کد خبر : 24089
تاریخ انتشار : پنجشنبه 16 بهمن 1399 - 19:29

استاندار آذربایجان شرقی: اختیارات استاندار در حد نماینده عالی دولت نیست

استاندار آذربایجان شرقی: اختیارات استاندار در حد نماینده عالی دولت نیست

 محمدرضا پورمحمدی در آیین تجلیل از صادرکنندگان نمونه آذربایجان شرقی که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سالن پتروشیمی تبریز برگزار شد، با اشاره به اینکه توسعه هر منطقه، بر اساس صادارت ان سنجیده می‌شود، اظهار داشت: صادرات به جهت اینکه به توزیع ثروت و افزایش تولید ناخالص ملی منجر می شود، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با بیان اینکه با وجود مشکلات فراوان اقتصادی در کشور، نه تنها تراز سرمایه‌گذاری استان مثبت است، بلکه صادرات غیرنفتی ما بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته است افزود: صادرات استان ما از ۲.۵ میلیارد دلار به ۳.۲ میلیارد دلار رسیده است.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه تبریز اگر بزرگ است، انسان های بزرگی داشته و دارد، ادامه داد: تبریز برای خود مکتب تجاری و سیاسی دارد، خیلی از اتفاقات کشور در صنعت، تجارت و… از تبریز آغاز شده و باید تبریز در توسعه تجارت و صنعت پیشگام باشد.
وی با تاکید بر اینکه مزیت های زیادی داریم ولی ما فقط نفت و گاز را می شناسیم، افزود: برای توسعه صادرات، بخش خصوصی و دولت هرکدام وظیفه خود را دارند لذا معتقدم بخش خصوصی باید ابتدا بازارهای هدف را بشناسد .
پورمحمدی با تاکید بر اینکه ما در استانداری، در حوزه فعالیت‌های برون مرزی فعال شدیم، گفت: با سفرای ایران در کشورهای مختلف، دیدارهای اقتصادی داشتیم و معتقدم باید در مقیاس های بزرگ وارد بازار جهانی شویم و شرکت‌های بخش خصوصی در حوزه‌های مختلف هولدینگ تشکیل دهند و صادرات کنند که برای پایداری صادرات هم باید کیفیت و قیمت رقابتی باشد.
وی وضعیت فعلی صادرات را به نوعی “خام فروشی” دانست و گفت: وقتی نیروی کار ارزان و انرژی مفت در اختیار تولید کنندگان است، باید از این مزیت استفاده کرده و کالاهای خود را در زمینه کیفیت و قیمت با دنیا رقابتی کنند.
استاندار آذربایجان شرقی با انتقاد از اینکه بازارهای همسایه ظرفیت بزرگی است که به شدت از آن غفلت شده است، گفت: فقط دو درصد بازار کشورهای همسایه در اختیار ماست.

وی بر لزوم اعمال سیاست مشوق‌های صادراتی تاکید کرد و ابراز داشت: به جای اعطای مشوق‌ به صادرکنندگان، به بهانه رفع تعهد ارزی آنها را محاکمه می کردیم. دستور دادم هیچ کمیته و مرجعی حق رسیدگی به تعهد ارزی و توهین به تولید کنندگان و صادر کنندگان ندارد و باید با تایید کمیته ای در استانداری، در تعزیرات بررسی شود.
پورمحمدی با انتقاد از اینکه متاسفانه به عنوان نماینده عالی دولت، اختیارات ما در حد نماینده عالی دولت نیست، تصریح کرد: در زمینه ارتباط با همسایگان هم اختیارات خاصی نداشتیم که وزیر صمت در مورد توسعه صادرات به جمهوری آذربایجان بخشی از وظایف وزارت را به استان ما محول کرد.
وی افزود: گمرک خداآفرین را باید راه اندازی کنیم تا هم مراودات اقتصادی و هم تجاری توسعه یابد. معتقدم قره‌باغ فرصت بزرگی برای ایران است و اگر جا بمانیم، منتظر ما نخواهند بود و جای ما را کشورهای دیگری پر می‌کنند.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.