کد خبر : 33805
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 مرداد 1402 - 12:57

ضرورتی به نام توسعه فضای سبز تبریز

ضرورتی به نام توسعه فضای سبز تبریز

مریم جدی – تبریز زمانی به باغ شهر مشهور بود و اسامی بسیاری از محلات قدیمی و تاریخی آن با درخت و باغ و فضای سبز سنخیت داشته و دارد.

به گزارش آی نیوز ، البته در حال حاضر جز باغمیشه و قره آغاج ، شاه گولو یا همان ائل گولوی خودمان جای دیگر به ذهن شهروندان متبادر نمی شود اما روزگاری تبریز شهری بود که در میان درختان سربه فلک کشیده و باغات انبوه پنهان بود.

توسعه شهر و عدم توجه به ضرورت توسعه متوازن و نگاه سود محور به زمین و زمان و مکان مکین باعث شده است که این کلانشهر تاریخی به یکی از شهرهای با وضعیت نامناسب فضای سبز تبدیل شود.

نگاهی گذرا به شهرکهای پیرامون تبریز و ساختمان سازی های متعدد آن هر ناظر آگاهی را به این نکته رهنمون می سازد که در طراحی شهری جایی برای فضای سبز و درختان وجود ندارد. کافی است سری به شرق تبریز اعم از فازهای چندگانه شهرک مرزداران و باغمیشه بزنید تا به این حرف نگارنده برسید.

با این حال وجود مجموعه گردشگری و تفریحی عینالی با وسعت بسیار در شمال و دامنه سهند در جنوب تبریز امکان خوبی برای جنگلکاری و توسعه فضای سبز در پیرامون شهر به حساب می آید.

در همین راستا سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز از آماده سازی زیرساخت ۲۲۰ هکتار از اراضی جهت توسعه فضای سبز خبر داده و افزوده است: از ابتدای سال جاری بالغ بر ۱۵ هزار و ۹۰۰ اصله نهال جهت توسعه فضای سبز شهری کاشته شده است.

 

سیامک آسیایی همچنین گفته است: توسعه فضای سبز و افزایش سرانه این فضاها یکی از دغدغه‌ها و هدفگذاری‌های مدیریت شهری برای سال جاری به شمار می‌رود و بر همین اساس از ابتدای امسال تمامی دست اندرکاران سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری تلاش خود را جهت کاشت گونه‌های گیاهی متنوع به کار گرفته‌اند.

این مسئول همچنین در خصوص ضرورت انتخاب گونه های گیاهی سازگار با محیط می گوید:  کارگروه تخصصی تعیین گونه‌های گیاهی سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری تبریز با توجه به وضعیت اقلیمی و خاک مناطق نوع مناسب گونه‌های قابل کاشت را مشخص می‌کند. در این مسیر گونه های گیاهی اعم از کاج مشهد، زبان گنجشک، توت نرک، کاج تهران و کنجد کاشته می شود.

در کنار مجموعه عینالی اراضی آرپادرسی هم که به عنوان تفرجگاهی برای شهروندان محسوب می شود از سالیان گذشته زیر کشت درخت رفته است و این نیز امیدواری ها برای داشتن مکانی تفرجگاهی دوچندان نموده است.

توسعه آگاهانه فضای سبز تبریز در درون شهر و محیط پیرامونی آن باید با مد نظر قرار گرفتن و پیش بینی های مناسب برای تامین آب مورد نیاز باشد.

از دیگر سو استفاده از درختان مثمر مقاوم به کم آبی و سازگار با شرایط آب هوایی تبریز ضرورتی بدیهی و انکارناپذیر است که باید مورد توجه متولیان امر باشد.

ضرورتی به نام توسعه ضرورتی به نام توسعه

()


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.