کد خبر : 34884
تاریخ انتشار : یکشنبه 1 بهمن 1402 - 20:47

طوفان برفی بزرگ در راه آذربایجان/ ارتفاع برف سه متر می شود

طوفان برفی بزرگ در راه آذربایجان/ ارتفاع برف سه متر می شود

آی نیوز – «نخستین سامانه بارشی مدیترانه اواخر دوشنبه از جنوب غرب وارد ایران می‌شود و شمال و شمال غربی و نیمه شمالی کشور را دربرمی‌گیرد.

به گزارش آی نیوز ، از روز دوشنبه منتظر بارش سهمگین برف در مناطق مرتفع استانهای آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل و سایر استانهای شمال و شمالغرب کشور خواهیم بود.

یک کارشناس مستقل هواشناسی درباره ورود سامانه‌های بارشی به ایران در هفته پیش رو، گفت: «نخستین سامانه بارشی مدیترانه اواخر دوشنبه از جنوب غرب وارد ایران می‌شود و شمال و شمال غربی و نیمه شمالی کشور را دربرمی‌گیرد. این سامانه برخلاف موج بارشی هفته قبل، به‌احتمال زیاد به خراسان شمالی، خراسان جنوبی و خراسان رضوی هم می‌رسد و در این مناطق شاهد بارش برف و باران خواهیم بود.»

محمدرضا جاویدی افزود: «بعد از ۳ روز فعالیت سامانه نخست، موج دوم مدیترانه‌ای باز هم از شمال غرب وارد می‌شود و این بار مناطق وسیع‌تری از کشور را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. البته هرچه به زمان ورود سامانه‌ها نزدیک‌تر شویم پیش‌بینی‌ها از فعالیت و میزان بارش دقیق‌تر است. درصورت عمیق‌تر شدن جریان‌های قطبی روی شمال دریای سرخ، رطوبت بیشتری از دریای سرخ به دل سامانه‌ها تزریق می‌شود و این موضوع بر بارش‌ها تأثیرگذار است.»
بارش برف تا سه متر

او ادامه داد: نخستین موج بارشی بهمن‌ماه شمال غرب، غرب و غرب سواحل خزر را دربرمی‌گیرد و تا اواخر هفته بارش‌های خوبی را نصیب منطقه می‌کند. پیش‌بینی می‌شود در مناطق مستعد یعنی ارتفاعات استان‌های اردبیل، کردستان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی ارتفاع برف به ۳ متر هم برسد. دومین سامانه بارشی بهمن‌ماه از اواخر روز جمعه از شمال غرب وارد ایران می‌شود و طبق پیش‌بینی‌ها این سامانه قدرت بیشتری نسبت به سامانه نخست دارد و اکثر نقاط به جز جنوب شرق حتی برای ساعات کوتاه بارش دشت می‌کنند.

بزرگترین طوفان برفی در راه ایران؛ ارتفاع برف در این مناطق به بالای ۳ متر می‌رسد
با اینکه کارشناسان هواشناسی با احتیاط بیشتری درباره پیش‌بینی‌ها صحبت می‌کنند، اما براین باورند که ۲ سامانه مدیترانه‌ای از روز دوشنبه هفته جاری تا اواسط هفته آینده، بسیاری از مناطق ایران را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد که بارش در مناطق سردسیر و ارتفاعات به‌صورت برف پیش‌بینی می‌شود.

پس از خطا‌های پی‌درپی در پیش‌بینی بارش‌های پاییز و تجربه گرمای بی‌سابقه در زمستان، حالا کارشناسان هواشناسی از جبران کم بارشی در پاییز و نیمه نخست دی‌ماه می‌گویند و معتقدند به‌دنبال نفوذ ۲سامانه بارشی در هفته اول و دوم بهمن‌ماه، برف و باران سراسر کشور را فرامی‌گیرد.

به گزارش همشهری آنلاین، با اینکه کارشناسان هواشناسی با احتیاط بیشتری درباره پیش‌بینی‌ها صحبت می‌کنند، اما براین باورند که ۲ سامانه مدیترانه‌ای از روز دوشنبه هفته جاری تا اواسط هفته آینده، بسیاری از مناطق ایران را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد که بارش در مناطق سردسیر و ارتفاعات به‌صورت برف پیش‌بینی می‌شود. تهران هم از هر دو سامانه بارشی مدیترانه‌ای بارش‌های نسبتا خوبی را دشت می‌کند که بارش در ارتفاعات و شمال پایتخت به‌صورت برف خواهد بود.

تأثیر جریان‌های قطبی بر بارش ایران طوفان برفی بزرگ

طوفان برفی بزرگ

طوفان برفی بزرگ

 


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.