کد خبر : 1386
تاریخ انتشار : شنبه 18 مرداد 1393 - 10:09

تابستان‌های خنک، تبریز را تبدیل به مقصد گردشگری کرده است

تابستان‌های خنک، تبریز را تبدیل به مقصد گردشگری کرده است

آی نیوز – ایران سرزمین چهار فصل است و وجود آب و هوای متنوع در یک مقطع زمانی یکی از جاذبه‌های سرزمین کهن ماست. در این میان در حالی که بخش‌های زیادی از کشور تابستان‌های بسیار گرم و طاقت فرسایی را سپری می‌کنند، آذربایجان کوهستانی و زیبا میزبان نسیم‌های خنک و روان‌فزایی می‌باشد که این خطه از کشور را به بهشتی زمینی مبدل ساخته است.

تبریز نیز به عنوان معروف‌ترین، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شهر منطقه آذربایجان از این امر مستثنا نیست، دمای هوای این شهر در فصول گرم سال از ۳۵ درجه افزایش پیدا نمی‌کند و این در حالی است که دمای هوا در شب چندین درجه کاهش پیدا می‌کند و خنکی هوای شب‌های تبریز به همراه نسیم‌های پی‌درپی شبانه مثال زدنی می‌باشد. اما این شهر با برنامه‌ریزی‌های مناسب از طرف شهرداری و میراث فرهنگی و برخی دستگاه‌ها توانسته است برای تابستان‌های خنک و دوست داشتنی خود میهمانان قابل توجهی را جذب کند. در سطح شهر نیز توریست و جهانگرد داخلی و خارجی قابل مشاهده می‌باشد و با وجود این از شهر تبریز انتظار حضور بیشتر گردشگران را می‌رود.

وجود آثار تاریخی گرانقدر در شهر تبریز از جمله بنای ارک که یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی این شهر و از جمله ارزشمندترین بناهای اسلامی جهان محسوب می‌گردد که نسبت به سال‌های گذشته سامان پیدا کرده و گوشه و کنار آن نیز مرمت شده است.

خانه‌های قدیمی تبریز نیز در گوشه و کنار این شهر قابل مشاهده هستند. خانه سلمانی، خانه حاج مهدی کوزه کنانی، خانه ثقه‌الاسلام، خانه ذکاء و غیره از جمله این مواریث فرهنگی می‌باشند که گاهی یکی از خانه‌های تاریخی شهر در مسیر بازگشایی یک خیابان جدید قرار می‌گیرد و بدین ترتیب از روی زمین برچیده می‌شود.

تبریز شهر اولین‌های ایران در خصوص مدرسه‌های سبک جدید نیز اولین است. و مدارس قدیمی نیز در جای جای تبریز به چشم می‌خورند. همچنین این شهر موزه‌های گوناگونی را داراست.

موزه آذربایجان، موزه مشروطیت، موزه قرآن و کتابت و موزه سنجش از جمله این گنجینه می‌باشد. طبقه زیرین موزه آذربایجان پیکره‌های زیبای هنرمند تبریزی، احد حسینی را در بردارد.

 موزه مشروطیت تبریز هم که سال‌های قبل از کمبود جا رنج می‌برد خوشبختانه با تخیله اداره کل میراث فرهنگی و مستقر شدن قسمت اداری در یکی از خانه‌های قدیمی دیگر در تبریز فضای مناسبی فراهم شده است. مسجد کبود، مقبره الشعرا، امامزاده سید حمزه، ربع رشیدیه، خانه پروین اعتصامی، موزه ادبی استاد شهریار، نمایشگاه آثار هنری استاد بهتونی، تفرجگاه شاهگلی، مزار باقرخان سالار ملی، بازار سرپوشیده تبریز، آرامگاه دوکمال، مسجد استاد شاگرد، مسجد امامزاده، برج آتشنانی، بنای خلعت پوشان، گنجینه کتب تاریخی کتابخانه مرکزی، ساختمان مرکر اسناد، پل‌های قدیمی و غیره از دیگر آثار ارزشمند تاریخی تبریز هستند و بعنوان پتانسیل گردشگری این شهر تاریخی ایران زمین محسوب می‌گردند.

 شهری که چشم به راه مسافران و میهمانانی از هر کجای گیتی دوخته است.

بهروز خاماچی، پژوهشگر تاریخ آذربایجان و عضو شورای شهر تبریز در این خصوص در گفت‌وگو یا خبرنگار ایسنا، تبریز را یکی از تاریخی‌ترین شهرهای منطقه دانست و اظهار کرد: در طول تاریخ هر کسی که در لباس مورخ، جغرافیدان و گردشگر به تبریز سفر کرده، از این شهر به خوبی یاد کرده است.

وی، با اشاره به ویژگی‌های تبریز که باعث جذب گردشگر می‌شود، گفت: موقعیت خاص جغرافیایی، موقعیت ویژه سیاسی و نظامی، وجود بازارهای متعدد، طبیعت ویژه این شهر که لقب باغ شهر را از آن خود کرده است، غذاها، میوه‌ها و شیرینی‌های خوش طعم و متنوع، پاکی هوا، وجود بناهای تاریخی و مهمان نوازی مردم این شهر باعث شده، تبریز در طول تاریخ، همواره میزبان گردشگران زیادی باشد.

وی با اشاره به اینکه تبریز در گذشته استراحت‌گاه مسافران بوده است، خاطرنشان کرد: تبریز به دلیل قرار گرفتن در چهارراه بین‌المللی، همواره میزبان مسافرانی بود که قصد ورود به ایران را داشتند و یا عازم کشورهای اروپایی بودند، البته در آن زمان استراحتگاه‌های تبریز بسیار مجهز بود.

وی در رابطه با طبیعت اطراف تبریز بیان کرد: طبیعت فوق العاده دامنه کوه‌های سهند و میشو، ویزگی‌های منحصر روستاهای لیقوان و کندوان، آب گرم بستان‌آباد و دسترسی آسان به منطقه آزاد ارس، همگی جزو عواملی هستند که پای گردشگران را به آذربایجان‌شرقی و تبریز می‌کشاند.

این پژوهشگر تاریخ آذربایجان با اعلام اینکه هم اکنون علم پزشکی نقش بسزایی در جذب مسافران خارجی ایفا می‌کند، تشریح کرد: همه روزه مسافرانی از کشورهای آذربایجان، نخجوان، ترکیه و عراق برای مراجعه به پزشک به تبریز سفر می‌کنند.

خاماچی درباره علل کاهش مقطعی حضور گردشگران در تبریز گفت: در طول تاریخ بارها زمین لرزه تبریز را با خاک یکسان کرده است که در آن دوران تبریز با کاهش محسوس گردشگر مواجه شد، همچنین حمله روس‌ها و شیوع بیماری‌هایی نظیر وبا و طاعون نیز از دیگر دلایل کاهش مقطعی حضور گردشگران در تبریز بود.

وی ادامه داد: مردم سخت‌کوش تبریز هر بار بعد از زلزله و جنگ، تبریز را از نو و زیباتر از گذشته ساختند.

خاماچی نقش معماران تبریزی را در ساختن دوباره این شهر بسیار مهم دانست و افزود: معماران تبریزی در زمان خود چنان پیشرفت کرده بودند که سلطان سلیم عثمانی در زمان شاه اسماعیل، بعد از تصرف تبریز ۳۰۰ نفر از مهندسان این شهر را با خود به استانبول برد.

وی با اعلام اینکه معماری اصفهان برگرفته از معماری تبریز است، گفت: در گذشته معماران تبریزی در کنار زاینده رود و در محله تبارزه اصفهان ساکن بودند و بیشتر بناهای تاریخی این شهر به دست این معماران ساخته شده است.

این عضو شورای شهر تبریز گفت: هم اکنون وجود هتل آپارتمان‌ها، خانه‌های استیجاری و کمپ‌های گردشگری ارزان بها، نیاز تبریز است که انتظار می‌رود شهرداری با استفاده از پتانسیل بخش خصوصی درصدد رفع این نیازها برآید.

وی تأکید کرد: جدا از این مشکلات، رفتار یکطرفه صدا و سیما در شناساندن سایر شهرها به عنوان شهر گردشگری و توریستی، مردم تبریز را آزار می‌دهد که در این بین انتظار می‌رود رسانه‌ها نیز در معرفی ظرفیت‌های تبریز گام‌های بزرگی بردارند.

«صادق نجفی» شهردار تبریز نیز در خصوص تعداد ورود گردشگران به تبریز که فراتر از انتظار بود به خبرنگار ایسنا می‌گوید، البته ورود این هجم از گردشگران به تبریز قابل پیش‌بینی است و شهر تبریز پتانسیل ده‌ها برابر بیشتر از میزان فعلی گردشگر را نیز دارد.

وی اظهار کرد: فرهنگ، قابلیت‌ها و ظرفیت‌های آذربایجان‌شرقی مخصوصاً کلانشهر تبریز در حوزه‌های مختلف ازجمله تاریخی، اقتصادی، اجتماعی، و فرهنگی آن طور که که باید معرفی و بیان نشده است.

نجفی با اشاره به آغاز طرح تابستانی ویژه میهمانان و گردشگران داخلی و خارجی گفت: تجهیز پارک‌های مسافر، رسیدگی به سرویس‌های بهداشتی و نمازخانه‌ها، طراحی چاپ و پیش‌بینی توزیع مناسب بروشورها و نقشه‌های گردشگری از جمله برنامه‌های فصل جدید گردشگری است.

شهردار تبریز تصریح کرد: به این منظور ۳۰ دستگاه اتوبوس گردی با ۱۵ راهنما در پنج ایستگاه و همچنین ۲۰ دستگاه تاکسی ازمن بپرس با ۱۷ راهنما در ۱۲ ایستگاه سطح شهر رسماً آغاز به کار کرده است.

وی گفت: در طرح تابستانی موزه شهر و شهرداری، خانه استاد شهریار و خانه علی مسیو با فعالیت ۲۵ راهنما به طور رایگان پذیرای عموم مسافران و گردشگران خواهد بود.

شهردار تبریز با تاکید بر اینکه استقبال از مسافران و بهره‌گیری از ظرفیت‌های گردشگری شهر، در گرو مشارکت تمام بخش‌های شهرداری است گفت: سازمان حمل و نقل ترافیک با افزایش ساعات کاری مراکز مکانیزه معینه فنی خودرو، آماده سازی پارکینگ‌های طبقاتی و همسطح و رفع نواقص احتمالی آنها، خدمات تخصصی خود را در فصل گردشگری پیگیری می‌کند.

همچنین «فرزین حق‌پرست»، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی نیز در خصوص  حضور گردشگران در تبریز و شهرهای بزرگ استان اظهار داشت: آذربایجان‌شرقی با برپایی جشنواره‌های متنوع به استقبال دور دوم سفرهای تابستانی می‌رود.

وی، افزود: برپایی جشنواره‌های صنایع دستی و غذاهای سنتی و میوه‌ها سفرهای تابستانی به استان را پر رونق‌تر می‌کند.

حق‌پرست تشریح کرد: برگزاری جشنواره ورنی در اهر در اواخر مرداد، جشنواره دو روزه غذاهای سنتی با حضور ۱۰ استان کشور و پنج کشور در نیمه دوم شهریور، جشنواره زغال اخته در شهرستان کلیبر، جشنواره انگور در ملکان و جشنواره بادبادک پرانی در ارتفاعات عون‌بن علی تبریز از جمله جشنواره‌های پیش‌بینی شده برای برگزاری در تابستان به شمار می‌روند.

وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه دوره‌ای آثار شاخص و دارای مهر اصالت یونسکو صنایع دستی در خانه پروین اعتصامی، یادآور شد: نمایشگاه‌ها و بازارچه‌های صنایع دستی و سوغات در شهرهای تبریز، مراغه، اسکو، اهر، جلفا و سراب نیز همراه با ورک شاپ به منظور آشنایی گردشگران با روند تولید صنایع دستی برگزار می‌گردد.

دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر استان تصریح کرد: با توجه به حجم انبوه درخواست‌های گردشگران ، در صورت موافقت ارگان‌های ذیربط هماهنگی لازم با سفره‌خانه‌های سنتی و هتل‌های استان برای اجرای برنامه‌های زنده موسیقی سنتی و اصیل آذربایجان و ایجاد فضایی شاد و مفرح برای گردشگران انجام می‌گیرد.

حق‌پرست هماهنگی و همکاری با شهرداری تبریز و مراغه برای اجرای تورهای تبریز و مراغه گردی و نیز هماهنگی با دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری استان برای تعریف تورهای استان گردی و ثبت‌نام در هتل‌ها برای گردشگران علاقمند با هدف گذاری معرفی مناطق کمتر شناخته شده استان را از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده برای دور دوم سفرهای تابستانی در آذربایجان‌شرقی اعلام کرد.

وی خاطرنشان کرد: هماهنگی و همکاری با کانون پرورش فکری کودکان برای برپایی ایستگاه‌های کودکانه در کنار جاذبه‌های تاریخی پر بازدید، برگزاری مسابقه آذربایجان‌شرقی از نگاه دوربین گردشگران، مسابقه انتخاب بهترین مرکز اقامتی و پذیرایی استان از نگاه گردشگران و مسابقه مقاله نویسی بین گردشگران با عنوان «چرا آذربایجان‌شرقی» نیز تعدادی دیگر از برنامه‌های تابستان هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی، با اشاره به افزایش ساعت کاری موزه‌ها و موحوطه‌های تاریخی استان و حذف یک روز تعطیلی هفتگی موزه‌ها در تابستان خواستار تطبیق ساعت کاری موزه‌های تحت نظر سایر اعضای ستاد هماهنگی خدمات سفر استان با ساعات اعلامی این اداره کل شد.

حق‌پرست همچنین از آموزش و به کارگیری پنجاه راهنمای گردشگری برای استقرار در موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی پر بازدید استان خبر داد و گفت: کیوسک‌های اطلاع‌رسانی گردشگری در مبادی ورودی شهرهای اصلی استان از جمله تبریز، میانه، سراب، ملکان و مرند ایجاد شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی تاکید کرد: تیم‌های نظارت و بازرسی بر نحوه فعالیت و خدمات رسانی مراکز اقامتی اعم از هتل‌ها، مهمان‌پذیرها، هتل آپارتمان‌ها و واحدهای پذیرایی بین راهی و نیز دفاتر و شرکت‌های خدمات مسافرتی و کنترل بسته‌های مسافرتی و قیمت‌هایشان فعال شده است.

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.