کد خبر : 34405
تاریخ انتشار : شنبه 20 آبان 1402 - 12:47

جریان انسان‌محوری در مقبره‌الشعرای تبریز

جریان انسان‌محوری در مقبره‌الشعرای تبریز

مجموعه های گردشگری شهرها فرصت بی‌نظیری برای معرفی فرهنگ، هنر و صنایع دستی مردمان شهر است. فرهنگی که سالیان سال با این اماکن تاریخی عجین شده و به نوعی می‌توان گفت بخشی از هویت، المان و بافت این مجموعه‌ها را شکل می‌دهند.

آی نیوز ، جهانبخش احمدیان: اماکن گردشگری و تاریخی به صورت بالفعل منبع درآمد پایدار شهری هستند. ورود گردشگران خارجی و بازدید از این اماکن، ارز آوری برای کشور است و در کنار آن بازدید گردشگران داخلی نیز به نوعی درآمد برای شهر محسوب می‌شود. در دیگر سو، با نگاهی کلی‌تر به مقوله گردشگری می‌توان از ظرفیت‌ جاذبه‌های گردشگری شهر، برای حمایت از صنایع دستی و هنری نیز بهره‌ برد.

مجموعه تاریخی و گردشگری مقبره‌الشعرا، به عنوان یکی از مراجع گردشگری تبریز و مورد علاقه دوستداران ادبیات و شهریار ملک سخن، محمدحسین بهجت تبریزی، در سال‌های اخیر با ورود شهرداری تبریز رونق خوبی گرفته و میزبان مناسبتهای مختلف ملی و مذهبی شده است. اقدامات شهرداری تبریز در این مجموعه محدود به ساماندهی محوطه و بهسازی مجموعه نشده و در کنار آن توسعه معابر پیرامونی، فضای سبز ضلع جنوبی و در جدیدترین مورد احداث سوغات‌سرای تبریز در محدوده مقبره‌الشعر در دستور کار شهرداری تبریز قرار گرفته است.

سوغات‌سرای مقبره‌الشعرا، ایده جدید مدیریت شهری برای حمایت از صنایع دستی

سوغات‌سرا و مجموعه رفاهی و تفریحی مقبره‌الشعرا، جدیدترین اقدام شهرداری تبریز در محدوده بزرگترین جاذبه گردشگری شهر است که امکان معرفی و حمایت از صنایع دستی و هنری تبریز را فراهم می‌کند.

یعقوب هوشیار، شهردار تبریز در این باره می‌گوید: مطالعات و نقشه کار سوغات‌سرای مقبره‌الشعرا با هدف حمایت از صنایع دستی و هنری شهر و همچنین معرفی فرهنگ دیرینه تبریز در ضلع جنوبی مقبره‌الشعرا احداث می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: طراحی این سوغات‌سرا توسط اساتید دانشگاه هنر اسلامی صورت گرفته و طی روزهای آتی مناقصه اجرای این پروژه نیز برگزار می‌شود.

هوشیار خاطرنشان می‌سازد: غرفه‌های سوغات‌سرای آذربایجان، صنایع دستی، کافی‌شاپ و رستوران در این مجموعه تعریف شده است که پیش‌بینی می‌کنیم مورد استقبال شهروندان و گردشگران قرار بگیرد.

شهردار تبریز تأکید می ‌کند: اقدامات شهرداری تبریز در مجموعه مقبره‌الشعرا، این قطب گردشگری شمالغرب را تبدیل به یکی از برندهای بین‌المللی گردشگری در ایران خواهد کرد.

همگون سازی محیط پیرامونی مقبره‌الشعرا با بنای اصلی

تملک و همگون سازی محیط پیرامون اماکن گردشگری، از اقدامات اساسی در جلوه‌بخشی به محوطه‌های تاریخی و فرهنگی است.

حمید شاهوردی، شهردار منطقه ۱ تبریز در ارتباط با سنگفرش معابر پیرامون مجموعه گردشگری و تاریخی مقبره‌الشعرا می‌گوید: سنگفرش ضلع شرقی و غربی مقبره الشعرا به اتمام رسیده و ضلع جنوبی و شمالی مقبره‌الشعرا نیز در دستور کار معاونت فنی و عمرانی شهرداری منطقه ۱ قرار دارد.

وی ادامه می‌دهد: مهمترین مسئله ما در این پروژه، جابجایی تیرهای برق است که تلاش داریم با همکاری اداره برق شهرستان تبریز این موضوع را نیز حل کنیم.

شاهوردی خاطرنشان می‌سازد: سنگفرش خیابان‌های پیرامون مقبره‌الشعرا به مساحت ۱۲ هزار مترمربع و با اعتبار ۲۱ میلیارد تومان این محیط را تبدیل به بافتی انسان‌محور کرده است.

آب‌گیری فاز اول آبنمای مقبره‌الشعرا

مبلمان فضاهای تاریخی و فرهنگی، بخشی از عناصر مرتبط با این مجموعه ‌های گردشگری است که رنگ، مفهوم و زیبایی بصری آن به صورت مستقیم با آن بنای تاریخی و فرهنگی در ارتباط است. استفاده از سنگ‌های هم‌سطح و همرنگ برای سنگفرش اضلاع مختلف مجموعه گردشگری مقبره‌الشعرا، طراحی و اجرای آبنما و حتی فضای سبز محیط نیز با بنای اصلی مقبره همگونی دارد.

حسن یوسف‌زاده، سرپرست معاونت فنی و عمرانی شهرداری منطقه ۱۰ تبریز و مجری طرح‌های شهرداری در مجموعه گردشگری مقبره‌الشعرا در این رابطه می‌گوید: در انتخاب سنگ برای سنگفرش محدوده مقبره‌الشعرا و همچنین جداره‌سازی محیط تلاش کردیم از سنگ‌هایی استفاده کنیم که بیشترین همگونی را بنای اصلی مجموعه داشته باشند و سنگ قرمز آذرشهر به نشانه قبرستان سرخاب برای این پروژه انتخاب شده است.

وی ادامه می‌دهد: پروژه سنگفرش مقبره‌الشعرا در ضلع جنوبی با عقد سه قرارداد مختلف در دست اجرا است که فار اول آن به مساحت ۶۰۰ مترمربع تکمیل شده و در مجموعه سه قرارداد ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی وجود دارد.

یوسف‌زاده اضافه می‌کند: همچنین احداث سوغات‌سرای مقبره‌الشعرا نیز در دستور کار شهرداری منطقه ۱۰ تبریز قرار گرفته است که مطالعات و نقشه کار آن انجام شده و در مرحله برگزاری مناقصه است.

سرپرست معاونت فنی و عمرانی شهرداری منطقه ۱۰ با اشاره به تکمیل فاز اول آبنمای ضلع جنوبی مقبره‌الشعرا نیز می‌گوید: فاز اول آبنمای ضلع جنوبی مقبره‌الشعرا با مساحت ۲۰۰ مترمربع و با کاشی کاری فیروزه‌ای تکمیل و آب‌گیری آن آغاز شده است.

وی عنوان می‌دارد: در ادامه کار، فاز دوم و نهایی آن نیز تکمیل و بر اساس طرح ارائه شده به صورت موزیکال خواهد بود.

یوسف‌زاده با اشاره به سنگفرش ۵۰ درصد از کل پارک مقبره‌الشعرا در سال جاری ادامه می‌دهد: قراردادی به مبلغ ۴۰۰ میلیون تومان برای تکمیل مبلمان ضلع جنوبی مقبره‌الشعرا شامل نیمکت چوبی، نورپردازی و المان مرتبط با بنای مقبره‌الشعرا منعقد کردیم که در ادامه فعالیت عمرانی شهرداری منطقه ۱۰ در ضلع جنوبی در دستور کار قرار می‌گیرد.

فضای سبز، پای ثابت پروژه‌های شهرداری تبریز

علی رضائیان، مدیر فضای سبز شهرداری منطقه ۱۰ نیز درباره فضای سبز این مجموعه گردشگری و تاریخی می‌گوید: مجموعه گردشگری و تاریخ مقبره‌الشعرا ۱۳ هزار ۲۳ مترمربع فضای سبز دارد که گل‌کاری، درخت‌کاری، چمن‌کاری و کاشت درختچه در این فضا صورت گرفته است.

وی ادامه می‌دهد: گونه‌های مختلف گیاهی همچون کاج سیاه، سرو، اقاقیا، نارون و دیگر گونه‌های گیاهی در این محل کاشته شده است.

برندسازی مجموعه های تاریخ و گردشگری در سطح ملی و بین‌المللی، نیازمند تدوین برنامه‌هایی با محوریت حفظ بنای اصلی و توسعه محیط پیرامون با بهره‌گیری از عناصر بومی و محلی است. همچنین این اماکن می‌تواند به ظرفیتی برای معرفی صنایع دستی، فرهنگی و هنری شهرها تبدیل شود.

جریان انسان‌محوری

جریان انسان‌محوری جریان انسان‌محوری جریان انسان‌محوری جریان انسان‌محوری

()


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.