کد خبر : 23993
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 دی 1399 - 8:09

آزادراه تبریز-سهند با حضور وزیر راه افتتاح شد

آزادراه تبریز-سهند با حضور وزیر راه افتتاح شد

صبح امروز با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی آزادراه تبریز به شهر جدید سهند افتتاح شد.

آزادراه تبریز – سهند از جمله طرح‌های مهم راه‌سازی آذربایجان‌شرقی است که عملیات اجرایی آن حدود ۱۲ سال قبل آغاز شد و مشکل تملک مسیر آن به عنوان مانع اصلی اجرای طرح را برطرف شد و امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح گردید.

 

آزادراه تبریز به شهر جدید سهند، صبح امروز با حضور محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، محمدی استاندار آذربایجان شرقی، حبیب الله طاهرخانی مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید و جمعی از مقامات محلی به بهره برداری رسید.

این آزادراه به طول ۲۰ کیلومتر است و زمان طی مسیر بین این دو شهر را که از طریق جاده قدیم نیم ساعت بود به ۱۰ دقیقه کاهش می دهد.

آزادراه تبریز – سهند قبل از سال ۱۳۹۰ کلنگ زنی شده و البته پیشرفت اصلی آن طی دو سال اخیر بوده است. افتتاح این پروژه جزو مطالبات طولانی مدت شهروندان دو شهر یاد شده بود که دسترسی آنها را به خدمات و اشتغال تسهیل می کند.

از طرف دیگر این پروژه دسترسی تبریز به شهرستان اسکو و دهکده گردشگری کندوان را آسان تر خواهد کرد و در واقع کارکرد چندجانبه دارد. گفته می شود ۶۰ درصد این پروژه از طریق بخش خصوصی و ۴۰ درصد با منابع دولتی تامین شده و در تملک دولت قرار می گیرد.

آزادراه تبریز – سهند موجب تعادل بخشی قیمت مسکن در منطقه می‌شود

حبیب الله طاهرخانی، معاون وزیر راه و شهرسازی درباره جزئیات پروژه آزادراهی سهند ـ تبریز با بیان اینکه ارزش این پروژه ۶۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است گفت: این آزادراه در شش خط با چارچوبها و اصول آزادراهی اجرا شده و در سال اول بهره برداری ۳۰ هزار وسیله نقلیه از آن تردد خواهند کرد.

 طاهرخانی، معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید در حال بازدید از شهر جدید سهند

وی افزود: با توجه به شرایط توپوگرافی خاصی که شهر جدید سهند دارد و در ارتفاعات جنوب غرب تبریز واقع شده هشت دهنه پل بسیار بزرگ در این مسیر احداث شده که استانداردهای تردد را افزایش می دهد. در واقع حجم عظیم عملیات خاکی در اجرای این پروژه انجام شده که منحصر به فرد است. با این پروژه ترافیک کاهش و ایمنی سفر ارتقا پیدا می کند. جاده قبلی که از طریق آذرشهر ارتباط برقرار می شد با استقرار فعالیتهای مختلف در کنار جاده مواجه بود که بعضا تصادفاتی در این مسیر اتفاق می افتاد.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید افزود: همچنین بهره برداری از آزادراه تبریز – سهند موجب تعادل بخشی بازار مسکن در منطقه به ‌ویژه در کلانشهر تبریز می‌شود.

حبیب اله طاهرخانی، افزود: این آزادراه موجب توسعه ساخت و ساز در این شهر شده و از توسعه بی رویه حاشیه نشینی در این کلانشهر نیز جلوگیری می کند.

وی با بیان اینکه این آزادراه طبق برنامه ریزی مناسب تکمیل شد، اظهار داشت: از سیاست‌های شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید، تسهیل دسترسی شهرهای جدید به شهر مادر بوده و آزادراه تبریز- سهند نیز در این راستا در دو سال اخیر و در دولت دوازدهم در عملیات اجرایی این طرح تسریع شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید گفت: افزایش ظرفیت مسکونی شهر جدید سهند از دیگر مزیت‌های این آزادراه بوده و علاوه بر ایجاد رونق ساخت و ساز در شهرستان اسکو، در حوزه توسعه گردشگری نیز روستای تاریخی کندوان را تحت پوشش قرار می دهد.

طاهرخانی، با اشاره به اینکه آزادراه تبریز – سهند از پروژه‌های مشارکتی راکد بوده و دارای مشکلاتی مانند عدم تامین مالی و تملک مسیر داشت، ادامه داد: با تلاش همکاران در مجموعه شرکت عمران شهر جدید سهند بعد از تملک و آزادسازی ۹ کیلومتر از اراضی در ۲ سال اخیر پروژه با حداکثر ظرفیت کار شده و متوقف نشده است.

وی یادآوری کرد: از مزیت‌ها و ویژگی‌های خاص این پروژه بعد مسافت آن بوده که زمان جابجایی مسیر ۲۰ کیلومتری از اتوبان شهید کسایی تبریز تا میدان شهید باکری شهر جدید سهند را به ۱۰ دقیقه کاهش می دهد.

طاهرخانی، افزود: آزادراه تبریز-سهند با برخورداری از ۶ خط عبور و مرور و هفت پل بزرگ در کاهش تصادفات و انرژی نقش بسزایی داشته و بار ترافیکی سایر مسیرهای جایگزین را کاهش و در توسعه‌ منطقه موثر است.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید همچنین از پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن، مساجد، مدارس، پارک‌ها، کتابخانه مرکزی سردار شهید سلیمانی و آماده سازی محله گلشهر در فاز چهار شهر جدید سهند بازدید کرد.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید با بیان اینکه افتتاح آزادراه تبریز ـ سهند در جلوگیری از اتلاف وقت شهروندان موثر خواهد بود گفت: با افتتاح این طرح سالیانه ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار لیتر کاهش مصرف سوخت خواهیم داشت که ضمن صرفه جویی، آلاینده های زیست محیطی به طور محسوسی کاهش می یابد.

 محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی

افتتاح آزاد راه تبریز- سهند به عنوان یکی از مطالبات دیرین مردم آذربایجان

استاندار آذربایجان شرقی گفت: پروژه مهم آزادراه تبریز- سهند به عنوان یکی از مطالبات دیرین مردم، امروز با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح می شود.

محمدرضا پورمحمدی خاطرنشان کرد: این پروژه به دلیل کوهستانی بودن مسیر، با ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب عملیات خاکبرداری و خاکریزی، ۸ دستگاه پل و ابنیه فنی بزرگ و خاص، ۵۰ دستگاه ابنیه فنی کوچک و ۲۰۰ هزار تن آسفالت‌ریزی تقدیم مردم بزرگوار می‌شود.

وی همچنین بر لزوم توجه به طرح جامع تهیه شده برای حریم آزادراه تبریز – سهند تأکید کرد و گفت: بر اساس این طرح، پهنه‌های مختلفی از جمله پهنه فناوری، بیوتکنولوژی و گردشگری در مسیر طراحی شده و کسی خارج از این طرح نباید ساخت ­و سازی در اطراف جاده انجام دهد که این موضوع شامل زمین‌های دولتی و خصوصی نیز می‌شود.

۴۰ درصد اعتبار آزادراه تبریز – سهند آورده دولت است

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی نیز گفت: آزادراه تبریز – سهند با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی به بهره برداری می‌رسد.

ابوالقاسم سلطانی، روز دوشنبه افزود: این آزادراه به طول ۲۰ کیلومتر بوده که به صورت مشارکتی از سوی دولت و بخش خصوصی در ۶ خط رفت و برگشت اجرا شده که ۴۰ درصد اعتبار پروژه آورده سهم دولت است.

وی با بیان اینکه با بهره برداری از این پروژه زمان سفر به شهر ۱۰۰ هزار نفری سهند حدود ۱۰ دقیقه کاهش می یابد، اظهار داشت: ارزش روز پروژه ۶ هزار میلیارد ریال بوده و ۳۱ دستگاه ابنیه فنی و ۸ دستگاه پل اصلی در آن اجرا شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی گفت: عرض کلی آزادراه ۳۶ متر و عرض کلی آسفالت حدود ۳۳ متر بوده، طول دیوارسازی آن یک هزار و ۲۷۰ متر و حجم تردد روزانه آن ۳۰ هزار وسیله نقلیه است.

 

 

با بهره برداری از این طرح فاصله کنونی شهر جدید سهند از تبریز بیش از ۵ کیلومتر کوتاه تر و زمان رسیدن از تبریز به این شهر جدید به یک سوم کاهش می یابد.

تلاش برای تکمیل و اتمام آزادراه تبریز – سهند از این رو حایز اهمیت مضاعف است که شهر ۱۳۰ هزار نفری سهند، سرریز جمعیت تبریز را در خود جای داده و پیش بینی می شود جمعیت آن در سال های آینده به بیش از ۲۰۰ هزار نفر افزایش یابد.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.