تغییرات سن فرسودگی خودرو و موتور سیکلت
هیئت وزیران سن فرسودگی انواع خودرو و موتورسیکلت را برحسب نوع موتور احتراقی (بنزینی، دوگانه سوز، برقی و هیبریدی) بین ۶ تا ۲۰سال تعیین کرد.
به گزارش آی نیوز به نقل از تارنمای وزارت صنعت، معدن و تجارت، بر اساس تصمیم هیات وزیران سن فرسودگی خودروهای عمومی شامل سواری تاکسی و استیشن ون و سواری کار را بر حسب بنزینی و دوگانه سوز بودن ۱۰ سال و پایه گاز سوز ۱۲ سال اعلام شد.
خودروهای برقی و هیبریدی و نیز تاکسی هایی که بنابر پیشنهاد وزارت کشور یا وزارت راه و شهرسازی و تایید سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد کیفیت مناسبی دارند پس از ۱۵ سال فرسوده می شود.
همچنین سن فرسودگی وانت پایه گاز سوز ۱۵ سال و بنزینی و دوگانه سوز دیزلی ۱۴ سال تعیین شد.
بر اساس این مصوبه، سن فرسودگی اتوبوس درون شهری بر حسب سوخت دیزلی ۱۰ سال، پایه گاز سوز ۱۲ سال و برقی (منوط به بازسازی و رعایت قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی) ۲۰ سال است.
سن فرسودگی مینی بوس و میدل باس درون شهری و برون شهری دیزلی نیز ۱۰ سال، پایه گازسوز ۱۲ سال و برقی (منوط به بازسازی و رعایت قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی) ۲۰ سال مقرر شد.
با تصمیم هیات وزیران، سن فرسودگی اتوبوس برون شهری ۱۵ سال و کشنده، کامیون و کامیونت ۲۲ سال است.
برای موتورسیکلت بنزینی کاربراتوری ۶ سال، بنزینی انژکتوری هشت سال، برقی ۱۲ سال و سواری دولتی ۱۵ سال به عنوان سن فرسودگی تعیین شد.
هیات وزیران این تصمیم را بر پایه پیشنهاد سازمان های مسئول از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان ملی استاندارد و بیمه مرکزی ایران و به استناد قانون هوای پاک اتخاذ کرد.
۴۰۰ هزار دستگاه از سه میلیون و ۸۰۰ هزار خودرویی که در شهر تهران تردد می کنند فرسوده یا کاربراتوری است و در آلودگی هوای پایتخت حدود ۳۲ درصد سهم دارد.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰