کد خبر : 24464
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 دی 1400 - 8:55

ورزقان با دمای ۲۸ درجه زیر صفر سردترین شهر کشور شد

ورزقان با دمای ۲۸ درجه زیر صفر سردترین شهر کشور شد

 رییس گروه پیش‌بینی اداره‌ کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته، شهرستان ورزقان با ۲۸ درجه سانتی‌گراد زیر صفر سردترین شهر کشور شد.

محمد امیدفر، روز سه شنبه در گفت و گو افزود: در این مدت جلفا و شرفخانه نیز هر ۲ با یک درجه سانتی گراد بالای صفر گرم‌ترین شهرستان های استان بودند.

وی اظهار داشت: در ۲۴ ساعت گذشته، دمای تبریز در گرمترین زمان به ۹ درجه و در سردترین زمان به ۱۲ درجه سانتی گراد زیر صفر رسید و در زمان کنونی ( ۱۰ و ۳۰ دقیقه) دمای آن ۱۰ درجه سانتی گراد زیر صفر بوده که نسبت به روز گذشته در همین ساعت فرق نکرده است.

رییس گروه پیش‌بینی اداره‌ کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در ۲۴ ساعت گذشته بیشترین میزان بارش از شهرستان ملکان با ۲.۹ میلی متر گزارش شده است، گفت: از اواخر روز چهارشنبه سامانه بارشی جدیدی وارد استان می شود.

امیدفر، با اشاره به اینکه این سامانه تا اوایل روز جمعه در استان به فعالیت خود ادامه خواهد داد، ادامه داد: فعالیت این سامانه موجب بارش برف، بروز مه و وزش باد گاهی تا نسبتا شدید به ویژه در روز پنجشنبه می شود.

وی یادآوری کرد: با نفوذ این سامانه احتمال اختلال در تردد، کولاک برف، لغزندگی جاده ای، مه گرفتگی، کاهش دید افقی، مسدود شدن برخی از راه های روستایی و گردنه ها بویژه راه های مرتفع و کوهستانی و سقوط یا پرتاب و خسارت به سازه های سبک وجود دارد.

رییس گروه پیش‌بینی اداره‌ کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی خواستار آمادگی دستگاه های نمک پاش، برف روب و امداد جاده ای بویژه در جاده های کوهستانی، تجهیز خودروها به زنجیرچرخ و تجهیزات زمستانی، لغو سفرهای غیرضروری و رعایت احتیاط در عبور از جاده های کوهستانی و در عملیات کوهنوردی شد.

امیدفر، نسبت به محکم کردن سازه های سبک و تابلوهای تبلیغاتی، احتیاط در عبور از کنار ساختمان های نیمه کاره، توجه به توصیه های کارشناسان جهاد کشاورزی استان و رعایت صرفه جویی در مصرف حامل های انرژی توصیه کرد.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.