کد خبر : 24555
تاریخ انتشار : پنجشنبه 12 خرداد 1401 - 7:23

شیوع اسهال ویروسی در کشور؛ آماده باش وزارت بهداشت

شیوع اسهال ویروسی در کشور؛ آماده باش وزارت بهداشت

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، از افزایش ۲.۷ برابری موارد اسهال ویروسی نسبت به سال گذشته خبر داد.

 

محمد مهدی گویا گفت: موارد اسهال ویروسی که به صورت طغیانی در بعضی از مناطق کشور مشاهده می‌شود، نسبت به سال گذشته افزایش ۲.۷ برابری داشته است.

وی افزود: ظرف دو ماه گذشته حدود ۳۰ هزار مورد اسهال در سیستم ثبت اطلاعات نظام سلامت کشور به ثبت رسیده که به نظر می‌رسد حدود ۶۵ درصد از کل اسهال‌های کشور را شامل می‌شود.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر با بیان اینکه تمام مواردی که ثبت شده از نظر بیماری وبا کنترل شده و همگی منفی بوده اند، بیان داشت: هرچند تا پایان مهر سیستم سلامت کشور برای تشخیص فوری و مراقبت از بیماری وبا و سایر بیماری‌های اسهالی در آماده باش قرار دارد و شاید هنوز زود باشد که در مورد سال جاری قضاوت شود، اما آنچه اکنون مشاهده می‌شود افزایش موارد بیماری اسهالی ویروسی است.

گویا ادامه داد: عمده موارد بیماران بررسی شده مربوط به اسهال ویروسی بودند و اکنون نیز این بیماری شایع است و لازم است هموطنان نکات بهداشتی در رابطه با پیشگیری از این بیماری را به دقت رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه انتهای فصل بهار، تابستان و حتی ماه مهر فصولی هستند که موارد مبتلا به بیماری‌های اسهال افزایش می‌یابد، گفت: عمده این موارد ناشی از مصرف آب غیربهداشتی و لوله کشی نشده و همچنین میوه و سبزیجاتی که خوب ضدعفونی نشده اند، هستند.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر اظهار داشت: این موارد تقریباً در همه استان‌های کشور دیده می‌شود ولی در استان‌های گرمسیری به نسبت استان‌های دیگر شایع‌تر است.

گویا افزود: مهم‌ترین بیماری که در بین بیماری‌های اسهالی برای نظام سلامت کشور اهمیت دارد اول بیماری وبا و بعد اسهال‌های خونی است که معمولاً منشأ باکتریایی دارند.

وی با اشاره به اینکه در بعضی از سال‌ها موارد بیماری‌های اسهالی بیشتر از سال‌های قبل است، گفت: یکی از عوامل تأثیرگذاری در افزایش موارد بیماری‌های اسهالی بارندگی‌های کم سال قبل و استفاده از آب‌های غیرمطمئن به دلیل کمبود منابع آب آشامیدنی تصفیه شده در آن سال خاص، است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر بیان کرد: سال جاری هم شاهدیم که موارد بیماری‌های اسهالی افزایش یافته است. بنابراین مردم عزیز در هنگام مسافرت و صرف غذا در بیرون از منزل از یکسو و از سوی دیگر رعایت بهداشت فردی به ویژه شستشوی دست و رعایت نکات ضدعفونی در هنگام مصرف میوه جات و سبزیجات دقت لازم را به عمل آورند.

وی افزود: تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور که وظیفه کنترل این بیماری‌ها را به عهده دارند از ابتدای سال جاری در وضعیت آماده باش به سر می‌برند. اقدامات لازم صورت گرفته، نمونه‌های مدفوع بیماران بررسی شده و نکات لازم به دانشگاه‌ها اعلام شده است.

گویا ادامه داد: به نظر می‌رسد بر اساس آنچه اکنون شاهد هستیم در رابطه با بیماری‌های اسهالی تابستان سختی در پیش رو داشته باشیم. بنابراین انتظار داریم هموطنان عزیز نهایت همکاری را با نظام سلامت کشور به عمل آورند.

وی یادآرو شد: تاکنون ۱۶۹۲ مورد بیماری در کشور از ابتدای سال جاری در رابطه با مسمویت غذایی به ثبت رسیده که همه موارد ناشی از مواد غذایی خوب نگهداری نشده بوده است.

گویا در پایان گفت: اقدامات کنترلی توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی صورت گرفته و ۸۸ درصد موارد ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت تشخیص داده شده و منابع آلوده کننده نیز تحت کنترل قرار گرفته است.
بیشتر بخوانید:
توصیه وزارت بهداشت؛ مسافران کربلا مراقب وبا باشند


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.