کد خبر : 23302
تاریخ انتشار : پنجشنبه 23 آبان 1398 - 3:38

تحقق شعار«هر آذربایجانی یک کتاب » با داشتن ۴میلیون جلد کتاب

تحقق شعار«هر آذربایجانی یک کتاب » با داشتن ۴میلیون جلد کتاب

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی گفت:  برای تحقق شعار «هر آذربایجانی یک کتاب » ضروری است، تعداد کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های عمومی استان به ۴میلیون جلد برسد‌.‌

 

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی گفت: در حال حاضر دو میلیون و ۸۳۸ هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان وجود دارد و برای تحقق شعار «هر آذربایجانی یک کتاب » ضروری است، تعداد کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های عمومی استان به ۴میلیون جلد برسد‌.‌
شهرام خدایی عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت آغاز هفته کتاب با اشاره به تعداد کتابخانه‌های عمومی اظهار داشت: ۱۱۵کتابخانه عمومی و ۳۲کتابخانه مشارکتی در سطح استان آذربایجان‌شرقی مشغول فعالیت و خدمات‌رسانی در بخش کتاب و کتابخوانی هستند.
وی با بیان اینکه در برخی از شهرستان‌ها تعداد کتابخانه‌ها کمتر است، افزود: در شهر تبریز ۲۱کتابخانه  عمومی فعال است و تعداد ۲۱کتابخانه نیز توسط شهرداری اداره می‌شود، در شهرستان شبستر۱۴کتابخانه و در مراغه چهار کتابخانه فعالیت می‌کند ولی لازم است در مراغه توجه بیشتری صورت گیرد.
خدایی ادامه داد: در شهرستان اهر نیز دو کتابخانه فعال وجود دارد که نیازمند توجه و پیگیری بیشتری است و در مرند هشت کتابخانه در سطح خوبی فعالیت می کند.
وی استان آذربایجان‌شرقی را یکی از استان‌های ممتاز کشور در حوزه کتاب اعلام کرد و افزود: رتبه‌بندی خاصی در مورد استان‌ها صورت نمی‌گیرد، استان آذربایجان‌شرقی در کنار استان تهران، خراسان رضوی، خوزستان، اصفهان جزو استان‌های ممتاز معرفی می‌شود.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی تعداد کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های استان را دو میلیون و ۸۳۸ هزار جلد کتاب اعلام کرد و یادآور شد: امیدواریم تعداد کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های استان به اندازه‌ای افزایش یابد که بتوانیم بگوئیم هر آذربایجانی یک جلد کتاب دارد. لازم است تعداد کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های عمومی استان به ۴میلیون جلد برسد‌.
وی با اشاره به تاکید امام جمعه تبریز مبنی بر اهدای کتاب خاطرنشان ساخت: بعد از اینکه حجت‌الاسلام آل‌هاشم نماینده ولی فقیه در استان در نماز جمعه بر اهدای تاکید و کتابخوانی سفارش و تاکید کرد، تعداد کتاب‌های اهدایی از سوی شهروندان افزایش چشمگیری پیدا کرد.
خدایی در ادامه مشارکت خیران در موضوع احداث کتابخانه را قابل توجه ذکر کرد و گفت: طی سال‌های اخیر موضوع خیران کتابخانه ساز مطرح شده است و تبریز و آذربایجان‌شرقی در این زمینه پیشقدم هستند و در حال حاضر چند پروژه خیرساز در حال ساخت و اجراست.
وی ادامه داد: یکی از پروژه‌های خیرساز که همزمان با هفته کتاب امسال به بهره‌برداری می‌رسد کتابخانه و قرائتخانه خانواده قره‌چمنی است که به نام مادر خانواده زنده یاد صدیقه قره‌چمنی نامگذاری شده و به‌عنوان ساختمان شماره دو کتابخانه مرکزی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
خدایی اذعان داشت: همچنین کتابخانه خیرساز دیگری در شهرستان آذرشهر در منطقه “شیرامین” در هفته کتاب افتتاح می‌شود.
وی یادآور شد: چندین پروژه خیرساز در دست اقدام است که از آن جمله می‌توان به کتابخانه‌های خیرساز در شهرستان بناب به کتابخانه پروفسور سعادت‌جو، در شهرستان ملکان، شهرستان آذرشهر به نام خانواده باقری و …اشاره کرد و در کنار آن تعدادی از خیران نیز در توسعه کتابخانه‌ها مشارکت می‌کنند، به‌عنوان مثال در شهرستان گوگان آذرشهر توسعه کتابخانه توسط یک خیر انجام شده و در شهر سردرود نیز کتابخانه قدیمی توسط خیران ۱۰۰ درصد توسعه یافته است.
خدایی تعداد اعضای کتابخانه‌های استان را ۱۱۹هزار و ۷۵۰نفر اعلام کرد و گفت: طبق آمار دقیق از آبان‌ماه سال گذشته تا اول آبان‌ماه امسال یک میلیون و ۳۰۵هزار و ۷۹۲ جلد کتاب به امانت گرفته شده و مطالعه شده است.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.