کد خبر : 490
تاریخ انتشار : دوشنبه 8 مهر 1392 - 5:29

روحانی: آنچه امروز در کشور می‌بینم بدتر از چیزی است که قبلاً فکر می‌کردم/سخنرانی اوباما گام مثبتی بود

روحانی: آنچه امروز در کشور می‌بینم بدتر از چیزی است که قبلاً فکر می‌کردم/سخنرانی اوباما گام مثبتی بود

آی نیوز: طرف امریکایی ابراز تمایل کرده بود و ما هم مشکلی برای دیدار نداشتیم اما دربرنامه ریزی برای نحوه این دیدار و نتایجی که دیدار اول باید داشته باشد وقت و زمان کافی نبود و دو طرف بر این توجه کردند که زمان کافی وجود نداشت .

رییس جمهور ایران گفت: لحن سخنرانی برخی از مقامات عالی رتبه اروپایی و همچنین سخنرانی اوباما که لحنی متفاوت با گذشته داشت باید به عنوان یک قدم مثبت برای حل وفصل مسایل بین ایران و غرب ارزیابی کنیم .
به گزارش عصر ایران، حسن روحانی در نشست خبری در نیویورک در پاسخ به سوالی از سوی آسوشیتدپرس مبنی بر اینکه چه گام هایی باید برای برگزاری نشست دو جانبه بین ایران و امریکا برداشته شود گفت : برنامه مقدماتی برای این کار فراهم شده بود که بین من اوباما دیداری برگزار شود .
وی افزود : طرف امریکایی ابراز تمایل کرده بود و ما هم مشکلی برای دیدار نداشتیم اما دربرنامه ریزی برای نحوه این دیدار و نتایجی که دیدار اول باید داشته باشد وقت و زمان کافی نبود و دو طرف بر این توجه کردند که زمان کافی وجود نداشت .
به گزارش ایرنا، رییس جمهوری اظهار داشت :بعد از ۳۵ سال تنش در روابط بین ایران و آمریکا ، ملاقات در سطح دو رییس جمهور خود بخود با پیچیدگی هایی همراه است دو طرف می خواستند دیدار موثری داشته باشند فضایی که امروز به وجود آمده با گذشته کاملا متفاوت است که صدای ملت ایران در انتخابات بوجود آورنده این فضا بوده است.
روحانی تاکید کرد: همه مسوولین و مقامات عالی رتبه غربی در دیدارها تاکید داشتند که انتخابات ایران نقطه عطف و فضای جدیدی را برای رابطه بهتر ایجاد کرده است.
وی افزود :اولین قدم در این سفر برداشته شد و آن نیز اجلاس پنج بعلاوه یک بود که درسطح وزیران انجام شد و من نسبت به زمان از نتیجه آن راضی هستم . قدمها باید به صورت حساب شده و دقیق برداشته شود و هدف ما منافع مشترک دو ملت و حل و فصل مشکلات است و ایجاد بنای اعتماد بین دو ملت و دو دولت خواهد بود .

نقش ایتالیا در حل و فصل موضوع هسته ای
رییس جمهور در پاسخ به سوالی درباره نقش ایتالیا در حل وفصل مساله هسته ای با اشاره به دیدار خود با نخست وزیر ایتالیا ، این دیدار را بسیار مفید ارزیابی کرد و گفت: در این دیدار فرصتی فراهم شد تا نسبت به مسایل مورد نطر دو طرف گفت و گو کنیم.
روحانی ادامه داد: ما از هر کشوری که برای حل و فصل مساله هسته ای ایران به ما کمک کند استقبال می کنیم. بحث اصلی این بود که این کشور به عنوان کشور مهم در اتحادیه اروپا تلاش کند که موضوع هسته ای ایران سرعت عمل بیشتری پیدا کند.
وی افزود: خود آنها می گویند این جنگ ۳+۳ است و نمی خواهند ۳+۴ شود و آنچه در این دیدار مطرح بود اینکه ایتالیا در اتحادیه اروپا به عنوان یک عضو موثر برای روند حل و فصل مساله هسته ای ایران تلاش کند .

 اختیارات دولت در مذاکران ۱+۵
رییس جمهور ایران در ادامه نشست خبری خود در نیویورک، گفت: دولت اختیار کافی برای اینکه مذاکرات ۱+۵ به نتیجه برسد را دارد.
حسن روحانی گفت: دولت اختیارات لازم را در مذاکرات هسته ای دارد و من برای این گفت و گوها وزیر امور خارجه را انتخاب کرده ام.
وی بااشاره به اینکه « دولت به هر نتیجه ای که برسد از پشتیبانی سایر قوا و ملت برخوردار است» گفت: در مذاکرات مهمی مثل چنین مذاکراتی نمی تواند دولت ایران بدون پشتوانه و اجماع داخلی وارد عمل شود.
رییس جمهوری افزود: دیدارهای وزیر امور خارجه در ۱+۵ در فضای مثبت و امیدوار کننده برگزار شده و ما امیدواریم این مذاکرات بتواند بزودی به نتیجه ملموس برسد.

رابطه مناسب تر و بهتر با همسایگان، اولویت های دولت یازدهم
رییس جمهوری اسلامی ایران در ادامه نشست خبری ، یکی از اولویت های دولت تدبیر و امید را داشتن رابطه مناسبتر و بهتر با همسایگان دانست و گفت که این دولت اهمیت وی‍‍ژه ای برای همسایگان چه عربی و یا غیر عربی قایل است.
روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا با اشاره به دیدارهای خود با برخی سران کشورهای همسایه از جمله ترکیه، عراق، پاکستان، افغانستان طی روزهای اخیر تاکید کرد: دراین دیدارها اساس کار ما ایجاد اعتماد بیشتر بین ایران و همسایگان، توسعه روابط اقتصادی ، فرهنگی و گردشگری و حل وفصل مناقشات بود .
وی به روابط گردشگری بین ایران ، عربستان ، عراق، بحرین و عمان اشاره کرد و گفت : این روابط با عربستان و عراق در سطح وسیعی است و یکی از اهداف دولت ایجاد روابط صمیمی با همسایگان است و این سیاست دنبال می شود.
رییس جمهوری در ادامه تاکید کرد : برای گسترش روابط با همسایگاه ملاقات هایی با برخی سران همسایگان نیز تنظیم شده است .

اولین گام رابطه دو ملت بزرگ ایران و آمریکا
رییس جمهوری اسلامی ایران در ادامه این نشست خبری در چهارمین و آخرین روز از سفر خود به نیویورک در پاسخ به سوال خبرنگار نیویورک تایمز در باره دستاوردهای این سفر، گفت : می خواهم این سفر اولین گام برای رابطه بین دو ملت بزرگ ایران و آمریکا باشد .
دکتر حسن روحانی افزود: دستاوردهای این سفر در حد یک سفر چهار روزه قابل قبول است و امیدوارم این سفر آغاز کننده روابط بهتر و سازنده با کشورهای جهان باشد.
وی افزود: می خواهم این سفر اولین گام برای روابط بهتر دو ملت ایران و آمریکا باشد و نسبت به دو دولت حداقل جلوی تنش های بیشتر را بگیریم و زمینه ای برای دست یابی به منافع مشترک فراهم کنیم .
رییس جمهوری اظهار داشت :ما در طول حضورخود در نیویورک عملا به دنبال یک برآورد دقیق تر از فضای جدید جهانی بعد از شروع کار این دولت بوده ایم و فکر می کنم در این زمینه دست آوردهای خوبی داشتیم .
روحانی افزود: ما دنبال این بودیم که بهترین مسیر و شیوه را برای بازسازی جایگاه منطقه ای و جهانی ایران ترسیم کنیم. در این زمینه در مذاکره و بحث هایی که صورت گرفت ، با تشریح مواضع، برخی توافقات حاصل و دست آوردهای خوبی به دست آمد .
وی افزود: ما دنبال تقویت روابط با تمامی طرف های مذاکره کننده بودیم و فکر می کنم موفقیت ها بیش از حد انتظار بوده است و زمینه برای روابط گسترده تر فراهم است .
رییس جمهوری با اشاره به سخنان خود در زمینه مبارزه با تروریسم و سلاح های کشتار جمعی، گفت: در مذاکرات با مقامات کشورهای مختلف در مورد این مباحث بحث هایی انجام شد که موفقیت های بسیار خوبی به دنبال داشت.
روحانی با اشاره به توضیح برنامه هسته ای ایران در دیدارهای مختلف گفت : در این دیدارها بر احقاق حقوق مردم ایران تاکید و تلاش شد اعتمادسازی لازم صورت گیرد .
وی گفت : دستیابی به تمام انتظارات سخت است اما آنچه در این سفر بدست آوردیم برای ما بسیار قابل قبول بوده است .
وی با ترسیم سه گام در سفر چهار روزه خود به نیویورک گفت: می خواهم این سفر اولین گام برای روابط بهتر دو ملت ایران و آمریکا باشد و در دومین گام نسبت به کاهش تنش های بیشتر میان دو دولت اقدام کنیم و درسومین گام زمینه ای برای دست یابی به منافع مشترک فراهم شود .

آنچه امروز در کشور می‌بینم بدتر از چیزی است که قبلاً فکر می‌کردم
رییس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه “اقتصاد ایران کاستی‌هایی داشت که کم و بیش همه آنها را می‌دانستیم”، گفت: قبل از اینکه رییس‌جمهور شوم، مسئولیت یک مرکز تحقیقاتی را برعهده داشتم و در نتیجه از بسیاری از آمار بی‌خبر نبودم. در دوران تبلیغات انتخاباتی نیز بر مشکلات اقتصادی و راه‌حل‌های آن تاکید داشتم.
به گزارش ایسنا، حسن روحانی افزود: من به مردم قول دادم بعد از ۱۰۰ روز گزارشی از واقعیات کشور را به مردم ارائه دهم و امید دارم در این مدت به ارقام دقیق‌تری در رابطه با مسائل اقتصادی و مسائل مرتبط با آن برسم. دولت متعهد است همه آمار و ارقام را به صورت شفاف به اطلاع مردم برساند، زیرا این عمل موجب می‌شود اعتماد دولت و مردم بیشتر شده و مسئولان نیز بتوانند بهتر برنامه‌ریزی کنند.
رییس‌جمهور ادامه داد: به سخنگوی دولت دستور داده شده است که اطلاعات لازم را در اختیار مردم بگذارد که من امیدوارم فاصله این گزارش‌ها کم باشد. اذعان می‌کنم که آنچه امروز می‌بینم کمی بدتر از آن چیزی است که قبلاً می‌گفتم یا فکر می‌کردم. البته ما امیدواریم و مشکلات قابل حل است. امید من این است که با حمایت و مشارکت مردم مشکلات را حل کنیم. امید ما بیشتر از مشکلات است و حمایت مردم از دولت بیش از حد انتظار است. آینده ما روشن است و مردم در راه بیشتری خواهند بود.
روحانی در ادامه با اشاره به دوران مسئولیت خود در تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی در سال ۲۰۰۳ گفت: در آن دوره هرکاری که انجام می‌گرفت بر مبنای توافق دو طرف بود. من هیچ‌وقت به شرکای اروپایی نگفته بودم که اصفهان را تکمیل نمی‌کنیم. ما اطلاعات لازم را به آژانس داده بودیم بنابراین ما به دنبال فریب نبودیم.
وی در ادامه افزود: ما شفاف سخن می‌گوییم و عمل می‌کنیم و به آنچه که می‌گوییم متعهد می‌مانیم. ما برخلاف قول خود عمل نمی‌کنیم. من اکنون به صراحت می‌گویم ما می‌خواهیم از فناوری هسته‌یی برخوردار بوده و تحت نظارت آژانس فعالیت کنیم و به ان‌پی‌تی متعهد هستیم و به دنبال بمب نیستیم زیرا بمب را برای خود و منطقه خطرناک می‌دانیم.

در دکترین دفاعی ایران، سلاح کشتار جمعی وجود ندارد
رییس جمهور با بیان اینکه در دکترین دفاعی کشور ما چیزی به نام سلاح کشتار جمعی وجود ندارد، افزود: ما هیچ‌جا برخلاف معاهدات عمل نمی‌کنیم، در مذاکرات ۱+۵ ما به دنبال این هستیم که اطمینان بیشتری بدهیم که فعالیت ایران صلح‌آمیز است و طرف مقابل هم به دنبال این تضمین است که علیه توسعه فناوری ایران قدمی برنمی‌دارد بنابراین اعتماد دو طرفه خواهد بود و هر دو طرف به هم اعتماد خواهند کرد.

طالبان باید به چارچوب‌های دموکراسی و قواعد مورد قبول پایبند باشد
رییس‌جمهور در بخش دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سئوال خبرنگار CCTV چین درباره راهکار پیشنهادی ایران در مورد ثبات امنیت در کشورهای افغانستان و پاکستان، اظهار کرد: ممکن است افغانستان در سال آینده با مسائل و مشکلات جدیدی روبرو باشد. از هم‌اکنون آنهایی که در منطقه تاثیرگذارند، باید به فکر همکاری بیشتر و کمک بیشتر به دولت افغانستان باشند.
وی خاطر نشان کرد: من تاکنون دو بار با آقای کرزای بحث و گفت‌وگو داشتم. یکی در تهران و دیگری در قرقیزستان. در این مذاکرات خود آقای کرزای نیز برای آینده افغانستان نگرانی فراوانی داشت. بحث افغانستان بر سر این است که هر گروهی که می‌خواهد پای میز مذاکره بیاید و متعهد باشد، باید به چارچوب‌های دموکراسی و قواعدی که مورد قبول است، پایبند باشد.
رییس‌جمهور کشورمان ادامه داد: در بحث طالبان این نکته مطرح است که طالبان به عنوان گروهی که اکنون در حال انجام عملیات‌های تروریستی هستند، آیا می‌خواهند این کارها را کاملا کنار بگذارند و به صورت یک شهروند عادی و به صورت یک حزب و فعال سیاسی در جامعه افغانستان باشند یا خیر؟
روحانی با بیان این‌که طالبان و دولت افغانستان هنوز در قدم‌های اولیه مذاکره هستند، گفت: اگر این مذاکرات منتهی به حضور سیاسی طالبان در افغانستان شود و طالبان اعلام آمادگی کند که سلاح‌های خود را زمین بگذارد و به عنوان یک شهروند فعال درافغانستان فعالیت کند، به نظر من چنین صلحی می‌تواند برای آینده افغانستان و ثبات در منطقه موثر باشد.
وی با اشاره به نوع تفکرات طالبان افزود: طالبان در دوران حکومت خود سختی‌های فراوانی را برای مردم به ویژه از لحاظ آزادی‌های اجتماعی به وجود آورده بود. از سوی طالبان افکار افراطی وجود داشت، ولی من فکر نمی‌کنم که در جامعه امروز آن افکار قابل قبول باشد. چرا که ما نمی‌توانیم راجع به زنان چنین نظری داشته باشیم که زن‌ها نباید در فعالیت‌های اجتماعی حضور داشته باشند.
رییس‌جمهور کشورمان ادامه داد: زنان همانند مردان و مساوی با آنها باید در عرصه‌های اجتماعی فعالیت داشته باشند. ما نمی‌توانیم از آزادی‌های فرهنگی یک جامعه جلوگیری کنیم. تکثرهای فرهنگی و اندیشه‌ای را باید بپذیریم و قبول کنیم.
وی افزود: من امیدوارم طالبان با فکری نو و در چارچوب یک تشکل سیاسی بپذیرد که در افغانستان آینده حضورداشته باشد. صلح بر مبنای خواست ملت افغانستان می‌تواند مفید باشد. به این دلیل که جنگ برای افغانستان ویرانگر است و مردم از جنگ و برخوردهای نظامی خسته‌ شده‌اند و تروریسم باعث شده است که در افغانستان یک فعالیت باثبات اقتصادی پا نگیرد.

تلاش کردیم زمینه ارتقای روابط اقتصادی ایران با دیگر کشورها را فراهم کنیم
رییس‌جمهور در پاسخ به پرسش خبرنگار تایمز مبنی بر اینکه “در توضیح نتایج سفر خود به نیویورک چه حرفی را به ملت ایران می‌گویید؟”، گفت: در این سفر تلاش کردیم یک برآورد دقیق‌تر، از فضای جدید جهانی بعد از شروع به کار دولت در ایران بدست آوریم و در این زمینه دستاوردهای خوبی داشتیم.
 حسن روحانی افزود: ما به دنبال این بودیم که بهترین مسیر و شیوه را برای بازسازی و بیان جایگاه منطقه‌ای و جهانی ایران ترسیم کنیم.
روحانی با بیان اینکه “با برخی کشورها در حد بیان مباحث و نظرات به نتایج خوبی رسیده‌ایم و با برخی کشورها نیز توافق‌های خوبی حاصل شده است”، گفت: در ملاقات و مذاکراتی که با مقامات کشورهای اروپایی داشتیم، مباحث خوبی مطرح شد و تلاش کردیم در این سفر زمینه ارتقای روابط ایران با کشورهای مختلف بویژه از بُعد اقتصادی را فراهم کنیم، به نحوی که روابط ایران با این کشورها توسعه و گسترش بهتری پیدا کند.
وی با اشاره به برخی دیگر از مباحث مطرح شده در جریان دیدارهای صورت گرفته در این سفر از جمله امنیت منطقه، بحث سوریه، موضوع تروریسم و خشونت و …، گفت: در این زمینه موفقیت‌های خوبی داشتیم.
روحانی اضافه کرد: در زمینه موضوع هسته‌یی نیز با برخی از کشورها ملاقات داشتیم. برنامه‌هایمان و اقداماتمان برای آینده را توضیح دادیم و اینکه چگونه می‌توانیم مسیری را انتخاب کنیم که ضمن احقاق حقوق ملت ایران اعتماد لازم برای طرف‌های مقابل ایجاد شود.
رییس‌جمهور با بیان اینکه “سخت است بگوییم تمام انتظارات موردنظرمان از این سفر برآورده شد”، افزود: می‌توانیم بگوییم آنچه که از این سفر چهار روزه حاصل شد، برای ما قابل قبول است.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.