کد خبر : 106
تاریخ انتشار : دوشنبه 2 اردیبهشت 1392 - 18:57

کدام‌ پست‌ها از عضویت‌در شوراها محروم‌اند؟

کدام‌ پست‌ها از عضویت‌در شوراها محروم‌اند؟

آی نیوز: حسین طلا رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای تهران آخرین جزئیات روند تایید صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراها و برگزاری این انتخابات را تشریح کرد. “حسین طلا” متولد سال ۱۳۴۸ و دارای دکتری پزشکی است؛ در کارنامه سیاسی طلا ریاست دانشکده حفاظت و بهداشت کار، عضویت در شورای عالی حفاظت فنی، معاون استاندار و فرماندار

آی نیوز: حسین طلا رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شوراهای تهران آخرین جزئیات روند تایید صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراها و برگزاری این انتخابات را تشریح کرد.
 “حسین طلا” متولد سال ۱۳۴۸ و دارای دکتری پزشکی است؛ در کارنامه سیاسی طلا ریاست دانشکده حفاظت و بهداشت کار، عضویت در شورای عالی حفاظت فنی، معاون استاندار و فرماندار تهران و فرماندار نمونه کشوری، سرپرست دفتر نظارت و بازرسی بر انتخابات تهران بزرگ در شورای نگهبان، مشاور معاون اجرایی شورای نگهبان، جانشین معاون سیاسی نمایندگی ولی فقیه در قرارگاه ثارا…، رییس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت دخانیات ایران، مشاور وزیر کار و امور اجتماعی و مدیر کل حراست دیده می‌شود.

طلا هم اکنون نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و رئیس هیئت نظارت بر انتخابات  شوراهای تهران است.

روز گذشته ثبت‌نام از داوطلبان چهارمین دوره شوراهای اسلامی شهر  و روستا به پایان رسید و این مسئله بهانه‌ای شد تا حسین طلا را دعوت کنیم و از وی بخواهیم تا روند تایید صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات شوراها و سوالاتی که ممکن است در زمینه‌های مختلف برای داوطلبان و یا مردم پیش بیاید را از وی بپرسیم.

مشروح گفتگوی وی به شرح زیر است:

باشگاه خبرنگاران:آقای دکتر لطفا بفرمایید که وظایف هیئت‌های نظارت برانتخابات چیست؟

طلا: ۲۴ خرداد ماه یک انتخابات مهم داریم و یک انتخابات دیگر که بیشتر محلی و خدماتی است و انتخابات بزرگ و سیاسی ما انتخابات ریاست جمهوری است و گره خوردن آن به انتخابات ریاست جمهوری شاید مقداری این انتخابات را به سمت و سوی سیاسی پیش ببرد.

این انتخابات یک مجری و دو ناظر دارد؛ ناظران انتخابات ریاست جمهوری از جانب شورای نگهبان منصوب می‌شوند که در بعضی از حوزه‌ها نیز همراه با آن‌ انتخابات میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری برگزار خواهد شد و ناظران انتخابات شوراها نیز از طرف مجلس شورای اسلامی منصوب می‌شوند.

باشگاه خبرنگاران: پس می‌توان گفت که مجری وزارت کشور و ناظر همان شورای نگهبان است؟

طلا: مجری انتخابات مردم هستند و وزارت کشور نیز پشتیبانی کننده است.

باشگاه خبرنگاران: تایید صلاحیت داوطلبان از چه زمانی آغاز می‌شود و معیارهای مورد نظر برای این تایید صلاحیت‌ها چه چیزهایی است؟

طلا: از امروز به مدت ۱۰ روز دستگاه‌های متولی بررسی یعنی وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی،‌ ثبت‌احوال، دادستانی و دادسراها نسبت به بررسی سوابق افراد اقدام می‌کنند و ظرف ده روز نظرات خود را به مجموعه‌های اجرایی اعلام می‌کنند و به مدت ۷ روز هیئت‌اجرایی در بخش‌ها برای داوطلبان روستا و در شهرها برای داوطلبان کرسی‌های شهرها   بررسی  صلاحیت را آغاز می‌کنند و بعد از ۷ روز نتایج بررسی را به هیئت‌های نظارت شهرستان و بخش اعلام می‌کنند.

به استناد ماده ۴۸ قانون هیئت‌های نظارت تایید صلاحیت شدگان را مورد بررسی قرار می‌دهد و این به این معنا است که  داوطلبانی که صلاحیت آنان در هیئت اجرا رد شده است در این مرحله  مورد بررسی قرار نمی‌گیرد و فقط تایید شدگان مجدد مورد برررسی قرار می‌گیرند که آن هم به مدت  ۷روز است و بعد از آن به مدت یک روز نتایج به داوطلبان اعلام ‌می‌شود؛ داوطلبانی که رد صلاحیت شده باشند و اعتراض  داشته باشند به نوعی اعتراض خود را به هیئت‌های نظارت و یا می‌توانند به هیئت‌های اجرایی هم  اعلام می‌کنند و آنان هم این اعتراض را به هیئت اجرایی اعلام می‌کنند و مدت ۱۰ روز نیز هیئت‌های نظارت شهرستان‌ داوطلبان رد صلاحیت شده معترض را که داوطلب کرسی‌های روستا هستند را مورد بررسی قرار می‌دهد یعنی تجدیدنظر داوطلبان روستاها در مجموعه هیئت‌های نظارات شهرستان‌ها است  و  رد صلاحیت شدگان که به نتایج خودشان معترض هستند و داوطلب کرسی‌های شهرها هستند  اعتراض خود را به هیئت نظارت استان اعلام می‌کنند و ظرف مدت ۱۰ روز هیئت‌های نظارت شهرستان و استان‌ بررسی و نتایج خود را به هیئت اجرایی جهت ابلاغ به داوطلبان اعلام می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران: معترضان تا چه زمانی فرصت دارند که اعتراض خود را اعلام کنند؟

طلا: علی‌القاعده  مدت ۱۰ روز زمان انجام بررسی‌  است که از امروز آغاز شده و تا یازدهم  مدت ۷ روز زمان بررسی مجموعه اجرا خواهد بود و ۷ روز آن زمان بررسی هیئت نظارت است و بعد از آن نیز نتایج اعلام می‌شود.

باشگاه خبرنگاران: در انتخابات شوراها داوطلبانی از اقشار مختلف همچون فرهنگی، سیاسی، غیر سیاسی، ورزشی و… ثبت نام کرده‌اند؛ تایید صلاحیت آنان بر اساس چه معیاری صورت می‌گیرد؟

طلا: آنچه که قانون اعلام کرده در مود ۲۶ تا ۳۰ قانون انتخابات شوراهای اسامی شهر و روستا اشاره به شرایطی که باید داوطلبان داشته باشند را اعلام کرده است؛ یک سری از موضوعات به شرایطی که داوطلبان باید داشته باشند مربوط می‌شود؛ همچون سن داوطلبان باید ۲۵ سال تمام باشد یا شرط  مدرک تحصیلی و داشتن کارت پایان خدمت یا مشخص بودن وضعیت خدمت.

یک سری از موضوعات مثل الزام عملی به اسلام، اعتقاد به اصل مطلقه ولایت فقیه و ابراز وفاداری به قانون اساسی هم شرایطی است که باید دارا باشند.

یک سری از شرایط را داوطلبان نباید داشته باشند: مثلا باید از پست‌های خود قبل از ثبت‌نام استعفا دهند و مورد پذیرش قرار می‌گرفت و از آن تاریخ  دیگر در آن پست و سمت مشغول به کار نباشند؛ یک سری پست‌های کشوری است یعنی هرجا این پست را داشته باشد به هیچ عنوان در هیچ جا نمی‌تواند در هیچ شورایی چه شهر و چه روستا نمی‌تواند عضو شود؛ مثلا وزیر ، معاون وزیر، نماینده مجلس، مدیران کل و سرپرستان ادارات که حوزه عمل آنان به کل کشور تسری دارد و شاغلین و افراد صاحب پست در مجموعه شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، کسانی که در شرکت‌ها و یا در خود مجموعه شهرداری مدیریت دارند از عضویت محروم‌اند مگر اینکه از قبل استعفا داده باشند.

موارد دیگری که در تعیین صلاحیت‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد برخی محکومیت‌ها همچون غصب اموال، خیانت در اموال و موضوعات مربوط به اصل ۴۹ قانون همچون اختلاس و…. یا کسانی که مشهور به فسق و فساد  و یا معتاد به مواد مخدر و قاچاقچی هستند و اینها همه در قانون آمده که چه کسانی می‌توانند ثبت نام کنند و چه کسانی نمی‌توانند، یک سری را باید مراجع مربوطه اعلام کنند و یکسری هم احرازی است همچون التزام عملی به اسلام، اعتقاد به ولایت مطلقه فقیه و …؛ و در کل این مجموعه به عنوان شرایط تایید صلاحیت کاندیداها در نظر گرفته می‌شود.

باشگاه خبرنگاران: تعداد داوطلبان انتخابات شوراها زیاد است مثلا در تهران حدود ۴هزار نفر ثبت نام کرده‌اند آیا مجلس به تنهایی توانایی بررسی حجم گسترده از داوطلبان انتخابات شوراها را دارد یا خیر؟ و یا از مجموعه‌های دیگر هم کمک می‌گیرید؟

طلا: مجموعه هیئت‌های نظارت در مجموعه شهرستان‌ها و بخش‌ها هم حضور دارند مثلا در ۱۶ شهرستان استان تهران و ۳۳ بخش آن هیئت‌های نظارت مستقر شده‌اند،برای انتخاب هیئت‌های نظارت مجلس شورای اسلامی به استناد قانون سه نفر از کمیسیون شوراها و دو نفررا از کمیسیون اصل ۹۰ را به صحن علنی معرفی می‌کند در صورتی که نمایندگان رای بدهند اعضای هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها مشخص می‌‎شود  و این هیئت معمولا خود و یا با استعلام از مجموعه مجامع استانی نمایندگان سه نفر را به عنوان اعضا هیئت عالی نظارت بر انتخابات شهر و روستای استان‌ آن استان معرفی می‌کند.

هیئت عالی نظارت استان‌ها نیز از معتمدین و افراد موثق ۵ نفر را به عنوان اعضای هیئت‌های نظارت شهرستان انتخاب خواهد کرد بنابراین هم اکنون در تهران ۱۶ هیئت ۵ نفره مستقرند؛ سپس آنان سه نفر را به عنوان هیئت نظارت بخش‌ها که این هیئت‌ها نیز وظیفه بررسی صلاحیت داوطلبان ورود به شوراهای روستاها است و تجدیدنظر آن در شهرستان‌ها است، ما ۴۱ شهر در استان تهران داریم و کسانی که داوطلب حضور در این ۴۱ شهر می‌شوند ابتدا توسط  هیئت‌های اجرایی و نظارت شهرستان مورد بررسی قرار می‌گیرند و رد شدگان معترض آن نیز به هیئت نظارت استان می‌ررود بنابراین روند بررسی تقسیم شده است و دستگاه‌ها کمک شایانی به هیئت‌ها برای بررسی میکنند.

باشگاه خبرنگاران: در این دوره از انتخابات شوراها شاهد حضور تعداد زیادی از داوطلبین برای ثبت نام بودیم، تفاوت این دوره را با دوره‌های قبل در چه می‌دانید؟

طلا: تفاوت مهم این دوره با دوره‌های قبل را می‌توان میزان حضور دواطلبان دانست. در مجموعه داوطلبان، کرسی‌های شهر تهران شاهد تعداد پرحجم مراجعه کننده بودیم و بسیاری از چهره‌های سیاسی، فرهنگی، هنری و ورزشی برای کاندیدا شدن اعلام موجودیت کردند و این به خاطر وجود ظرفیت تصمیم‌گیری اشخاص در امور خود در نظام جمهوری اسلامی ایران است.

باشگاه خبرنگاران: مدرک تحصیلی در انتخابات شوراها چگونه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد؟

طلا: براساس قانون روستاهای با جمعیت زیر ۲۰۰ خانوار شرط و خواندن و نوشتن، بالای ۲۰۰ خانوار مدرک دیپلم، شهرهای زیر ۲۰ هزار جمعیت مدرک فوق دیپلم و یا معادل آن و در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار جمعیت مدرک لیسان و یا معادل آن مورد نیاز است.

همچنین کسانی که سابقه عضویت در شورای اسلامی را دارند چنانچه در همان مکان عضو شورا شوند از شرط ارائه مدرک تحصیل معافند ولی این به آن معنا نیست که مدرک تحصیلی آنها بررسی نمی‌شود بلکه یعنی اینکه مدرک تحصیلی آنها یک بار بررسی شده و ۴ سال نیز سابقه عضویت در شورا را دارند. همچنین در متن این قانون آمده که از زمان تصویب لازم الاجراست از این رو برای دوره جاری انتخابات شوراها این قانون اجرا می‌شود.

باشگاه خبرنگاران: شیوه تبلیغات کاندیداها باید چگونه باشد و از چه زمانی کاندیداها می‌توانند تبلیغات خود را آغاز کنند؟

طلا: بعد از اعلام نهایی تأیید صلاحیت‌ها نامزدهای انتخاباتی ۸ روز بعد از برگزاری انتخابات فرصت دارند که تبلیغ کنند از این رو از زمان ثبت‌نام تا موعد قانونی تبلیغات حق انجام تبلیغات را ندارند. چرا که اگر کسی قبل از موعد قانونی تبلیغ کند و به هر دلیلی در چارچوب ضوابط قانونی قرار نگیرد وجهه عمومی خود را با مشکل مواجه می‌کند.

باشگاه خبرنگاران: کدام مرجع تخلفات تبلیغاتی را در انتخابات شوراها بررسی می‌کند؟

طلا: تخلفات تبلیغاتی به هیات‌های اجرایی منعکس می‌شود و با افرادی که شیوه ناصحیح برای تبلیغات به کار گرفته‌اند، برخورد می‌شود. همچنین در موعد قانونی اگر کاندیداها در انجام تبلیغات شیوه‌های غیرقانونی را برگزینند در نتیجه آرای آنها تأثیر خواهد گذاشت.

باشگاه خبرنگاران: زمان بندی تأیید صلاحیت‌ها تا اجرای انتخابات چگونه است؟

طلا: ۲۸ اردیبهشت ماه نتایج بررسی صلاحیت‌ها ارائه می‌شود و در این مرحله آنهایی که تأیید صلاحیت شده‌اند این تأیید صلاحیت قطعی است اما کسانی که تأیید نشده‌اند و اعتراض دارند می‌توانند از تاریخ ۲۹ اردیبهشت اعتراض خود را به هیئت‌های نظارت اعلام کنند و تا ۱۲ خرداد هیئت نظارت شهرستان‌ها و استان‌ها این اعتراض‌ها را بررسی می‌کنند و ۱۲ خرداد هیئت اجرایی نظر خود را اعلام خواهد کرد و ۱۳ تا ۱۵ خرداد اعلام رسمی تأیید صلاحیت‌ها از سوی فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها خواهد بود ۱۶تا ۲۲ خرداد ۷ روز قانونی تبلیغات، ۲۳ خرداد ممنوعیت تبلیغات و ۲۴ خرداد برگزاری انتخابات است.

برچسب ها :

ناموجود

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.