کد خبر : 34199
تاریخ انتشار : سه شنبه 18 مهر 1402 - 12:38

خط ۲ قطار شهری، مسیری ارزان و مطمئن از غرب به شرق تبریز

خط ۲ قطار شهری، مسیری ارزان و مطمئن از غرب به شرق تبریز

خط دوم قطار شهری تبریز به طول حدود ۲۲.۴ کیلومتر، در حال حاضر طولانی‌ترین مسیر از شبکه ریلی کلان‌شهر تبریز است که مطابق وعده مدیریت شهری، فاز نخست آن تا پایان دوره ششم شورای اسلامی شهر به بهره‌برداری می‌رسد.

جهانبخش احمدیان: حمل و نقل عمومی ارزان و مطمئن یکی از شاخص‌های توسعه پایدار شهری است که جوامع پیشرفته سرمایه‌گذاری اصلی خود را در این حوزه انجام می‌دهند. به عبارتی دیگر، سرمایه‌گذاری در این حوزه در وهله اول منجر به پیشگیری از هدررفت وقت و انرژی شده و در وهله بعدی ابتلا به انواع بیماری‌های تنفسی را کاهش می‌دهد. یعنی هر آنچه در بخش درمان هزینه خواهد شد، به سمت توسعه حمل و نقل ارزان و پاک سوق داده می‌شود.

در ایران سیاست‌گذاری اکثر کلانشهرها به سمت توسعه حمل و نقل عمومی بوده است و علی‌رغم توفیقاتی که دراین عرصه داشته‌اند، هنوز با مرزهای استاندارد تفاوت فاحشی دارند. شاید بخشی از این موضوع به کمبود زیرساخت‌ها مربوط باشد، ولی مهمترین اصل در توسعه حمل و نقل عمومی فرهنگ‌سازی و اشاعه فرهنگ استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی است که متأسفانه در این حوزه کم‌کاری شده است. نهادهای مرتبط، صدا و سیما، رسانه‌های جمعی باید بخشی از برنامه‌های خود را به موضوع فرهنگ‌سازی در حوزه حمل و نقل عمومی اختصاص دهند.

در کلانشهر تبریز موضوع اما کمی متفاوت‌تر از سایر کلانشهرهای کشور است. برنامه‌های زیست‌محیطی شهرداری تبریزدر سال گذشته، منجر به نتیجه و بهبود هوای تبریز در سال جاری شده است. به طوری که از ابتدای سال تا به امروز، کلانشهر تبریز پاک‌ترین هوا را در میان کلانشهرهای دیگر داشته است. این مهم تنها در سایه حذف نمک‌پاشی در زمستان سال گذشته و همچنین تکمیل و توسعه خط یک مترو، خرید و الحاق اتوبوس‌های جدید و همچنین نوسازی ۱۲۰۰ تاکسی‌ جدید اتفاق افتاده است.

در ادامه این مسیر، مدیریت شهری تبریز با تخصیص بخش بزرگی از بودجه سال جاری به حوزه حمل و نقل، به ویژه حمل و نقل ریلی و همچنین اخذ فاینانس خارجی و تسهیلات داخلی و بدون کمک دولت، عملیات عمرانی خط ۲ مترو را در مسیر آن از قراملک تا میدان بسیج در دست اجرا دارد.

نصب روزشمار سه ایستگاه خط دو قطار شهری تبریز

یکی از راه‌های ایجاد انگیزه و تلاش مضاعف برای پیشبرد پروژه‌های عمرانی نصب روزشمار تکمیل پروژه‌ها بر سردر آن است که مدیریت شهری تبریز در یک سال گذشته اقدام به نصب روزشمار در اکثر پروژه‌های نیمه‌تمام کرده و در موعد مقرر این پروژه‌ها را تحویل داده است. برای پروژه‌های سال جاری، نیز روزشمار تکمیل آن پیش‌بینی و در کارگاه پروژه‌ها نصب شده است.

شهردار تبریز با اشاره به نصب روزشمار در سه ایستگاه خط ۲ متروی تبریز می‌گوید: برای سه ایستگاه از فاز اول خط ۲ قطار شهری تبریز روزشمار تکمیل تعیین شده است که تلاش داریم در موعد مقرر به بهره‌برداری برسد.

یعقوب هوشیار ادامه می‌دهد:زمان اتمام پروژه در ایستگاه قراملک ۵۷۲ روز، شهرک امام ۵۹۳ روز و ایستگاه دانشسرا ۶۲۱ روز تعیین شده است که بر این اساس شهروندان خواهند توانست در اردیبهشت و خرداد سال ۱۴۰۴ از خدمات مترو در ایستگاه‌های مزبور بهره مند گردند.

وی با اشاره به خروج تی‌بی‌ام غربی از مسیر خط ۲ در بیست آذر اضافه می‌کند: ۲ دستگاه تی بی ام حفاری متروی تبریز در سال‌های گذشته غیرفعل بودند که با ورود جدی ما به چرخه فعالیت بازگشته و در حال حفاری در مسیر خط دوم مترو هستند و امیدواریم تا پایان سال جاری حفاری کل خط ۲ متروی تبریز به اتمام برسد.

هوشیار خاطرنشان می‌سازد: خرید ریل فاز اول خط ۲ انجام شده و زیرسازی آن در دست اقدام است که طبق برنامه ریزی صورت گرفته این خط تا دو و نیم سال آینده تکمیل می‌شود.

وی با اشاره به مسافرگیری در تمام ایستگاه‌های خط یک متروی تبریز نیز می‌گوید: ایستگاه‌های ۱۸ گانه خط یک متروی تبریز تکمیل و مسافرگیری از آن در حال انجام است که نواقص موجود این ایستگاه‌ها نیز احصا و نسبت به رفع این نواقص نیز اقدام می‌شود.

شهردار تبریز همچنین از افزایش جابجایی مسافر در خط یک قطار شهری تبریز نیز خبر داده و می‌گوید: مسافران خط یک متروی تبریز از ۱۵ هزار نفر به ۴۰ هزار نفر در روز افزایش یافته است که این امر نتیجه تکمیل ایستگاه‌های خط یک و راه‌اندازی فاز سوم این خط است و تلاش داریم با تکمیل سیگنالینگ سرفاصله زمانی قطارها را به زیر ۹ دقیقه برسد.

خط دوم متروی تبریز به طول حدود ۲۲.۴ کیلومتر، در حال حاضر طولانی‌ترین مسیر از شبکه ریلی کلان‌شهر تبریز است. این خط، شامل ۲۰ ایستگاه است که از محدوده زمین‌های قراملک تبریز (کارخانه کود آلی) شروع شده، از طریق خیابان وحدت و میدان قراملک (اولین ایستگاه) و پس از عبور از زیر خیابان آخونی، خیابان قدس، در ایستگاه میدان کهن (محققی سابق) دارای ایستگاه تبادلی با خط یک بوده و از طریق میدان دانشسرا، وارد خیابان عباسی شده وضمن عبور از میدان شهید فهمیده باغمیشه به سمت شهرک نصر، مرزداران، دانشگاه آزاد، نمایشگاه بین المللی و نهایتاً در میدان بسیج خاتمه می‌یابد. در طرح توسعه این خط، گذر از منطقه خاوران و اتصال به ایستگاه راه‌آهن تبریز- میانه در نظر گرفته شده است.

()


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.