرار دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ابزارهای موجود فرهنگی در راستای تحقق این اهداف، تصریح کرد: کشور ما چه در حوزه ترویج فرهنگ و عترت معصومین و چه در توسعه کانون‌های فرهنگی مساجد و تقویت حضور فعال و باشکوه مردم در مساجد و چه در حوزه انتشار کتاب که میراث فرهنگی ماست، می‌تواند نقش عظیمی در دنیا ایفا کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نه تنها ایران، بلکه کشورهای اروپایی هم در مقابل تهاجم فرهنگی آمریکا نگران هستند و در واقع سینمای هالیوود تمام دنیا را تهدید می‌کند.

وی تاکید کرد: ما هر جای جهان بتوانیم فرهنگ ایرانی و اسلامی خود را ارایه می‌کنیم.

جنتی با بیان اینکه گاه یک شاعر با سرودن یک شعر آن چنان می‌تواند تاثیرگذار باشد که گاه در یک خطابه و گفتگوی دو جانبه حاصل نمی‌شود، اظهار داشت: باید از این ابزارها نهایت استفاده را ببریم و نحوه سیاستگذاری برای بهره‌گیری از این ابزارها مهم است. در سراسر کشور ما سرمایه‌های بسیار عظیمی از فرزانگان وجود دارد. اساتید دانشگاه، روزنامه‌نگاران و دانشجویان همه سرمایه‌هایی هستند که نقش مؤثری در توسعه فرهنگ کشور دارند.

وی همچنین با تاکید بر اینکه کشور ما در معرض آسیب‌های اجتماعی و تهاجم فرهنگی است، گفت: فرهنگ ما یعنی هویت ما و مجموعه آداب، رسوم و رفتارهای اجتماعی و سبک زندگی جزئی از هویت ماست. برای حفظ این هویت و فرهنگ اقدامات زیادی می‌توانیم انجام دهیم. از پرورش بازی‌های بومی خود تا اعزام گروه‌هایی برای شرکت در سمینارهای کشورهای همسایه و همچنین فراتر از آن کشورهای آسیای مرکزی برای عرضه کردن فرهنگ اصیل ایرانی به آن کشورها.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۶۴ هزار عنوان کتاب در کشور چاپ شده است، تصریح کرد: سیاست دولت تدبیر و امید این است که فضا را برای تمای افکار و تضارب آرا بازتر کنیم چرا که فرهنگ در سایه تبادل نظر می‌تواند رشد کند.

به گفته وی، فرهنگ در محیطی که افراد حق حرف زدن ندارند رشد نمی‌کند. در سطح عمومی جامعه هم همین طور است و باید فضای باز برای اظهار نظرهای مختلف باشد.

جنتی سیاست دولت تدبیر و امید در حوزه مطبوعات را اجرای قانون عنوان کرده و گفت: ما قانون پیشرفته مطبوعات داریم که برای ما ملاک نظر است. نشریات هر روز در کشور ما در حال رشد است و امروز ما پنج هزار و ۸۰۰ نشریه در سراسر کشور داریم که این یکی از افتخارات جمهوری اسلامی است که همه می‌توانند با گرایش‌های مختلف فکری حرف خود را در نشریات بنویسند.

وی تاکید کرد: بنا را بر این گذاشته‌ایم که به مطبوعات آزادی عمل داده شود تا در بیان مطالب آزاد باشند که همه حرف خود را بزنند و اگر در جایی تخطی صورت گیرد، در مورد آن نیز طی شورایی تصمیم‌گیری شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پرورش استعدادهای جوان را اولویت و رسالت اصلی این وزارتخانه خوانده و گفت: باید به این استعدادها برای فعالیت در زمینه‌های مختلف فرهنگی و هنری میدان داده شود. امسال در جشنواره فیلم فجر ما شاهد حضور جوانان فیلم اولی زیادی بودیم که همین نکته نشان می‌دهد توانسته‌ایم گام‌های خوبی در این مسیر برداریم.

جنتی همچنین در ارتباط با وضعیت موسیقی در کشور اظهار داشت: موسیقی فاخر زمانی تولید می‌شود که ما ده‌ها نفر را در زمینه موسیقی تربیت کنیم تا از بین آنها تعدادی با تکیه بر موسیقی فاخر فعالیت کنند.

وی تصریح کرد: همچنین گسترش موسسات فرهنگی یکی دیگر از اولویت‌های ماست که دادن مجوز برای این موسسات در مدت زمان بسیار کوتاه نشان دهنده نگاه خوب دولت به گسترش و همکاری با این مؤسسات است.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.