افتتاح مدرسه تابستانه طبیعت دانشگاه / دانشگاه تبریز پیشرو دوستدار محیط زیست و یادگیری خلاقانه کودکان
شهریارنیوز:مدیر مدرسه طبیعت دانشگاه تبریز از افتتاح مدرسه تابستانه طبیعت این دانشگاه خبر داد و گفت: دانشگاه تبریز پیشرو در مسیر اجرایی کردن فرهنگ عملی دوستدار محیط
مدیر مدرسه طبیعت دانشگاه تبریز از افتتاح مدرسه تابستانه طبیعت این دانشگاه خبر داد و گفت: دانشگاه تبریز پیشرو در مسیر اجرایی کردن فرهنگ عملی دوستدار محیط زیست و یادگیری خلاقانه کودکان شد.
به گزارش آی نیوزبه نقل از فارس،زهرا فتحی رضایی، یکی از مجریان طرح «مدرسه تابستانه طبیعت» در دانشگاه تبریز اظهار داشت: با افتتاح این مدرسه تابستانه طبیعت (بازی سرخوشانه در طبیعت و یادگیری خلاقانه در بستر طبیعت آزاد و رها) در گوشهای از باغ گیاهشناسی دانشگاه تبریز، فعالیت خود را از تیر ماه آغاز کرده و تا شهریور ماه در روزهای زوج هفته ادامه خواهد داشت.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه «مدرسه تابستانه طبیعت» اتفاقی متفاوت از جنس زندگی پرطراوت، خلاقانه و شادمانه برای کودکان است، تصریح کرد: در این برهه از زمان که شاهد ترافیک، دود، شلوغی، زندگی آپارتمانی، کاهش روابط اجتماعی و… هستیم، اجرای چنین برنامه های برای کودکان ضروری است.
عضو هیات علمی دانشگاه تبریز اضافه کرد: مدرسه تابستانه طبیعت با توافق هیات رئیسه این دانشگاه تبریز، مساعدت معاونت پشتیبانی و توسعه منابع و حمایت علمی پژوهشکده محیط زیست این دانشگاه و حمایتهای شورای شهر کلانشهر تبریز برای فرزندان ۳ تا ۱۰ ساله اعضای هیات علمی و کارمندان دانشگاه تبریز در حال برگزاری است.
وی در بخش دیگر سخنان خود در خصوص فعالیت کودکان اظهار داشت: در این مدرسه فعالیتهایی همچون نجاری، بازیهای تعادلی، بازی در مخفیگاه خانه درختی، آب بازی، خاک بازی، سفالگری، تعامل با حیوانات، رنگآمیزیهای متنوع، پختن نان، کاشت گیاهان، تعاملات فردی و گروهی در قالب بازیهای خود کودکان برای پرورش رشد اجتماعی، عاطفی، شناختی و حرکتی در حال اجرا است.
رضایی خاطرنشان کرد: این مدرسه براساس تئوری بومشناختی، مکانی سرشار از تجربیات متنوع و کامل برای رشد همه جانبهی کودکان است همچنین کودکان در این مدرسه با زیستن در طبیعت و تجربیات سرخوشانه، آنچه را که در تخیلات و رویاهای خود میپروانند، در واقعیت زندگی میکنند. آنها با استفاده از حواس پنجگانه خودشان، ادراک از محیط اطراف خود را با تفکر انتقادی و روشهای خلاقانه تفسیر میکنند.
استاد رفتار حرکتی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تبریز با بیان اینکه بازی در طبیعت برای کودکان تجربه ناب لمس از نزدیک و ادراک از طریق پویایی در آن قابل دسترس است، یادآور شد: غنیترین بستر برای رشد شناختی، عاطفی و روانی- حرکتی کودک، طبیعت است.
وی افزود: تجربه طبیعت به طور عمده با اتکا به حواس پنجگانه کودک، به صورت فردی، شکل نایافته و خودانگیخته و یا به صورت بازیهای فردی و جمعی با دوستان واقعی یا خیالی است که در طی آن کودک با اتکا به قدرت تخیل و گرایشهای ذاتی خویش نسبت به محیط پیرامون و به خصوص پدیدههای پویای محیط مثل جانوران، گیاهان، جریان آب، باد و غیره همکنشی میکند.
وی افزود: در جریان این تعاملات، کودک از نحوه عمل عناصر مختلف طبیعت به درکی شخصی میرسد که یگانه اوست. از رهگذر این همکنشیها قدرت تخیل، خلاقیت، استعداد، دستورزی اشیا، و تواناییهای فیزیکی و شناختی او رشد میکند و حواس پنجگانهاش حساس و تقویت میشود.
این عضو هیات علمی دانشگاه تبریز اذعان کرد: آموزش در محیط بیرون، چنانچه به خوبی برنامهریزی و اجرا شود رشد شخصیتی، اجتماعی و عاطفی کودک را به طرز معنیداری بهبود میبخشد.
وی در ادامه با اشاره به اهمیت این طرح گفت: چند سالی است دنیا متوجه اهمیت زیستن در طبیعت شده و جنبشهایی برای برقراری ارتباط دوباره کودکان با طبیعت با هدف داشتن کودکانی سالمتر و خلاقتر و در عین حال حافظ محیط زیست شده است.
این فعال حوزه رفتار حرکتی اضافه کرد: از نیمه دوم قرن بیستم کشورهای اسکاندیناوی مانند دانمارک و سوئد شروع به فعالیت کردند و به مرور زمان کشورهای دیگری همچون، آلمان، فرانسه، سوئیس، انگلیس، آمریکا و … به این جریان پیوستند و هماکنون برخی کشورها مانند فنلاند که به عنوان کشوری با بهترین نظام آموزشی در دنیا شناخته شده است و بهترین نتایج را در برنامه بینالمللی ارزیابی تحصیلی دانشآموزان (پیسا) به دست آورده، کل سیستم آموزشی خود را به شیوهی کودکمحور با برنامههای موضوعی به جای کلاس درس و یادگیری به جای آموزش تغییر دادهاند.
وی در ادامه تاکید کرد: به مرور این مجموعهها با توجه به ویژگیهای فرهنگی و جغرافیای خود با نامهای مختلفی همچون Forest kinder garden, Nature school, Wild school, City Farm, Vacant lands و … در کشورهای گوناگون شناخته شدند و هماکنون ۵۰۰ مهد جنگل در کشور دانمارک و بیش از هزار مهد جنگل در آلمان مشغول به فعالیت هستند و این شیوه تربیتی به سرعت در حال رشد و گسترش در کشورهای گوناگون است.
رضایی در خصوص اجرای این طرح در ایران هم یادآور شد: تحقق عملی مدرسه طبیعت در ایران، برای اولین بار در قالب سفرهای آقای کِرم به هدایت عبدالحسین وهابزاده ایدهپرداز این موضوع در شهر مشهد از سال ۱۳۹۲آغاز شد، در ادامه این پروژه، از تیرماه ۱۳۹۳ پروژه مدرسه طبیعت کاویکنج به عنوان اولین مدرسه طبیعت ایران، شروع به فعالیت کرده است.
به گفته وی هم اکنون در سال ۱۳۹۷ تعداد ۶۶ مدرسه طبیعت در کل کشور در شهرهای ساری، عباسآباد، سنندج، تهران، اصفهان، مشهد، بیرجند، کرمانشاه، شیراز، زنجان، یزد، کرمان، قشم و …. در حال فعالیت هستند.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰