کد خبر : 34078
تاریخ انتشار : سه شنبه 28 شهریور 1402 - 19:37

آغاز عملیات نظامی جمهوری آذربایجان در قره باغ

آغاز عملیات نظامی جمهوری آذربایجان در قره باغ

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان از هدف قرار دادن چند موضع نظامی در قره باغ از جمله یک سامانه پدافند موشکی «تور» خبر داد.

به گزارش آی نیوز ، خبرگزاری تسنیم نوشت: رسانه‌های جمهوری آذربایجان امروز سه شنبه به نقل از وزارت دفاع این کشور از انهدام یک سامانه موشکی «تور» در نزدیکی خانکندی خبر دادند.
۱۵:۰۹- وزارت خارجه ارمنستان از شورای امنیت سازمان ملل متحد و نیرو‌های حافظ صلح روسیه خواست تا اقداماتی را برای توقف عملیات نظامی باکو در قره باغ انجام دهند.
۱۵:۰۹ – نشست شورای امنیت ملی ارمنستان به ریاست نیکول پاشینیان نخست وزیر این کشور برگزار شد.

۱۴:۵۹ – دفتر نخست وزیری ارمنستان اعلام کرد که روسیه عملیات نظامی آذربایجان در قره باغ کوهستانی را که آذربایجان به بهانه «عملیات ضد تروریسم» انجام می‌دهد، به ارمنستان اطلاع نداده است.

۱۴:۵۲- گفتگوی تلفنی ذاکر حسن اف و یاشار گولر وزرای دفاع آذربایجان و ترکیه درباره عملیات آذربایجان در قره باغ. گولر اعلام کرد که ترکیه مانند همیشه در کنار آذربایجان است.
هدف قرار دادن مواضع نظامی در قره باغ با پهپاد‌های هاروپ

گفته شده که این عملیات با استفاده از پهپاد‌های انتحاری اسرائیلی هاروپ انجام گرفته است.

در این خصوص، وزارت دفاع آذربایجان در بیانیه خود اعلام کرد که در عملیات ضد تروریستی امروز در منطقه قره باغ، اهداف نظامی عناصر تجزیه طلب هدف گرفته شده و مدعی شد که در این عملیات، به غیرنظامیان آسیبی نرسیده است.

در این اطلاعیه آمده است: به منظور اطمینان از مفاد بیانیه سه جانبه (مسکو-باکو-ایروان)، سرکوب تحریکات گسترده در منطقه اقتصادی قره باغ، خلع سلاح و خروج نیرو‌های مسلح ارمنستان از سرزمین‌های ما، خنثی سازی زیرساخت‌های نظامی آنها، تضمین امنیت بازگشت جمعیت غیرنظامی به سرزمین‌های آزاد شده از اشغال، کارمندان دولتی درگیر در کار ساخت و ساز و مرمت و پرسنل نظامی ما و همچنین احیای نظام قانون اساسی جمهوری آذربایجان، اقدامات ضد تروریستی محلی در منطقه آغاز شده است.
روسیه: در درگیری‌ها مداخله نمی‌کنیم

روسیه اعلام کرده که نیرو‌های حافظ صلح این کشور که در منطقه مستقر هستند، در این درگیری مداخله نخواهند کرد.

آذربایجان اعلام کرده که ایستگاه جنگ الکترونیک در قره باغ را مورد هدف قرار داده است.

بر اساس آمار اولیه حداقل ۱۰ ارمنی در قره باغ بر اثر این حملات کشته شده اند.

باکو اعلام کرد که به فرماندهی نیرو‌های حافظ صلح روسیه و رهبری مرکز نظارت مشترک ترکیه و روسیه در این باره اطلاع داده است.
باکو تیک توک را فیلتر کرد

رسانه‌ها از بسته شدن حریم هوایی جمهوری آذربایجان به روی ارمنستان خبر می‌دهند.

دولت آذربایجان اپلیکیشن تیک توک در این کشور را به دلیل آنچه امنیت حکومتی خواند، فیلتر کرد.

رسانه‌های ارمنی اعلام کردند که نیرو‌های زمینی ارتش آذربایجان در مسیر آغدره شروع به پیشروی کرده اند.

وزارت دفاع آذربایجان از طریق تلفن همراه به شهروندان ارمنی ساکن قره باغ پیامی ارسال کرده مبنی بر اینکه از تاسیسات نظامی دور باشند و به واحد‌های نظامی ارمنی کمکی نداشته باشند.

همچنین اعلام کرد که کریدور لاچین برای خروج شهروندان ارمنی از قره باغ باز شده است.

این وزارتخانه مدعی شد که نیرو‌های مسلح ارمنستان در خاک آذربایجان با سلاح‌های کالیبر مختلف مواضع ارتش آذربایجان در مسیر آغدام را هدف آتش‌بار شدید قرار داده اند.

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان نیز در این خصوص اعلام کرد که تنها راه صلح در منطقه بیرون کشیدن تمامی نیرو‌های نظامی ارمنی از قره باغ و انحلال رژیم خانکندی است.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که بعد از آغاز عملیات آذربایجان، با دو کشور در ارتباط هستیم. از افزایش تنش در قره باغ نگرانیم. هر دو طرف را به توقف خونریزی دعوت می‌کنیم. نیرو‌های حافظ صلح ماموریت خود در قره باغ را ادامه می‌دهند. روسیه به همکاری با ارمنستان متعهد است.

وزارت دفاع ارمنستان نیز اعلام کرد که ارمنستان بار‌ها گفته و اکنون نیز اعلام می‌کند که در قره باغ نیروی نظامی ندارد. قوای مسلح ارمنی در قره باغ ارتباطی به ارمنستان ندارد.

آغاز عملیات نظامی جمهوری

 آغاز عملیات نظامی جمهوری

آغاز عملیات نظامی جمهوری

()


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.