کد خبر : 24726
تاریخ انتشار : دوشنبه 5 دی 1401 - 9:31
چاپ خبر چاپ خبر دیدگاه‌ها برای شهردار تبریز: بافت فرسوده شهری رو به افزایش است بسته هستند

شهردار تبریز: بافت فرسوده شهری رو به افزایش است

شهردار تبریز: بافت فرسوده شهری رو به افزایش است

شهردار تبریز با بیان اینکه بافت فرسوده شهری در کشور رو به افزایش است، گفت: مطابق برنامه ششم توسعه، سالانه باید ۱۰ درصد بافت فرسوده شهرها احیا می‌شد.

به گزارش آی نیوز یعقوب هوشیار روز دوشنبه در نشست تخصصی آموزه‌های زلزله بم در تبریز افزود: محوریت توسعه همه‌جانبه کشورها در دنیا منوط به توسعه کلانشهرها است و از این رو نظام تاب آوری شهری و مدیریت بحران در کلانشهرها باید مورد توجه دولت قرار گیرد.

وی با اشاره به اهمیت توجه به تاب‌آوری شهری در بلایای طبیعی، اظهار داشت: یکی از شاخص های توسعه پایدار شهر، توجه به تاب‌آوری شهری در بلایایی طبیعی همانند زلزله و وضعیت کشور در خصوص مواجه با بلایایی طبیعی است.

شهردار تبریز گفت: نرخ جمعیت‌پذیری شهرها با سرعت بالایی در کشور در حال افزایش است اما نظام فنی و برنامه‌ریزی هم وزن با اهمیت این مساله پیشرفت نمی‌کند.

هوشیار، با تاکید بر اینکه بافت فرسوده از معضلات مهم کلانشهرها محسوب می شود، ادامه داد: به عنوان طراحان شهری باید نگاه نقادانه‌ای به مسایل شهری داشت و جایگاه خود را در اجرای برنامه‌ مدون پنج ساله مشخص کرد.

وی با انتقاد از عملکرد شهرداری‌ها در عمل به طرح‌های تفصیلی، یادآوری کرد: در عمل به طرح های تفصیلی در کلانشهرها حتی پیشرفت ۳۵ درصدی حاصل نشده و عیار عملکرد ما در مواقع بحرانی مانند زلزله مشخص خواهد شد.

شهردار تبریز گفت: در سال های اخیر نگاه مدیران، نظام مهندسی و دانشگاه‌ها در موضوع بازآفرینی شهری ارتقا یافته و باید دستگاه های متولی توجه ویژه ای به این موضوع بکنند.

هوشیار، با اشاره به مخاطرات طبیعی بالا در کلانشهرهای کشور از جمله تبریز، ادامه داد: باید در نظام‌مندی مسایل، پیشگیری و آمادگی و مقابله با بحران و بازسازی در دستور کار قرار گیرد.

هفت هزار هکتار بافت شهری تبریز نیازمند بازآفرینی است

معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز نیز در این نشست گفت: هفت هزار هکتار بافت شهری تبریز نیازمند بازآفرینی شهری بوده که سه هزار و ۸۰۰ هکتار آن مربوط به مناطق حاشیه‌نشین است.

محمد عزتی، با تاکید بر اینکه بازآفرینی بافت فرسوده از ضرورت‌های کلانشهرها برای مقابله با بحران‌ها به شمار می‌رود، اظهار داشت: تبریز از شهرهای پرمخاطره کشور در زمینه بلایای طبیعی است.

وی با بیان اینکه ۲۴ هزار هکتار محدوده شهر تبریز است، اظهار داشت: تنها ۱۴ هزار هکتار از محدوده تبریز، محدوده شهری است و ۱۰۴ هزار نفر از شهروندان در بافت فرسوده سکونت دارند.

معاون شهرسازی و معماری شهردار تبریز گفت: در قوانین مدون کشوری تاکید زیادی بر جلوگیری از افزایش بافت فرسوده وجود دارد اما متاسفانه در مقام تامین بودجه، وعده‌ها به طور چشمگیری عملیاتی نشده و اعتبارات بازآفرینی شهری از سوی دولت محقق نشده است.

عزتی، با اشاره به مسیرگشایی امتداد خیابان ۴۵ متری ادامه داد: مهمترین رویکرد مدیریت شهری جلوگیری از افزایش حاشیه نشینی در شهر است و از این رو با تاکید شهردار تبریز در سال آینده کمربند سبز در محدوده بافت حاشیه‌نشین اتوبان پاسداران و درختکاری در محدوده پارک بزرگ احداث می‌شود.

وی یادآوری کرد: بیش از ۵۷ درصد جمعیت کشور در ۱۸ شهر سکونت دارند و دولت باید برای حل معضل سکونتگاه‌های ناپایدار توجه ویژه داشته باشد و در راستای تحقق سهم ۷۰ درصدی بودجه برای بازآفرینی حاشیه نشینی نیز تلاش کند.

به گزارش ایرنا، نشست تخصصی آموزه‌های زلزله بم به مناسبت سالروز زلزله بم در سال ۱۳۸۲ که با عنوان « روز ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی » نامگذاری شده است با حضور سفیران بازآفرینی شهری بم، اعضای شورای اسلامی تبریز و جمعی از مدیران و مسوولان استان آذربایجان شرقی برگزار شد.

کلان شهر ۱.۸ میلیون نفری تبریز دارای ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار بافت فرسوده است و در حدود ۲۵ درصد جمعیت این شهر در سکونتگاه های غیر رسمی و حاشیه شهر زندگی می کنند.

تبریز بافت فرسوده شهر

هوشیار

تبریز بافت فرسوده شهر

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.