کد خبر : 34355
تاریخ انتشار : شنبه 13 آبان 1402 - 13:38

اهمیت روز دانش آموز

اهمیت روز دانش آموز

۱۳ آبان در ایران به عنوان روز دانش آموز نامگذاری شده است زیرا در این روز در سال ۱۳۵۷، دانش آموزان تهرانی در اعتراض به حکومت پهلوی و به نشانه همبستگی با دانشجویان دانشگاه تهران، راهپیمایی و تظاهرات گسترده ای برگزار کردند.

آی نیوز، مالک عباسی: در این روز، مأموران رژیم شاه به سمت دانش آموزان معترض آتش گشودند و تعدادی از آنها را به شهادت رساندند. این واقعه، خشم مردم ایران را برانگیخت و به گسترش اعتراضات ضددولتی در سراسر کشور منجر شد.

به منظور گرامی ‌داشت یاد و خاطره شهدای دانش آموز و پاسداشت رشادت و شجاعت آنها، ۱۳ آبان در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز دانش آموز نامگذاری شده است.

در این روز، هر ساله مراسم مختلفی در مدارس و دانشگاه های سراسر کشور برگزار می شود تا یاد و خاطره شهدای دانش آموز گرامی داشته شده و به نسل های جدید، درس ایثار و فداکاری در راه آرمان های انقلاب اسلامی داده شود.

اهمیت روز دانش آموز:

روز دانش آموز نماد ایستادگی و مقاومت دانش آموزان در برابر ظلم و ستم است. این روز یادآور رشادت و شجاعت دانش آموزانی است که در راه آزادی و استقلال کشور جان خود را فدا کردند.

روز دانش آموز همچنین فرصتی برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در بین دانش آموزان و نسل های جدید است.

برخی از شعارهای روز دانش آموز:

  • مرگ بر شاه
  • استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی
  • دانش آموز بیدار، انقلابی استوار
  • ما پیرو راه شهدای دانش آموز هستیم

روز دانش آموز در تقویم جمهوری اسلامی ایران:

۱۳ آبان در تقویم جمهوری اسلامی ایران، علاوه بر روز دانش آموز، به عنوان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی نیز نامگذاری شده است.

در این روز، علاوه بر گرامی ‌داشت یاد و خاطره شهدای دانش آموز، به مناسبت تسخیر لانه جاسوسی آمریکا توسط دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در سال ۱۳۵۸، راهپیمایی های ضدآمریکایی در سراسر کشور برگزار می شود. ()


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.