کد خبر : 33548
تاریخ انتشار : دوشنبه 4 اردیبهشت 1402 - 13:05

پیش‌بینی سیلاب و بارش تگرگ در آذربایجان‌شرقی

پیش‌بینی سیلاب و بارش تگرگ در آذربایجان‌شرقی

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: از امروز دوشنبه نفوذ سامانه بارشی به استان موجب بارش رگبار باران، بروز سیلاب و در نواحی مستعد بارش تگرگ می‌شود.

محمد امیدفر، روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اساس نقشه های پیش یابی هواشناسی فعالیت این سامانه بارشی همچنین موجب ابرناکی، وزش باد گاهی به نسبت شدید، غرش آذرخش و در برخی ساعات بروز مه می شود.

وی با بیان اینکه این وضع در نواحی شرقی آذربایجان شرقی از شدت بیشتری برخوردار می شود، اظهار کرد: به دنبال بارش های رگباری، احتمال سیلابی شدن مسیل ها و طغیان رودخانه های فصلی وجود دارد بر این اساس مسافران و علاقه مندان به طبیعت از اتراق در حاشیه مسیل ها و رودخانه ها و رفتن به مناطق مرتفع و کوهستانی پرهیز کنند.

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی با اشاره به بارش تگرگ در نواحی مستعد استان، گفت: احتمال بروز خسارت به باغات وجود دارد بنابراین کشاورزان به توصیه های کارشناسان جهادکشاورزی توجه کنند.

امیدفر، ادامه داد: در این مدت با توجه به وزش باد نسبتا شدید، احتمال سقوط یا پرتاب اجسام سبک، سقوط تابلوهای تبلیغاتی و خسارت به سازه های سبک وجود دارد بر این اساس محکم کردن سازه های سبک و احتیاط در عبور از کنار ساختمان های نیمه کاره و درختان کهنسال و فرسوده ضروری است.

بیشتر بخوانید

رگبار شدید باران از فردا در ۴ استان/ طغیان رودخانه‌های فصلی و اختلال در ناوگان حمل‌ونقل
سامانه بارشی از فردا وارد کشور می‌شود
یک نفر در گیلانغرب بر اثر برخورد صاعقه جان باخت
مرگ یک نفر در کوهدشت بر اثر برخورد صاعقه

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک بوده ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

آذربایجان شرقی همواره زیر تأثیر بادهای سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و ربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد. ()

برچسب ها : ، ،


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.