کد خبر : 31807
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 دی 1401 - 19:34

هوای سالم آرزوی شهروندان تبریز / جان مهمتر از نان

هوای سالم آرزوی شهروندان تبریز / جان مهمتر از نان

مریم جدی – دود غلیطی بالای شهرمان چنبره زده است و این دود غلیط با شروع فصل سرد سال غلیظ تر، شدید تر و خطرناک تر می شود.

به گزارش آی نیوز اگر یک روز جمعه هوای کوهروی به سرتان بزند و به بالای کوه عینالی بروید شاید از دیدن تبریز از بالای کوه عینالی تعجب کنید.

ابر غلیظی از آلاینده ها بالای سر تبریز چنبره زده است و منظره غم انگیزی به این شهر را که اکنون به جای باغ شهر به بتن شهر تبریز شده است می دهد.

آلاینده های صنعتی، خودرویی و خصوصا نیروگاه تبریز که به دلیل کمبود گاز مازوت سوزی می کند امان از شهروندان تبریز بریده است.

در این میان سازمان های متولی سلامت شهروندان و کنترل آلاینده ها به هزار و یک دلیل زبان در کام کشیده اند و چیزی نمی گویند و شاید هم چیزی برای گفتن ندارند.

البته برخی مدیران با اعتماد به نفس بالا هم با فرافکنی و «کی بود کی بود من نبودم» فرار به جلو کرده و گوی بی مسئولیتی را ربوده اند.

به نظر می رسد اداره کل محیط زیست آذربایجان شرقی آنچنان که باید و شاید نتوانسته است اقدام مهم و مناسبی برای نگهداری محیط زیست آذربایجان شرقی انجام دهد و جلوی آلودگی های خطرناک هوای تبریز را بگیرد.

آیا قانون هوای پاک یک شوخی است

احمد علیرضا بیگی یکی از متهمان اصلی آلودگی هوای تبریز را نیروگاه حرارتی تبریز دانسته و می گوید: نیروگاه حرارتی تبریز سطح اول آلایندگی را دارد و از سال ۱۳۹۲ پرداخت عوارض آن متوقف شده است، در حالی که شهرداری تبریز از محل عوارضات آلایندگی ۸۰۰ میلیارد تومان بدهکار است.

نماینده مردم تبریز در مجل شورای اسلامی از عدم اولویت دادن به سازمان محیط زیست نیز گلایه مند است: سازمان حفاظت محیط زیست در اولویت دولت‌ها و مجلس نیست، دولت به دنبال خودروسازی است و نباید خدشه‌ای به آن وارد شود، به مردم سمند می‌فروشیم اما پول مرسدس بنز را می‌گیریم.

بیگی می گوید: دولت لایحه‌ای را مطرح کرد که در آن اسقاط خودرو را منتفی کرده است اما در قانون هوای پاک، تکلیفی برای خودروساز تعیین شده بود تا به ازای هر خودروی شماره گذاری شده، اسقاط شود اما هزینه آن بالا بود و آن را تبدیل به ریال کردیم. تعبیری مناسبی نیست اما با این وضع قانون هوای پاک به یک شوخی شبیه است.

به نظر می رسد نیروگاه تبریز، شرکت مدیریت تولید برق ، شهرداری، محیط زیست و نهادهای مسئول دیگر سعی دارند توپ را به زمین دیگری بیندازند.

کافی است خبرهای یکجانبه ای که از سوی هر کدام از این موسسات خارج می شود را رصد کنیم.

اما آنچه مهم است جان مردم است جان مهمتر از نان است و در این میان مرگ سالیانه صدها و هزاران نفر از شهروندان تبریز و آذربایجان شرقی در نتیجه آلودگی هوا چیز کوچکی نیست که مسئولان ریز و درشت استانی به آسانی بتوانند از کنار آن بگذرند.

هوای سالم جان نان

هوای سالم جان نان

هوای سالم جان نان


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.