یکشنبه, 01 مهر 1397 ساعت 06:43 ق ظ - 09(Sep) 23 2018

انتخاب زبان

پایگاه  خبری آی خبر

زمینه رسانه، اجتماعی
صاحب امتیاز و مدیرمسئول:
علی عباسی نهاری
آدرس: تبریز - چهارراه شهید بهشتی - ابتدای خیابان شهید منتظری - جنب دبستان فارابی و بیمه دانا - پلاک 75 طبقه 1 تلفن تماس:  04133355855- 09149160116
پست الکترونیک: info@aynews.ir a89ab@yahoo.com
شماره مجوز 94/1417

tabligh

شعار سال 97: حمایت از کالای ایرانی

تبریز 2018

بحران آب را جدی بگیریم

شهریار نیوز

دریاچه ارومیه


تبریز گونال - تولید کننده انواع کنتور آب
چاپ ایمیل - دسته: سیاسی - - شناسه: 6243

تا چند هفته دیگر یا عنوان وزیرخارجه دولت یازدهم را بر دوش خواهد کشید یا همچنان به عنوان سکاندار دستگاه دیپلماسی در دولت دوازدهم به فعالیت خود ادامه خواهد داد. محمد ...

تا چند هفته دیگر یا عنوان وزیرخارجه دولت یازدهم را بر دوش خواهد کشید یا همچنان به عنوان سکاندار دستگاه دیپلماسی در دولت دوازدهم به فعالیت خود ادامه خواهد داد. محمد جواد ظریف، مردی که به واسطه انتقال پرونده مذاکرات هسته‌ای از شورای امنیت ملی به وزارت امور خارجه در دولت یازدهم به سرعت و در هفته‌های نخست آغاز به کار در تابستان ٩٢ به چهره‌ای مردمی بدل شد، این روزها شاید از هر وزیر دیگری در این دولت هم خسته‌تر است و هم امیدوارتر. خسته از دلواپسی‌هایی که اجازه نداد دستاوردهای سیاسی- حقوقی مهم‌ترین تفاهم هسته‌ای ایران با جامعه جهانی دیده شود اما امیدوار به مسیری که هرچند تازه آغاز شده اما با مدیریت صحیح می‌تواند به ارتقای وضعیت ایران در سطح بین‌المللی منتهی شود. وزیرخارجه این روزهای ایران که هم سال‌های فعالیت‌های پررنگ در سازمان ملل را در کارنامه کاری خود دارد و هم روزهای صبوری در کنج عزلت و فعالیت‌های دانشگاهی را تجربه کرده است، در واپسین هفته‌های دولت یازدهم در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از عملکرد چهارساله خود در یکی از پرکارترین وزارتخانه‌های دولت می‌گوید:

اقتدار ایران نتیجه انتخاب‌های درست است

چگونه دیپلماسی دولت یازدهم در عرصه سیاست خارجی باعث افزایش اقتدار ایران در منطقه شده است؟ نخستین سوال ازظریف با امیدواری وی به مشارکت حداکثری مردم در انتخابات سرنوشت‌ساز ریاست‌جمهوری پاسخ داده می‌شود و وی در ادامه می‌گوید: اقتدار ایران در منطقه و جهان بر اساس برخی دلایل ذاتی است که ایران از آن برخوردار است. این اقتدار در سایه سیاست‌ها و انتخاب‌های درست به دست آمده است. ما هیچگاه مردم را فراموش نکردیم، از تروریست‌ها حمایت نکردیم و این انتخاب‌های درست در برابر انتخاب‌های غلط دیگران از جمله امریکا و برخی کشورهای منطقه باعث شده که ایران در یک موقعیت برتر قرار گیرد و همه اینها نتیجه انقلاب اسلامی ایران است. رشادت‌های مردم برای دفاع از انقلاب و زحماتی که رزمندگان و ‌جانبازان برای دفاع از کشور داشته‌اند بدون تردید عامل مهم و اساسی برای اقتدار کشور و دیده شدن ایران به عنوان قدرت مهم در منطقه است. ما نباید این واقعیت را نادیده بگیریم یا فراموش کنیم، چراکه این امر کفران نعمت است.

قدرت را به نفوذ تبدیل کردیم

ظریف با بیان اینکه «در دولت یازدهم موانعی که باعث می‌شد این اقتدار نتواند خود را به منصه ظهور برساند تا حد قابل توجهی رفع شد و در واقع این اقتدار به ابزار قدرت تبدیل شد» اظهار کرد: ایران قبل از دوران دولت تدبیر و امید در شرایطی قرار داشت که کسانی که از واقعیت‌های انقلاب و وجود یک نظام مردم سالار دینی در منطقه نگران بودند، خیلی راحت می‌توانستند نگرانی‌های واقعی خود را با پوششی از سیاه‌نمایی از ایران و اجرای پروژه امنیتی‌سازی کردن ایران بپوشانند و ایران را مشکل اصلی جلوه دهند. تلاش دولت تدبیر و امید این بود که این پوشش را از روی قدرت واقعی ایران بردارد و این مسیر را فراهم کرد که ایران بتواند از واقعیت‌های قدرت خود استفاده کند. چون قدرت زمانی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد که به نفوذ تبدیل شود و در نتیجه آسیب‌پذیری را کاهش دهد. لطف خداوند، هدایت‌های مقام معظم رهبری و شجاعت‌ دکتر روحانی باعث شد که این دولت بتواند شرایطی را فراهم کند تا جمهوری اسلامی را در سطح منطقه و جهان با یک نگاه مثبت معرفی کند.

مذاکره و رسیدن به نتیجه بسیار سخت‌تر از مذاکره و سخنرانی بی‌حاصل است

رییس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در چهارسال گذشته در ادامه سخنانش گفت: نکته مهم شجاعتی بود که برای تصمیم‌گیری در کشور نیاز بود. به طور قطع وارد شدن به مذاکره و رسیدن به نتیجه بسیار سخت‌تر از مذاکره و سخنرانی بی‌حاصل است. برای ورود به مذاکره و حصول نتیجه باید تلاش زیادی انجام شده و حواس‌ها در تمام طول مذاکره روی مساله متمرکز باشد، اما برای سخنرانی و قرائت یک متن، بعد از تهیه و تدوین سخنرانی علی‌القاعده اتفاقی نمی‌افتد و شما نیز نباید خیلی نگران مسائل پس از آن باشید. مذاکره به معنای تحمیل نیست و یک طرف نمی‌تواند نظر خود را به طرف مقابل تحمیل کند و درک این‌ واقعیت‌ها در جریان مذاکرات هسته‌ای توانست در کشور شکل بگیرد. مجموعه این اتفاق‌ها باعث شد اقتدار واقعی ایران که زاییده جمهوری اسلامی است، در صحنه بین‌المللی متبلور شود و زنجیرهایی که علیه ایران از طریق پروژه ایران‌هراسی، تحریم‌ها و قطعنامه‌های فصل هفتمی شورای امنیت ایجاده شده بود، گسسته شود. در آن مقطع شاهد بودیم که هر روز در صحنه بین‌المللی تصمیمی علیه ایران اتخاذ می‌شد ولی این روند با شروع مذاکرات متوقف شد و ایران از کشوری که از ورود به نشست‌های بین‌المللی منع شده بود به کشوری تبدیل شد که خودش در مورد اینکه چه کشورهایی در نشست‌های بین‌المللی حضور پیدا کنند، تصمیم‌گیری می‌کند. این موضوع فقط در مورد نشست آستانه درباره سوریه صورت نگرفت، بلکه در اجلاس لوزان نیز ایران تصمیم گرفت که عراق و مصر را اضافه کند و دیگر کشورها ناگزیر شدند که این موضوع را بپذیرند.

برخی دوستان به تاثیرگذاری دیپلماسی آلرژی دارند

ظریف در بخشی دیگر از این گفت‌وگو با بیان اینکه «برخی دوستان مقداری به این موضوع آلرژی دارند که بپذیرند دیپلماسی می‌تواند تاثیرگذار باشد» تصریح کرد: این دوستان تصور می‌کنند کسانی که از دیپلماسی صحبت می‌کنند به دیگر ابعاد اقتدار ایران توجهی ندارند، اما واقعیت این است که ما همین قدرت را در گذشته داشتیم، از همین امکانات برخوردار بودیم ولی نه به هیچ اجلاس بین‌المللی دعوت می‌شدیم و نه در هیچ کجا کسی ما را تحویل می‌گرفت. از طرفی هر روز فشارهای جدیدی بر مردم وارد می‌شد. اینها همه واقعیت‌هایی است که چهار سال پیش وجود داشت ولی امروز خوشبختانه وجود ندارد و اینها همه برمی‌گردد به شجاعت و شهامتی که رییس‌جمهور تحت هدایت‌های مدبرانه رهبری داشتند و توانستند مسیر دیپلماسی کشور را به سمت درست و مناسب سوق دهند.

با تحریم به دنبال جدا کردن مردم از حاکمیت بودند

وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این پرسش که شما بارها در صحبت‌های خود یکی از پایه‌های اقتدار کشور را حضور مردم در صحنه انتخابات عنوان کرده و اعلام کردید دولت و دستگاه دیپلماسی کشور با اتکا به قدرت مردم و انتخابی که در سال ۹۲ انجام دادند، امور خود را پیش بردند، با توجه به اینکه در چند هفته آینده انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم برگزار می‌شود، توصیه شما به مردم برای یک انتخاب خوب چیست؟ خاطرنشان کرد: مهم‌ترین نکته‌ای که در این ارتباط باید بر آن تاکید کرد، حضور مردم در پای صندوق‌های رای است. بارها گفته‌ام، اگر حضور ۷۳ درصدی مردم در انتخابات سال ۹۲ نبود، کسانی که اعمال فشار بر ملت ایران را تدارک دیده بودند، احساس می‌کردند که به خواسته خود رسیده‌اند و توانسته‌اند مردم را از حاکمیت جدا کنند، چراکه هدف آنها از تحریم همین موضوع بود. باید توجه داشت هدف تحریم صرفا اعمال فشار بر اقتصاد کشور نبود، بلکه تحریم‌کنندگان می‌خواستند با جدا کردن مردم از حاکمیت به آرزوها و خواسته‌های خود برسند ولی مردم حضوری مناسب در انتخابات داشتند و توهم آنها را شکستند. شکسته شدن آن توهم باعث شد که طرف مقابل به پای میز مذاکره بیاید و ما نباید این را فراموش کنیم. حضور مردم در صحنه برای تمام کشور اقتدار می‌آورد و به همین خاطر است که مقام معظم رهبری هم در این دوره و هم در دوره قبل تاکید کردند که همه در پای صندوق‌های رای حضور پیدا کنند، حتی کسانی که با سلایق حاکمیت منطبق نیستند و سلایق دیگری دارند. ایشان خواستند آنها نیز پای صندوق‌های رای بیایند برای اینکه با این حضور بدخواهان این ملت ناامید شوند و یک بار دیگر به این نتیجه برسند که با فشار نمی‌توانند خواسته‌های خود را به مردم ایران تحمیل کنند.

مردم با حضور خود در صحنه بارها به دنیا ثابت کردند که «هیچ‌وقت یک ایرانی را تهدید نکنند»

رییس دستگاه دیپلماسی کشور افزود: مردم ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن سال گذشته بعد از اینکه دولتمردان جدید امریکا به مردم ایران اهانت‌ کردند با حضور یکپارچه خود نشان دادند که ایرانی توهین و تهدید را نمی‌پذیرد و باید با ایرانی با زبان تکریم و احترام صحبت کرد. نباید ایرانی را تهدید کرد، مردم ایران با حضور خود در صحنه بارها این جمله را به دنیا ثابت کردند که «هیچ‌وقت یک ایرانی را تهدید نکنند» و قطعا مردم در انتخابات پیش رو نیز با حضور باشکوه‌ خود بار دیگر این واقعیت را نشان خواهند داد.

مردم می‌توانند قضاوت کنند

ظریف با بیان اینکه «نوع انتخاب مردم تاثیر اساسی در آینده کشور دارد و این گونه نیست که نوع انتخاب کم‌تاثیر باشد» اظهار کرد: شما نمود تاثیر این نوع انتخاب را در فاصله سال‌های ۸۴ تا ۹۲ و همچنین اتفاقاتی که بعد از سال ۹۲ رخ داد، مشاهده کردید. واقعیت آن است که این انتخاب است که مشخص می‌کند کشور در چهار سال آینده در چه مسیری حرکت می‌کند. مردم می‌توانند قضاوت کنند که سیاست‌های اتخاذ شده در آن هشت سال کشور را به چه مسیری برد و سیاست‌های اتخاذ شده در این چهار سال کشور را به چه سمتی سوق داده است.

از جیب و معیشت مردم برای برخی شعارها هزینه نکردیم

وی با بیان اینکه برای تداوم اقتدار و حضور عزتمندانه ایران در صحنه بین‌المللی و تداوم سیاست تعاملی ایران در عرصه جهانی همراه با حفظ عزت و کرامت ایرانی نیاز است سیاست‌های به کار گرفته شده در چهار سال گذشته ادامه پیدا کند، گفت: تداوم چنین روندی نیاز امروز کشور و اقتصاد میهن عزیزمان است. سال‌های قبل در کشور از جیب و معیشت مردم برای برخی شعارها هزینه کردیم، ولی امروز در اثر سیاست‌های دولت یازدهم، سیاست خارجی به کمک معیشت مردم آمده و این نشان‌دهنده تفاوتی است که انتخاب مردم در روز رای‌گیری می‌تواند بر آینده کشور و معیشت آنها تاثیر داشته باشد.

برای اصلاح آن‌چه در آن هشت سال رخ داد، نیاز به زمان داریم

ظریف با اشاره به اثرات تحریم‌ها بر اقتصاد کشور گفت: برای اصلاح آن‌چه در آن هشت سال رخ داد، نیاز به زمان داریم. تا به امروز برای رفع آن مشکلات و حفظ اقتدارمان به میزان قابل توجهی در مسیر صحیح پیش رفته‌ایم. در حال حاضر یک سال و چهار ماه از اجرای برجام می‌گذرد و در این مدت بسیاری از مشکلاتی که غربی‌ها در مراحل متعدد به این کشور تحمیل کردند، آرام آرام رفع شده است.

امروز کمتر ناگزیریم پول خود را با چمدان

حمل و نقل کنیم

ظریف با اشاره به تحریم نفتی که از سوی غربی‌ها در مقطعی علیه ایران اعمال شد، خاطرنشان کرد: آنها در مقطعی می‌خواستند ایران را تحریم نفتی کنند، به خودشان شش‌ماه فرصت دادند تا خودشان را در این ارتباط آماده کنند به نحوی که در ارتباط با اعمال این تحریم‌ها ضرر نکنند. ما نیز برای اینکه شرایط را به قبل برگردانیم نیازمند به زمان هستیم. البته الحمدالله با تدابیر خوبی که قبل از پایان تحریم‌ها از سوی رییس‌جمهور، وزیر نفت و سایر کارکنان صنعت نفت کشور اندیشیده شد، توانستیم سریع‌تر از زمانی که دنیا تصور می‌کرد فرصت از دست رفته کشور در زمینه تولید و صادرات صنعت نفت را بازیابی کنیم. البته در حوزه‌های دیگر ممکن است این روند بیشتر طول بکشد، ولی واقعیت این است که در مسیر صحیح حرکت کرده‌ایم. امروز سرمایه‌گذاران خارجی در بازار ایران حضور دارند؛ بانک‌های خارجی با ایران تعامل می‌کنند و ما کمتر ناگزیر می‌شویم که پول خود را با چمدان حمل و نقل کنیم.

به بهانه دور زدن تحریم‌ها میلیاردها دلار را حیف و میل کردند

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: در مقطعی میلیاردها دلار از درآمدهای مردم در اختیار کسانی قرار گرفت که معلوم نیست به بهانه دور زدن تحریم‌ها چگونه آن اموال را حیف و میل کردند. ده‌ها میلیارد دلار از پولی که به هر دلار آن مردم این کشور نیازمند هستند به خاطر تحریم‌هایی که به دلیل عدم توجه به واقعیت‌های بین‌المللی به این کشور تحمیل شد، هدر رفت. بنابراین توجه به این مسائل و تفاوت‌های ایجاد شده در روز انتخابات می‌تواند آینده کشور و مردم را رقم بزند و یقین دارم مردم در این انتخابات نیز مثل گذشته انتخابی هوشمندانه و دقیق خواهند داشت.

نگاه اقتصادی را بر وزارت خارجه حاکم کردیم

او در پاسخ به این پرسش که وزارت خارجه در ارتباط با اقتصاد مقاومتی و دیپلماسی اقتصادی چه اقداماتی را در این چهار سال انجام داد، گفت: در حوزه اقتصاد وزارت خارجه دو کار مهم را انجام داده است. یکی از مهم‌ترین کارها این بود که فکر، طراحی و برنامه‌ریزی اقتصادی را وارد دستور کار وزارت خارجه کرد. وزارت امور خارجه پیش از این به دلیل واقعیت‌های منطقه‌ای و جهانی و مساله جنگ تحمیلی و موضوع هسته‌ای همواره نگاه سیاسی و امنیتی داشته ولی ما سعی کردیم در طول این مدت نگاه اقتصادی را نیز در این وزارتخانه حاکم کنیم که در ابتدای کار دولت مصادف با آغاز مذاکرات هسته‌ای تاکید بر این شد که وزارت خارجه نگاه اقتصادی را در اولویت قرار دهد.

دیگر نیازی به بلوکه پول خودمان به عنوان تضمین نداریم

ظریف افزود: وزارت امور خارجه در طول این مدت تلاش کرد موانعی که موجب قفل شدن فعالیت‌های اقتصادی خارجی کشور می‌شد را رفع کند. پیش از آن مجبور بودیم برای دور زدن تحریم‌ها ۳۵ میلیارد دلار در اختیار کسانی قرار دهیم که معلوم نیست این پول‌ها را چگونه حیف و میل کردند و کجا بردند. همچنین در آن مقطع به خاطر تحریم‌ها مجبور بودیم مقادیر زیادی از ذخایر ارزی خود را جهت مبادله با دیگر کشورها به ارز محلی تبدیل کنیم یا از این سرمایه‌ها به عنوان ضمانت سرمایه‌گذاری استفاده کنیم، ولی اکنون این موانع برداشته شده است. امروز با همه کشورها بر اساس روند عادی همکاری می‌کنیم. نفت‌مان را می‌فروشیم و پول‌مان را می‌گیریم و اگر بخواهیم سرمایه‌ جذب کنیم بر اساس مقررات عادی در دنیا این کار را انجام می‌دهیم نه اینکه ناگزیر باشیم مقداری از پول خودمان را برای ضمانت سرمایه‌گذاری خارجی یا ضمانت فاینانس بلوکه کنیم.

سرمایه‌گذاران برای اتلاف وقت به ایران نمی‌آیند

رییس دستگاه دیپلماسی در پاسخ به ادعای کسانی که می‌گویند رفت وآمد بازرگانان، تجار و کارآفرینان خارجی به ایران نتیجه‌ای نداشته است، گفت: شما برای اینکه یک قرارداد عادی حتی در داخل کشور امضا کنید، ماه‌ها مذاکره می‌کنید. برای خرید یک خانه ممکن است چندین جلسه و مذاکره در دفتر املاک برگزار کنید تا بتوانید یک خانه را معامله کنید. حال شما می‌خواهید بعد از یک دوره طولانی که ایران از نظر اقتصادی از دنیا جدا بوده و موانعی برای توسعه روابط اقتصادی در بعد خارجی داشته یک حرکت جدیدی را آغاز کنید. برای انجام این امر چقدر فرصت نیاز است؟ یک روز، یک ماه، دو ماه؟ چه میزان زمان نیاز است؟ چگونه است برخی دوستان خیلی سریع به این نتیجه رسیده‌اند که برجام نتیجه نداشته و این رفت و آمدها صرفا تشریفاتی بوده است؟شما اطمینان داشته باشید صدها سرمایه‌گذار کارآفرین و بنگاه اقتصادی که به ایران آمده بودند نمی‌خواستند با سفر به ایران وقت و پول خود را تلف کنند یا برای نشان دادن حمایت‌شان از کسی این سفرها را انجام نداده‌اند. با رفع موانع، یک فرصت جدید برای ایران و جهان آغاز شد و این رفت و آمدها صورت گرفت و وزارت خارجه هم برای جذب این امکانات به وظایف خود عمل کرد.

هواپیماهای کاغذی اکنون روی زمین است و آقایان بر آن سوار می‌شوند

وی خاطرنشان کرد: این رفت و آمدها و گفت‌وگو در نهایت تبدیل به قرارداد می‌شود و این قراردادها به ساخت کارخانه، افزایش صادرات و هر آنچه نیاز کشور است تبدیل خواهد شد. به طور مثال در مورد موضوع خرید هواپیما نگاه کنید همین دوستانی که این اتهام را مطرح می‌کنند که این رفت و آمدها بی‌فایده بوده است، از خرید هواپیما با عنوان «پرواز هواپیماهای کاغذی در فضای انتخابات» نام می‌بردند. اکنون این هواپیماهای کاغذی روی زمین است و خود آقایان بر آن سوار شده‌اند. ظریف تاکید کرد: برای همین هواپیماها بیش از دو سال مذاکره شد. از همان روزی که برای توافق ژنو مذاکره می‌کردیم این دغدغه را داشتیم که چرا مردم با استرس و نگرانی باید سوار هواپیما شوند. بر اساس همین دغدغه در توافق ژنو توانستیم بحث «تعمیر» هواپیماهای ایرانی را بگنجانیم، بعد از آن، ۱۸ ماه مذاکره برای خرید هواپیما انجام شد و با اجرایی شدن برجام ۹ ماه تلاش شد تا بتوانیم مجوزهای لازم را برای خرید بگیریم. همه این اقدامات زمانبر بود.

به هر پیشنهاد سرمایه‌گذاری بله نگفتیم

رییس دستگاه دیپلماسی در ادامه تصریح کرد: در دولت یازدهم به دنبال این نبودیم که قراردادهایی ببندیم تا منافع ملی مورد تهدید قرار گیرد. دولت یازدهم در این زمینه وسواس زیادی به خرج داده است. ما اکنون میلیاردها دلار پیشنهاد سرمایه‌گذاری آماده داریم، اما این پیشنهادها به دلیل اینکه ممکن است برخی از شرایط آن خوب نباشد از جمله اینکه میزان استفاده از نیروی انسانی و تکنولوژی کشورمان در این قراردادها کم باشد یا به تولید کالاهای ایرانی ضربه وارد کنند، امضا نشده‌اند. ما نه به دنبال واردات بی‌رویه هستیم، نه به دنبال برنامه بدون هدف. ما در سه حوزه تاکید کرده‌ایم که واردات باید صورت گیرد که این سه حوزه عبارتند از: واردات سرمایه خارجی، واردات فناوری و افزایش ورود گردشگران به کشور. این موضوع را نیز به نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور اعلام کرده‌ایم. در بحث صادرات نیز به دنبال افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی ایرانی هستیم.

تولید مدنظر رهبری به صادرات هم نگاه دارد

ظریف ادامه داد: تولیدی که مورد نظر رهبری است و باید به اشتغال منجر ‌شود به طور قطع با محدود شدن در بازار ایران به دست نمی‌آید و ایشان نیز این موضوع را مطرح کردند که این تولید باید نگاهی به صادرات نیز داشته باشد. تولیدی که برای مصرف‌کننده ایرانی است، اما همزمان می‌شود آن را به خارج از کشور نیز صادر کرد. صادرکنندگان خدمات فنی، مهندسی در کشور می‌توانند میلیاردها دلار سالانه برای کشور درآمدزایی داشته باشند ولی به خاطر موانع بانکی دوران گذشته که از کاغذ پاره خطاب کردن تحریم‌ها به وجود آمده بود و مردم ما را به آن وضعیت کشانده بود، نمی‌توانستند در این ارتباط اقدامی انجام دهند و خدمات خود را به خارج صادر کنند. ما وظیفه داشتیم که این روند را تسهیل کنیم. اقداماتی در این زمینه انجام شده است، گرچه می‌دانیم هنوز به طور کامل انجام نشده و باید کارها ادامه پیدا کند.

اولویت اول وزارت خارجه در آینده «حفظ برجام و استفاده بهینه از آن برای معیشت مردم» است

وزیر امور خارجه در پاسخ به این پرسش که به عنوان یک دیپلمات مطرح در عرصه بین‌المللی در دولت آینده در عرصه سیاست خارجی باید چه اولویت‌هایی را پیگیری کرد، گفت: من سه اولویت را مدنظر دارم. اولویت اول حفظ برجام و استفاده بهینه از آن برای معیشت مردم است. اولویت دوم تعامل با همسایگان و کشورهای منطقه است که همیشه تاکید داشتیم باید روابط‌مان با همسایگان بهبود پیدا کند و محیط امنی در منطقه ایجاد شود. اولویت سوم را پیشرفت اقتصادی کشور می‌دانم.

از تک‌تک کشورها خواستیم لغو تحریم‌ها را اجرایی کنند

ظریف در پاسخ به این پرسش که چه نگرانی‌هایی موجب شد تا دولت یازدهم و تصمیم‌گیران کشور با رویکردی جدی با شروع به کار دولت یازدهم وارد مذاکره‌ شوند، گفت: یک نکته اینکه ما اعتقاد داشتیم، مردم ایران سزاوار احترام بیشتری هستند تا اینکه به آنها در دنیا به چشم دیگری نگاه شود. ما آن نگاه به مردم ایران را نمی‌پسندیم و فکر می‌کنیم مردم هم این نگاه را نمی‌پسندیدند. این نوع نگاه و برخوردها با عزت ایرانی و سربلندی مردم ایران سازگاری نداشت و خوب نبود که با مردم ایران این‌گونه رفتار ‌شود. یک زمانی ویزا نمی‌دادند و انواع توهین‌ها و اهانت‌ها می‌شد اما در دولت یازدهم تلاش شد این روند تغییر کند. نکته دوم این بود که امریکایی‌ها تحریم‌هایی را علیه ایران از سال ٨۶ اعمال کردند که این تحریم‌ها در بستر سازمان ملل متحد و شورای امنیت بود و نتیجه و اثر تحریم‌های امریکا که از سی سال پیش وجود داشت را بسیار گسترده‌تر کرد. اگر به روند تحریم‌ها نگاه کنید می‌بینید که تحریم‌ها یکی پس از دیگری اعمال می‌شد و کشورهای اروپایی و غیره به دنبال امریکا، آنها را اجرا می‌کردند. حتی کشورهای کوچک مقررات تحریم‌ها را به تمامی دستگاه‌های‌شان ابلاغ می‌کردند و ما این واقعیت تلخ را زمانی متوجه شدیم که پس از برجام تحریم‌ها برداشته ‌شد و ما مجبور شدیم یکی یکی به این کشورها برویم یا رایزنی کنیم و به آنها بگوییم که تحریم‌ها برداشته شده است و آنها باید دستورات قدیمی را لغو کنند و لغو تحریم‌ها را به دستگاه‌های‌شان ابلاغ کنند. تحریم‌ها صادرات نفت ایران را در یک سال و نیم تا دو سال از دو میلیون و نیم بشکه به ٩٠٠ هزار بشکه رساند. علاوه بر کاهش صادرات نفت، امریکایی‌ها و اروپایی‌ها بازار را طوری از نفت اشباع کردند که نه تنها نفت گران نشد، بلکه ارزان هم شد و نفت در دولت دهم از ١٠٧ دلار روند نزولی به سمت ٩۶ دلار را در اوج تحریم‌ها شروع کرد.

با صادرات نفت کمتر از ٢٠٠ هزار بشکه کدام یک از برنامه‌های رسیدگی به محرومان قابل انجام بود؟

ظریف در ادامه افزود: بر اساس قطعنامه‌هایی که در دولت دهم در کنگره امریکا با پشتوانه تحریم‌های شورای امنیت صادر شد، اگر همان روند گذشته ادامه می‌یافت، امروز صادرات نفت‌مان به کمتر از ٢٠٠ هزار بشکه می‌رسید. سوال من این است که با این میزان صادرات کدام یک از برنامه‌های عادی کشور قابل اجرا بود؟ کدام یک از برنامه‌های رسیدگی به محرومان قابل انجام بود؟ اما این هم پایان کار نبود. روزهای ابتدایی شروع به کار دولت یازدهم، قانونی در مجلس نمایندگان امریکا که مدت‌ها درباره آن بحث شده بود به تصویب رسید که بر اساس آن فروش نفت ایران در مدت کوتاهی به صفر می‌رسید و بر اساس آن قانون، دولت امریکا دیگر نمی‌توانست حتی با ما مذاکره کند، چون دیگر اختیار تعلیق یا لغو تحریم‌ها را نداشت و این مساله به اجازه سنا منوط می‌شد. همچنین اگر از سوی سنا این قانون تصویب می‌شد، وارد بحرانی می‌شدیم که آن بحران نه اینکه بگویم به جنگ اما حتما به شرایط تندتری می‌انجامید.

هم سرمان بالاست و هم از جیب مردم خرج نکرده ایم

وزیرخارجه در ادامه افزود: اگر مقام معظم رهبری بحث نرمش قهرمانانه را مطرح نمی‌کردند و رییس‌جمهوری شجاعت انجام توافق را نداشت به توافق نمی‌رسیدیم. توافق خیلی بیشتر از خارج شدن بدون توافق از پشت میز مذاکره شجاعت می‌خواهد. چون در صورت خارج شدن از مذاکره، همه مردم با احساسات وطن‌پرستی از مذاکره‌کننده حمایت می‌کنند؛ آن وقت شاید شما سرت را بالا بگیری اما مردم پولش را می‌پردازند. اما الان به لطف خدا هم سرمان بالاست و هم از جیب مردم خرج نکرده‌ایم.

مردم فراموش نکرده‌اند در چه شرایطی بودند

ظریف در بخش‌هایی از این مصاحبه با اشاره به روند اجرای برجام افزود: نیاز است با بدعهدی‌های امریکا با زبانی که امریکا را منزوی کند نه ما را، برخورد شود. همان طور که الان این‌طور است. اکنون شاهد هستیم که حتی اعضای دولت و اعضای کنگره امریکا این ادعا را دارند که اگر وارد مسیر تقابلی با ایران شوند و از برجام خارج شوند، امریکا را در دنیا منزوی می‌کنند. بازگرداندن شرایط به قبل از تحریم‌ها امری زمانبر است. همان طور که آثار رکود همان لحظه تحریم نشان داده نشد و یک سال بعد از اعمال سنگین‌ترین تحریم‌ها، به تدریج به رشد منهای ٨/۶ درصد رسیدیم، امروز باید برای بازگشت به شرایط قبل و بهتر از آن صبر داشته باشیم. به‌علاوه ترجمه بهبود شرایط به بهتر شدن وضع معیشت مردم نیز زمانبر است. مردم در گذشته در شرایط ناگواری زندگی می‌کردند و هر روز نیز آن شرایط بدتر می‌شد. یادمان نرفته است که وقتی به فروشگاهی می‌رفتیم و کالایی را خریداری می‌کردیم، روز بعد همان کالا را با قیمتی بالاتر خریداری می‌کردیم و گاهی آن کالا را اصلا به خاطر مشخص نبودن قیمتش نمی‌فروختند.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: امروز بعضی دوستان تلاش می‌کنند مردم را به فراموشی بکشانند اما مردم یادشان نرفته است در چه شرایطی بودند و الان در چه شرایطی. معتقدم امروز در بستری دیگر به سمت حل و فصل مشکلات و بهبود معیشت مردم حرکت می‌کنیم.

دیپلماسی حتی در زمان جنگ هم متوقف نمی‌شود

ظریف در پاسخ به این پرسش که اگر در دولت آینده آقای روحانی روی کار باشند و شما نیز سکان دستگاه دیپلماسی را در دست داشته باشید و برجام به هر دلیلی از بین برود، رویکرد دستگاه دیپلماسی با این مساله چه خواهد بود؟ با بیان اینکه دیپلماسی همیشه حتی در جنگ باید جریان داشته باشد و این یک واقعیت است، گفت: با اینکه می‌گویند جنگ، پایان دیپلماسی است موافق نیستم. دیپلماسی حتی در زمان جنگ هم متوقف نمی‌شود. اما به نظرم وظیفه اول دیپلماسی این است که مانع از بروز تهدید و جنگ شود. دیپلماسی به معنای تلاشی سنگین یا نبردی جدی در حوزه متفاوتی از تعامل است. درباره برجام فکر می‌کنم لازم است دنیا اجازه ندهد که برجام نقض نشود و ما باید این روند را تقویت کنیم. اما ما که نمی‌توانیم عقلانیت طرف مقابل را تضمین کنیم، کما اینکه کشورهای غربی به ویژه ایالات متحده از این نوع تصمیمات غیرعقلانی درباره ایران در گذشته داشته‌اند. به همین دلیل برای این مرحله نیز در برجام طراحی و پیش‌بینی‌هایی انجام گرفته است.

امریکا متوقف کردن اجرای تحریم‌ها را تمدید خواهد کرد

ظریف در پاسخ به این پرسش که پیش‌بینی شما از برخورد دولت امریکا با موضوع تمدید لغو یا تعلیق تحریم‌ها در ١٩ مه ‌چگونه است؟ با تاکید بر گزارش وزیر خارجه امریکا به کنگره درباره پایبندی ایران به برجام اظهار کرد: البته برای مانع شدن از آثار مثبت این گزارش خیلی فضاسازی منفی کردند، چون نمی‌توانستند برجام را نقض کنند از این رو نیاز بود پایبندی ایران به برجام را به کنگره اعلام کنند ولی در کنار آن فضاسازی منفی درباره موضوعات غیرمرتبط با برجام را هم انجام دادند. من احساس می‌کنم با توجه به سابقه اجرای برجام در این مدت و تعهدات برجامی که به عهده امریکاست، آنها متوقف کردن اجرای تحریم‌ها را تمدید خواهند کرد.

مردم و کشور را هزینه ادعاهای خود نکنیم

وزیر امور خارجه در پایان گفت‌وگوی یک ساعته خود با ایسنا در پاسخ به این پرسش که ظریف سال ۹۲ با ظریف سال ۹۶ چه تفاوتی کرده است، با خنده گفت: پیرتر شده است. تجربه بیشتری پیدا کرده است و ان‌شاء‌الله عاقل‌تر شده است. موقعی که این مسوولیت را بر عهده گرفتم این احساس را داشتم که باید خود را هزینه مردم و کشورم کنم و بر این مدار حرکت کنم، نه اینکه مردم و کشور را هزینه ادعاهای خود کنم، امیدوارم بر اساس همین نگاه حرکت کرده باشم و به آن پایبند بوده باشم و پایبند بمانم.


نوشتن دیدگاه

کانال تلگرام آی نیوز


خواندنی ها

کشف قدیمی ترین جانور جهان متعلق به 558 میلیون سال پیش

کشف قدیمی ترین جانور جهان متعلق به 558 میلیون سال پیش

 یک دانشجوی دوره دکتری، فسیلی در شمال غرب روسیه پیدا کرد که بر اساس بررسی‌های محققان، متعلق به قدیمی‌ترین جانوری است که تا کنون شناسایی شده: جانوری از سرده دیکنسونیا...

عواقب خطرناک افسردگی در دوران بارداری

افسردگی در دوران بارداری اثر‌هایی بسیار مخرب بر رشد سلول‌های مغزی جنین می‌گذارد و احتمال ابتلای او به بیماری‌های سخت درمان را تشدید می‌کند.

آی خبر © Aynews.ir 2007-2018
1397 - 1386