کد خبر : 23402
تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 آذر 1398 - 12:09

فیروزه جهان اسلام احیا می‌شود

فیروزه جهان اسلام احیا می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی، از اقدامات مرمتی و ساماندهی مسجد کبود در راستای احیای این اثر ارزشمند تاریخی و فرهنگی ایران خبر داد.

به گزارش آی خبر ، مرتضی آبدار با اشاره به این‌که مرمت مساجد تاریخی ازجمله اقداماتی است که به‌صورت مستمر در برنامه معاونت میراث فرهنگی استان قرار دارد، گفت: این اداره کل بخش عمده‌ای از پروژه­های مرمتی خود را بر حفاظت و صیانت از مساجد تاریخی و بقاع متبرکه متمرکز ساخته است.

وی افزود: “مسجد کبود” یکی از مواریث ارزشمند تاریخی و فرهنگی به شمار می‌رود که مشرف بر یکی از شاهراه‌های ارتباطی تبریز با شرق و مرکز ایران قرار داشت و از طریق دروازه‌ه­­ایی به نام “خیابان” به درون باروی جدید تبریز راه می­ یافت.

وی با بیان این‌که این اثر فاخر تاریخی همواره میزبان گردشگران داخلی و خارجی است و در سال‌های اخیر قدم‌های مؤثری در راستای احیای این مجموعه‌ تاریخی و ارزشمند ایران انجام‌گرفته است، ادامه داد: در سال جاری اقداماتی نظیر؛ مرمت بخشی از محراب، نقاشی روی سنگ‌های مرمر در راستای القاء حس تاریخی بودن بنا و ایجاد پیوستگی میان دیوارهای مسجد، مرمت گنبد، نصب درب­‌های چوبی شبستان، پوشش آجری مناره ضلع شرقی، کف­‌ سازی محوطه و رطوبت­ زدایی بخش‌های مختلف مسجد، انجام گرفته است.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی، آبدار اظهار کرد: در راستای مناسب­ سازی و ارائه خدمات ویژه به افراد دارای محدودیت‌های حرکتی، رمپ ویژه این گروه نیز در محوطه مسجد کبود ایجاد شده است.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.