کد خبر : 1611
تاریخ انتشار : دوشنبه 7 مهر 1393 - 10:55

پیام استاندار آذربایجان شرقی به مناسبت دوازدهمین نمایشگاه کتاب تبریز

پیام استاندار آذربایجان شرقی به مناسبت دوازدهمین نمایشگاه کتاب تبریز

استاندار آذربایجان شرقی با صدور پیامی به مناسبت برپایی دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز، این نمایشگاه را فرصتی برای آسیب‌شناسی موانع رشد تفکر و اندیشه در سطح جامعه دانست. متن پیام دکتر اسماعیل جبارزاده به این شرح است:

“ن، والقلم و ما یسطرون”
این خطاب خداوند با پیام‌آور مکرم خویش است؛ خطابی که محتوای سوگندش پرده‌گشای گوشه‌ای از جلوه تابناک “کتاب” در گستره فرهنگ و اندیشه اسلامی است. فرهنگ و تمدنی که معجزه پیامبرش، کتابی است مبین و مبارک که در بستر آیات و عباراتش، واژه کتاب، طنین و تکراری در خور و قابل تامل یافته است.
پیداست که قرآن کریم در مقام اصلی‌ترین الگوی اندیشه و شناخت مسلمانان، با چنین تلقی و برداشتی از مفهوم کتاب، چه تاثیر شگرفی در تقدیس و تعظیم و تکریم این پدیده مبارک در ذهنیت جامعه مسلمان و به ویژه علما و اندیشمندان اسلامی داشته است.
بی‌گمان پیدایش و شکل‌گیری کهن‌ترین کتابخانه‌های جهان اسلام در مساجد و حوزه‌های علوم دینی و نیز توسعه صنایع مرتبط با تولید کتاب به ویژه صنعت کاغذ و کتابت و تجلید و تذهیب و دیگر هنرهای ظریف مربوط به آن، همگی نشانه‌های روشن این تاثیر عمیق و پربرکت است.
به راستی از پرتو آماده و مهیای علوم اسلامی است که تالیف، تولید و عرضه کتاب از سالیان دراز و گذشته‌های دور در تمدن بشری از چنان توسعه و رونقی برخوردار شده است که حتی با در نظر داشتن معیارها و پیشرفت‌های جهان امروزی نیز به راستی حیرت‌آور و موجب شگفتی است.
در دوران کنونی نیز که شاهد تحول و نوزایی مجددی در اندیشه، فرهنگ و تمدن بشری و تجربه عصر بیداری اسلامی هستیم، بی‌گمان نباید از نقش موثر و قاطع کتاب و تسهیل فرآیند تولید و نشر و عرضه آن در به ثمر نشستن این تحول مبارک و مغتنم غافل بود. این امری است که نه تنها می‌تواند به رشد و ترمیم درونی این فرهنگ انسان‌ساز و مقدس یاری رساند بلکه می‌تواند یکی از مهم‌ترین عوامل و بسترهای لازم را برای اعتلای گفتمان و ارزش‌های اسلامی و طرح آن در جامعه جهانی معاصر آماده سازد.
در دوران سرنوشت‌ساز انقلاب اسلامی به دلیل احیای گفتمان اسلام اصیل و توجه ویژه ارکان نظام به مقوله علم و دانش و با توجه به عنایت ویژه رهبر فرزانه انقلاب به مقوله کتاب و کتاب‌خوانی، شاهد فعالیت‌های روزافزون و غیر قابل انکار در زمینه ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و انس جوانان با تفکر و فرهنگ‌مداری از یک سو و توسعه صنعت چاپ و نشر از دیگر سو هستیم.
برگزاری مستمر نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب در تهران و نیز برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب و نیز سایر فعالیت‌های متنوع مرتبط با این حوزه از بارزترین نمودهای این توجه ویژه است.
نمایشگاه کتاب تبریز که دوازدهمین تجربه خود را آغاز می‌کند به زعم کارشناسان امر، از حیث استقبال عمومی و گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی در زمره یکی از موفق‌ترین نمایشگاه‌های کتاب در کشور عزیزمان است. بنابراین برپایی این نمایشگاه فرصت مغتنمی برای برگزاری نشست‌های کارشناسی به منظور آسیب‌شناسی موانع رشد تفکر و اندیشه در سطح جامعه است.
به زعم اینجانب، آن‌چه امروز و بر اساس آمارهای موجود در باب دلایل افت شمارگان کتاب و کاهش تقاضا در جهت خرید کتاب با آن مواجهیم، علاوه بر تاثیر نامبارک وضعیت اقتصادی که منجر به حذف کتاب از سبد خانوار ایرانی شده است، ریشه در گسترش رسانه‌های مجازی و مهم‌تر از آن سست‌انگاری در مسایل فرهنگی و فکری دارد.
در پایان با اغتنام فرصت و تشکر و قدردانی از دست‌اندرکاران برگزاری دوازدهمین نمایشگاه کتاب تبریز، ضمن دعوت از مردم فرهنگ‌مدار و هم‌استانی‌های فرهیخته و ارجمند خویش در این خطه از ایران اسلامی جهت بازدید از این باغ کاغذی، امیدوارم استقبال گسترده علاقمندان از این نمایشگاه آثار پربرکتی برای استان عزیزمان به همراه داشته باشد و گامی در راستای حمایت از سیاست‌های فرهنگی دولت تدبیر و امید تلقی گردد.

اسماعیل جبارزاده
استاندار آذربایجان شرقی

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.