پای ۴۰ سال تجربهی استاد تابلو فرش تبریز
شهریانیوز:رد چاقوی قالیبافی بر انگشت شصت و اشارهاش جا خوش کرده است، فارغ از زمان و مکان پشت دار قالی نشسته و اشارتهای عاشقانه بین فرش و نقشه را با چاقو بر جان قالی
شهریانیوز:رد چاقوی قالیبافی بر انگشت شصت و اشارهاش جا خوش کرده است، فارغ از زمان و مکان پشت دار قالی نشسته و اشارتهای عاشقانه بین فرش و نقشه را با چاقو بر جان قالی میریزد، هر گره از فرش را با چنان ظرافت و حسایت خاصی میزند که گویی مادری از فرزند دردانهاش مراقبت میکند. آلبوم کاریاش با عکسهایی از تابلو فرشهای نفیس پر شده، تشخیص عکس از فرش سخت است و قدری دقت میطلبد، به طوری که اگر ریسهی فرش و رنگهای زندهی آن نباشد، نمیتوانی تشخیص بدهی که این تصویر واضح، فرشی است که به دست استاد تابلو فرش تبریز بافته شده است.
به گزارش آی نیوزبه نقل از ایسنا،«حبیب ژیلایی»، هنرمند نام آشنا، بیادعا و بافندهی تابلو فرش است، ژیلایی، حدود ۴۰ سال از عمرش را صرف بافندگی کرده است.
کار بافندگی را از چه زمانی شروع کردید؟
حدود ۴۰ سال است که به کار بافندگی تابلو فرش مشغول هستم، هیچ استادی به من آموزش نداده است و خودم از روی علاقه و با نگاه کردن، کار بافندگی را یاد گرفتهام. اوایل، صرفا از روی نقشه کار میکردم و بعدها با قبول سفارش، از روی پوستر و عکس هم کار کردم. تا به حال سابقه نداشته که فرشی را دیرتر از موعد مقرر تحویل بدهم و همهی مشتریانم از کیفیت فرش راضی بودهاند. تا مقطع ششم ابتدایی تحصیل کردهام و مدرک تحصیلی مرتبط با فرشبافی ندارم، جوانتر که بودم، آموزش هم میدادم، اما با بالاتر رفتن سن، این کار از حوصلهام خارج بود و حالا اگر چند نفری خودشان بخواهند که به آنها آموزش دهم، این کار را میکنم.
یادتان هست تا کنون چند تا تابلوفرش بافتهاید؟
اگر تابلو فرشهای قبلی را حساب نکنیم، در طول ۲۰ سال گذشته حدود ۸۰ تابلو فرش بافتهام. شاخصترین آنها، تابلوی «بارگاه حضرت سلیمان و ملکهی صبا» و یکی از معحزات حضرت عیسی است. بافت تابلو فرش «جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه» هم از کارهای اخیرم بود. در بافت این تابلو فرش بسیار زجر کشیدم، به طوری که پنج ماه، شب و روز نداشتم و رنگرزی ۶۲۳ رنگ از ۷۰۰ رنگ این تابلو فرش واقعا سخت بود.
تصاویر اشخاص مشهور و غیر مشهور را هم که تا دلتان بخواهد کار کردهام. حدود ۲۵ تابلو فرش هم به خارج از کشور ارسال شده است و تا جایی که اطلاع دارم، یکی از آنها در موزهای در کانادا و یکی دیگر هم در موزهای در «باکو» در کشور جمهوری آذربایجان است که نقش یک سید خوش نام و آیهالکرسی بر روی آن بافته شده بود و پسرم آن را در برنامهی مستندی از موزهای در باکو دیده بود که تلویزیون پخش میکرده است.
وضعیت هنر فرشبافی را در آذربایجان شرقی چگونه ارزیابی میکنید؟
هنر فرش در گذشته از وضعیت خوبی برخوردار بود، متاسفانه آمدن کامپیوتر و فرشهای کامپیوتری، به ضرر ما تمام شد، کسی به هنر فرش توجه ندارد، از این هنر فقط یک کارت هنرمندی برایم مانده است که عملا به درد نمیخورد!.
نقشهی فرش کامپیوتری را با رایانه طراحی کرده و آن را شماره بندی میکنند، به طوری که تا بافت فرش تمام نشود، طرح آن مشخص نمیشود، دیگر تفاوت فرش کامپیوتری و سنتی در این است که هر فردی که گره زدن بلد باشد، میتواند فرش کامپیوتری ببافد، اما فرش سنتی، بلدی میخواهد، مثلا ما در استان حدود ۱۰ نفر استادکار فرش سنتی داریم. فرش کامپیوتری کمر ما را شکست، مردم ترجیح میدهند به جای پرداخت مثلا ۱۰ میلیون تومان برای یک تابلو فرش سنتی، آن را با قیمت دو میلیون و از نوع کامپیوتری بخرند.
بدون شک فرش سنتی کیفیت بهتری از فرش کامپیوتری دارد، فرشی که ۳۰ سال پیش بافتهام، هنوز هم رنگهایش ثابت است و پس از این همه مدت، هر بار که سفارش دهنده من را میبیند، از من تشکر میکند، اما در نوع کامپیوتری، نوع مصالح و رنگها دقیق مشخص نیست و با گذشت زمان کمی، رنگ فرش کمرنگتر میشود. هم چنین امکان دستکاری و اضافه کردن رنگ دیگری به فرش کامپیوتری وجود ندارد، اما تنوع رنگ در فرش سنتی امکانپذیر است.
نخهای فرش را خودتان رنگ میکنید؟
بله، رنگرزی، امکانات زیادی نمیخواهد، اما بسته به اندازهی فرش، میتوان از ظرف بزرگ و کوچک استفاده کرد. در ابتدا با نگاه به عکس، نخهای مورد نیاز را حدس زده و رنگ میکنم و اگر رنگ دیگری در اواسط کار، لازم شد، بعدا تهیه میکنم. مثلا ممکن است در نگاه اول به یک عکس، فکر کنیم که بافت این عکس فقط به ۲۰ رنگ نیاز دارد، اما با چاپ و بزرگنمایی آن متوجه میشوم که برای پیاده کردن آن روی یک فرش، حدود ۲۰۰ الی ۳۰۰ رنگ لازم است. اوایل کار، تمامی رنگها را به یک باره و یک جا رنگ میکردم، اما حالا به خاطر توصیههای پزشکی و مضرات رنگ شیمیایی که باعث ضعیف شدن حس بویاییام شده است، با زدن ماسک و رعایت جوانب احتیاط، این کار را در سطح کوچکتر انجام میدهم.
رنگ مورد استفاده در رنگرزی فرش تبریز و هریس هم شیمیایی است؟
نه فرش هریس و بسیاری از فرشهای زیرانداز با رنگهای گیاهی رنگرزی میشوند، در بافت فرش تبریز و تابلو فرش هم اگر کسی خواست و سفارش داد، میتوان از رنگهای گیاهی استفاده کرد، اکثر مشتریان، چهار الی پنج رنگ را گیاهی، سفارش میدهند که معمولا رنگهای شفاف و روشنی هستند که در زمینهی فرش، بیشتر به چشم میآیند.
دوام کدام رنگ بیشتر است؟ گیاهی یا شیمیایی؟
دوام و ماندگاری هر دو رنگ به نوع رنگرزی یا به ترکی «بویاماخ» بستگی دارد، هر چه زمان جوشاندن رنگها بیشتر باشد، به همان میزان هم رنگ نخها بادوامتر خواهد بود و زمان شستوشو، رنگ پس نداده و با سایر رنگها ترکیب نمیشود.
در طراحی نقشهها از چه چیزهایی الهام میگیرید؟
در رنگآمیزی و طراحی، بیشتر از طبیعت و عناصر آن الهام میگیرم، مثلا یک روز پاییزی که داشتم از مقابل دانشگاه تبریز رد میشدم، رنگ یک برگ که از درخت به پایین افتاده بود، توجه من را به خودش جلب کرد و آن را برداشتم و به خانه بردم و با الهام از رنگهای آن برگ، چندین رنگ مختلف درآورده و نخها را رنگ کردم.
به عنوان یک هنرمند بنام در هنر فرشبافی، چرا تا کنون نتوانستهاید محصولات خود را بدون واسطه به فروش برسانید؟!
مشتریانی که به طور مستقیم با خودمان آشنا هستند یا مشتری دیگری آنان را معرفی کرده، به خودمان مراجعه میکنند، اما هستند کسانی که با مراجعهی مشتری به آنها، ما را معرفی نمیکنند و سفارش مشتری را به ما سفارش میدهند و بعد از بافت و تحویل، چندین برابر مبلغی که به عنوان دستمزد به ما دادهاند، سود میکنند.
شیشهی مغازهها در بازار فرش تبریز پر از تبلیغاتهایی است که سفارش میگیرند و واسطهها هم به بافندگان چنین میگویند که تابلوها را خودشان سفارش میدهند تا در مغازهههایشان به فروش برسانند، در حالی که از شخص دیگری سفارش گرفتهاند! من امکان و توانایی ایجاد یک کارگاه مستقل را ندارم و در جایی هم که من زندگی میکنم، کسی توانایی سفارش تابلو فرش چند میلیونی را ندارد.
چه خواستهای از مسئولان دارید؟
پرچم ایران همواره در هنر فرش، بالا بوده و هست و تنها هدف استادکاران هنر فرش هم افتخار آفرینی برای ایران است، از مسئولان خواهش میکنیم، فکری به حال ما کنند. بنده ۵۸ سال سن دارم و با ۴۰ سال سابقهی بافندگی، نتوانستم از طریق فرش بیمه شوم، با بیمهی آزاد و ۱۳ سال سابقه بازنشست شدم و ۴۵۰ هزار توامن حقوق میگیرم! مسئولان با معرفی هنرمندان این عرصه به رسانهها راه را برای مراجعهی مستقیم مردم به ما هموار کنند.
متاسفانه کسی از ما حمایت نمیکند، در صورتی که حمایت شویم، اثراتی خلق میکنیم که نام ایران برای همیشه بر سرزبانها بیافتد، دوستی داشتم که تابلوی «واقعهی عاشورا» را با سرمایهی چند میلیون تومانی خودش بافته بود و با گذشت چندین سال، هنوز هم به فروش نرفته است، در حالی که این یک اثر هنری و مذهبی بود و نباید این طور میشد. طرحهایی صفر تا صد آن را خودمان کار میکنیم، روی دستمان میماند و کسی آن را نمیخرد. اصولا این نوع از آثار هنری را توریستها خریداری میکنند که آن هم نیاز به حمایت و معرفی دارد، چشممان را به «تبریز ۲۰۱۸» دوخته بودیم که اتفاق خاصی نیفتاد.
من هم برنامههایی برای آینده دارم، اما کمبود بودجه و نبود حمایت از هنرمندان فرش، احتمال تحقق آن را کم میکند.
گفتوگو از نسرین سوار، خبرنگار ایسنا در آذربایجان شرقی
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰