کد خبر : 34260
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 مهر 1402 - 12:07

فاصله هفت شهر عشق دو و نیم سال است/ فضای نابرابر تبلیغی در تهران و دیگر شهرها

فاصله هفت شهر عشق دو و نیم سال است/ فضای نابرابر تبلیغی در تهران و دیگر شهرها

ناصر عطاپور خواننده و مدیر گروه موغام جزئیات اجرای پروژه کنسرت «هفت شهر عشق» را تشریح کرد.

به گزارش آی نیوز، ناصر عطاپور در گفتگو با خبرنگاران در مورد کنسرت هفت شهر عشق گفت: این کنسرت موسیقی همانطور که از نامش نیز پیداست دربرگیرنده هفت دستگاه موسیقی مقامی آذربایجان می باشد.

عطاپور با اشاره به استقبال گسترده هنردوستان از این کنسرت و اتمام بلیط های آن گفت: علی رغم اینکه به دلایل مختلف تبلیغی در این خصوص صورت نگرفته بود اما با این حال در نخستین روزهای آغاز بلیط فروشی تمامی بلیط های این کنسرت به فروش رفته است.

سرپرست  گروه موغام در خصوص این کنسرت تصریح کرد: پروژه هفت شهر عشق در هفت نوبت اجرا به فاصله هر پنج ماه یک بار در صحنه خواهد بود و در هر کدام از اجراها یکی از دستگاههای موسیقی مقامی آذربایجانی ایفا خواهد شد.

وی با اعلام اینکه در اولین کنسرت این پروژه «دستگاه راست» مقام اجرا خواهد شد، گفت: در این مرحله اجراها با حضور ۶ نفر از بانوان هنرمند و بنده و ۶ هنرجوی مرد به سن خواهند رفت. ضمن اینکه غزل ها و تصنیف های اجرا شده از اشعار حکیم ملامحمد فضولی انتخاب شده است.

عطاپور با اشاره به ضرورت حمایت از هنر و هنرمندان گفت: متاسفانه میزان حمایت از حوزه فرهنگ و هنر بیشتر به جای اینکه سیستماتیک و برنامه محور باشد غالبا شخص محور و سلیقه ای است و با تغییر مدیران میزان حمایت و یا عدم حمایت نیز دستخوش تغییر می شود با اینحال از متولیان  حوزه فرهنگ و هنر همانند اداره ارشاد و شهرداری انتظار می رود بیش از گذشته به موسیقی اصیل آذربایجانی توجه کنند.

استاد موسیقی آذربایجانی با تاکید بر ضرورت حمایت از موسیقی بومی و فولکولوریک در مقایسه با موسیقی پاپ و وارداتی گفت: گاهی برخی متون و یا آهنگ های مورد استفاده در موسیقی پاپ هنجارشکن بوده و باعث ترویج خشونت بین جوانان و نوجوانان می شود، و این زمینه ایجاد می شود که تفکر سالم در این کنسرت ها ایجاد نشود .

وی افزود: برای اولین بار در این کنسرت موسیقی موغام به شکل کر و همخوانی هنرمندان روی صحنه می رود که کاری سخت خواهد بود و  امیدواریم بتوانیم شبی بیاد ماندنی را در کنار مردم عزیز و هنردوست تجربه کنیم.

ناصر عطاپور همچنین گفت:  نوبت دوم پروژه کنسرت هفت شهر عشق در اسفند ماه امسال و با اجراهایی در ردیف دستگاه شور در صحنه خواهد بود.

این استاد موسیقی گفت: تبریز خواستگاه مکتب موسیقی مقامی آذربایجان است اما در نتیجه کم کاری ها و عدم حمایت ها این مرکزیت زمانی از تبریز به شهری دیگر رفته است.

ناصر عطاپور با اشاره به برگزاری جشنواره موسیقی مقامی در سالهای ۱۳۹۱ و ۹۲ در حد ملی و استانی در شهر تبریز گفت: از شهرداری انتظار داریم با ایجاد دبیرخانه دائمی این جشنواره زمینه تثبیت جایگاه و استمرار فعالیت این جشنواره در سالهای آینده را مهیا سازند.

عطاپور همچنین با اشاره به فعالیت گروههای توانمند در حوزه موسیقی فولکولوریک و مقامی در استانهای شمالغرب گفت: جا دارد شبکه سهند و سحر با بهره گیری از این هنرمندان توانمندی های موسیقی کشور را به نمایش بگذارد.

وی با اشاره به تفاوت فضای فعالیت گروه های موسیقی تهران و سایر شهرها گفت: طبیعتا گروه موسیقی تهرانی به واسطه زبانی که استفاده می کند می تواند در تمامی شهرها به اجرای موسیقی بپردازد و مخاطب جذب کند اما موسیقی فولکولوریک شهرهای دیگر این امکان را ندارند.

در ادامه این نشست مطبوعاتی محمد علی برزگر رهبر آنسامبل و ارکستر که خود یکی از اساتید تار آذربایجانی است، به معرفی هنرمندان نوازنده در این کنسرت پرداخت.

به گفته برزگر، افشین علوی با ساز کمانچه، آیدین شکری با ریتم (ناغارا) مهدی مصلح با عود، کاوه جعفری با بم تار، آرش سرانی آذر نوازنده بالابان، و خانم روژین قیصر با ساز قانون به ایفای هنر خواهند پرداخت.

محمد علی برزگر گفت: در این کنسرت به همراه ناصر عطاپور شش نفر خواننده از شاگردان استاد عطاپور نیز حضور دارند که به ترتیب عبارتند از وحدت رحیمی، مسعود بهمن نیا، جعفر نوعی، علی رشیدی، یونس جعفرزاده و حمید حسن زاده ( قوجا اختیار).

همچنین در گروه کُر بانوان نیز خانم ها، لیلی نوایی، عادله بلندی، بهاره دیباور، شنلیک محمودی، المیرا داننده و سانای عباسپور از شاگردان استاد عطاپور هنرنمایی خواهند نمود.

اولین شب کنسرت موسیقی مقامی هفت شهر عشق ۲۷ مهرماه در مرکز همایش های بین المللی تبریز اجرا خواهد شد.

علی عباسی

فاصله هفت شهر عشق

فاصله هفت شهر عشق

فاصله هفت شهر عشق

()


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.