کد خبر : 24391
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 آذر 1400 - 7:40

زبان‌های محلی برای پایه‌های هفتم و دهم تدریس می‌شود

زبان‌های محلی برای پایه‌های هفتم و دهم تدریس می‌شود

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: تدریس زبان های محلی و قومی برای پایه های هفتم و دهم مدارس پیش بینی شده است که البته به صورت اختیاری خواهد بود.

 

علیرضا منادی سفیدان روز دوشنبه در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه طرح تدریس ادبیات و زبان‌های قومی و محلی راهی صحن علنی شده است، افزود: بررسی طرح اجرای اصل ۱۵ قانون اساسی در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در قالب پنج ماده به پایان رسیده و برای بررسی در صحن علنی به هیأت رئیسه ارجاع شد.

به گفته وی، بر اساس این طرح وزارت آموزش و پرورش مکلف است از سال تحصیلی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۲ ترتیبی اتخاذ کند تا ادبیات و زبان های محلی و قومی متناسب با هر منطقه به صورت دو واحد اختیاری (دو ساعت در هفته) در پایه‌های هفتم و دهم آموزش داده شود.

منادی با اشاره به اینکه ماده اول این طرح مربوط به تدریس کتاب‌ها و مواد درسی و آموزشی در تمامی پایه‌ها است که باید به زبان و سبک فارسی باشد، اظهار داشت: طبق این طرح معلمان باید به زبان فارسی محتوای کتب درسی را آموزش دهند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مواد این طرح این است که سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی وزارت آموزش و پرورش موظف است در چارچوب حفظ وحدت ملی و با مشارکت کارشناسان هر منطقه و متخصصان موضوعی، نسبت به تولید و تأمین محتوای آموزشی ادبیات زبان‌های قومی و محلی اقدام کند و رسم‌الخط این کتب نیز فارسی است و استفاده از سایر رسم‌الخط‌ها ممنوع خواهد بود.

منادی مرجع تشخیص زبان‌های قومی و محلی هر منطقه را طبق طرح مصوب، فرهنگستان ادبیات فارسی و سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی درسی ذکر کرد.

وی گفت: در این طرح تأکید شده  که وزارت آموزش و پرورش مجاز است از طریق دانشگاه فرهنگیان یا برگزاری دوره‌های آموزش خدمت پودمانی در هر منطقه، یک دوره آموزشی روش تدریس درس (ادبیات زبان‌های قومی و محلی) برای دانشجویان داوطلب آن دانشگاه و معلمان علاقمند ترجیحا” معلمان زبان‌های فارسی، عربی  و انگلیسی برگزار کند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو اظهار داشت: آیین‌نامه اجرایی این قانون حداکثر ظرف مدت سه ماه پس از ابلاغ این قانون توسط وزارت آموزش و پرورش تهیه می‌شود و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

منادی با بیان اینکه این طرح پس از  ۴۲ سال از تصویب قانون اساسی در کشور اجرایی خواهد شد، گفت: کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با در نظر گرفتن هزینه‌های این طرح در بودجه ۱۴۰۱ نسبت به احتمال ایراد اصل ۷۵ شدن (بار مالی) این طرح اقدام خواهد کرد.


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.