کد خبر : 24635
تاریخ انتشار : شنبه 23 مهر 1401 - 10:56

دانشگاه‌ها با تعریف معیشت جایگزین، در احیای دریاچه ارومیه سهیم باشند

دانشگاه‌ها با تعریف معیشت جایگزین، در احیای دریاچه ارومیه سهیم باشند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: در بخش نرم‌افزاری که طرح جامع آن آماده بوده، دانشگاه‌ها باید وارد عمل شوند و با تعریف کشت‌ها و معیشت جایگزین، در احیای این دریاچه سهم خود را ایفا کنند.

علی سلاجقه  در نشست مشترک با اساتید دانشگاه تبریز اظهار کرد: خوشبختانه در دولت سیزدهم این همت وجود دارد که در حوزه‌ی محیط زیست قدم‌های بزرگ‌تری بردارد.

وی ادامه داد: دگردیسی در ستاد احیا دریاچه ارومیه انجام شده و مدیریت آن از سازمان حفاظت محیط زیست به استان‌ها واگذار شده است و باید دو کارگروه عملیاتی با عضویت جهاد کشاورزی، آبفا، آب منطقه‌ای، دانشگاه‌ها و سازمان محیط زیست باید در این راستا تشکیل شده و گزارش‌ها در مورد اقدامات به دولت و مردم ارائه شود.

وی افزود: مردم اگر ببینند که برای احیای دریاچه ارومیه چه اقدامات مهمی انجام می‌شود حتماً در ذهن آن‌ها باقی می‌ماند چراکه دولت در این راستا عملاً وارد شده است.

سلاجقه خاطرنشان کرد: قرارداد‌های چند میلیاردی با برخی دانشگاه در موضوع احیای دریاچه ارومیه و دیگر مسائل محیط زیستی انعقاد شد، اما متأسفانه خروجی کار چندان مشکل گشا نبود و ما باید با عملکرد خود این لکه‌ها را پاک کنیم.

وی یادآور شد: از دانشگاه بناب و مراغه که در حاشیه این دریاچه و در معرض بیشترین خطر ناشی از خشک شدن آن قرار دارند، گلایه دارم که تاکنون پایان نامه و یا مقاله علمی در این زمینه نداشته‌اند.

سلاجقه تاکید کرد: دانشگاه‌ها و سازمان حفاظت محیط زیست هر استان باید با برگزاری نشست‌های تخصصی، اولویت‌های زیست محیطی را مشخص کنند که ریش و قیچی در این زمینه در دست دانشگاه‌ها است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اقدامات سخت افزاری از سوی دولت در زمینه احیای دریاچه ارومیه از جمله آب گیری سد کانی سیب و یا انتقال پساب برخی شهرها، اضافه کرد: در بخش نرم‌افزاری که طرح جامع آن آماده بوده، دانشگاه‌ها باید وارد عمل شوند و با تعریف کشت‌ها و معیشت جایگزین، در احیای این دریاچه سهم خود را ایفا کنند.

احیای دریاچه ارومیه سهیم

احیای دریاچه ارومیه سهیم

احیای دریاچه ارومیه سهیم


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.