کد خبر : 34860
تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 دی 1402 - 12:15

حاشیه نشینی حل شدنی است؟

حاشیه نشینی حل شدنی است؟

مالک عباسی – مناطق فرسوده شهری که به عنوان مناطق حاشیه نشین نیز شناخته می شوند، با نرخ تراکم بالای جمعیتی و رعایت استاندارد پایین ساختمان سازی شناخته می شوند.

به گزارش آی نیوز ،  گرچه این مناطق به خدمات ضروری مانند آموزش، مراقبت های بهداشتی و حمل و نقل دسترسی دارند ولی مشکلات ساختمانی از معضلات این محلات محسوب می شود. می توان به طور کلی در سه حوزه اصلی برنامه های بهبود بافت حاشینه نشین را  دسته بندی کرد: احیای فیزیکی: این شامل بهبود وضعیت فیزیکی محیط ساخته شده، مانند تخریب ساختمان های نا ایمن، بازسازی سازه های موجود و ایجاد فضای سبز است. احیای فیزیکی همچنین می تواند شامل بهبود زیرساخت ها بویژه مسیرهای رفت و آمد و حمل و نقل عمومی باشد.

تخریب ساختمان های مستعد خطر بویژه آپاارتمان هایی که بدون استاندارد لازم و بصورت خطرناکی ساخته شده اند، توسعه مجدد زمین های خالی به پارک ها و فضاهای سبز  و بازسازی ساختمان های موجود به مسکن مقرون به صرفه و استاندارد از لحاظ ایمنی و انرژی می تواند در این زمینه کارساز باشد.

اما در توسعه اقتصادی که مستلزم ایجاد مشاغل است. این را می توان با جذب مشاغل جدید، ایجاد انگیزه برای ماندن مشاغل موجود و حمایت از رشد مشاغل کوچک انجام داد. توسعه اقتصادی همچنین می‌تواند شامل برنامه‌های آموزشی و آموزشی باشد تا به ساکنان کمک کند تا مهارت‌هایی را که برای مشارکت در نیروی کار نیاز دارند، توسعه دهند. برنامه سوم می را نیز می توان احیای اجتماعی نام برد. این امر مستلزم بهبود کیفیت زندگی ساکنان مناطق فرسوده شهری است که گرچه آرام ولی همواره در حال بهبود است. احیای اجتماعی همچنین می تواند شامل برنامه های پیشگیری و فرهنگسازی و همچنین برنامه های توسعه جامعه باشد که حس تعلق و غرور را تقویت می کند.

از سویی جذب مشاغل جدید از طریق مشوق های مالیاتی، کمک های مالی و تغییرات منطقه ای و ارائه برنامه های آموزشی و آموزشی برای ساکنین  وحمایت از رشد مشاغل کوچک از طریق وام های خرد و سایر کمک های مالی نیز باعث ایجاد تغییرهای محسوسی می شود.

سرمایه گذاری در آموزش و بهداشت و گسترش دسترسی به حمل و نقل عمومی و ایجاد برنامه های اجرایی و فرهنگی بعد از مدرسه و اردوهای تابستانی برای کودکان و ارائه خدمات آموزشی و استخدامی نیز می تواند آینده این محلات را بیمه نماید. در حمایت از طرح های توسعه جامعه توجه به این نکته ضروری است که هیچ میانبری برای احیای مناطق فرسوده و حاشیه نشین شهری وجود ندارد. حاشیه نشینی حل شدنی

هر جامعه و حتی هر محله منحصر به فرد است و بهترین رویکرد بسته به شرایط خاص متفاوت خواهد بود. با این حال، با اجرای یک رویکرد جامع که نیازهای فیزیکی، اقتصادی و اجتماعی این جوامع را برطرف می‌کند، می‌توان محله‌هایی پر جنب و جوش و سالم ایجاد کرد که در آن مردم بتوانند شکوفا شوند.حاشیه نشینی حل شدنی

  ()


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.