کد خبر : 34575
تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 آذر 1402 - 11:13

رینوتکس ۲۰۲۳ تبریز باید فرصتی برای تکمیل چرخه علم و فناوری و کسب و کار باشد

رینوتکس ۲۰۲۳ تبریز باید فرصتی برای تکمیل چرخه علم و فناوری و کسب و کار باشد

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی تاکید کرد: رینوتکس ۲۰۲۳ تبریز باید فرصتی برای شبکه سازی، گسترش همکاری‌های فناورانه منطقه‌ای، ملی و بین المللی، معرفی توانمندی‌های پژوهشی و فناوری و بسترسازی برای کاربردی کردن آن‌ها و تکمیل چرخه علم و فناوری تا کسب و کار، شناسایی و معرفی نوآوری‌ها و اختراعات و ایده‌های دانش محور و حمایت و ظرفیت‌سازی برای تولید دانش، محصولات بومی و تجاری‌سازی‌ آن‌ها باشد.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد علی آل هاشم سه شنبه، ۱۴ آذرماه در مراسم افتتاحیه یازدهمین دوره نمایشگاه نوآوری و فناوری ربع رشیدی(رینوتکس۲۰۲۳) تبریز، ضمن خداقوت به دست اندرکاران برگزاری این نمایشگاه، اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه در کشور جایگاه رفیعی در نمایش قدرت صنعتی و تکنولوژیکی نوآوری‌ها و فناوری‌ها دارد و همواره باعث ایجاد فضای صحیح رقابتی می‌شود.

به گزارش ایسنا، وی افزود: همین رقابت خود به خود عاملی برای نشاط و پویایی هرچه بیشتر صنعت و نوآوری می‌شود. بازدیدکنندگان این نمایشگاه می‌توانند در زمینه تخصصی خود از دستاوردهای داخلی مورد نیاز مطلع شده و مانع واردات و خروج سرمایه از کشور شوند و با دسترسی به بازار داخلی به ارزآوری و سرمایه‌گذاری در کشور مبادرت کنند.

وی گفت: در چنین فضایی، راه برای حضور نخبگان کشور بازخواهد شد و این موضوع می‌تواند ضریب سطح علمی و صنعتی کشور را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. دغدغه اصلی برگزاری نمایشگاه باید ایجاد نشاط اقتصادی، ممانعت از مهاجرت نخبگان و پیشرفت کشور باشد.

آل هاشم افزود: تمرکز به سودآوری و بازاریابی‌های کوتاه مدت در نهایت به زیان مشارکت کننده ختم خواهد شد. هدف از شرکت در این نمایشگاه نباید فروش به هر شکل در رابطه با محصولات باشد بلکه باید رقابت و غلبه بر فناوری‌های خارجی مدنظر باشد.

وی گفت: برگزاری رویدادهای علمی و نوآورانه باید به عرصه رویارویی علمی نیازها و راه حل‌ها تبدیل شود. در این نمایشگاه، هر دو بخش صنعت و دانشگاه، صنعت و دانش بنیان‌ها باید همدیگر را پیدا کنند تا نیازهای صنعت مبتنی بر دانش محققان کشور در شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاه‌ها مرتفع شود.

وی اظهار کرد: این نمایشگاه نباید محدود به چند روز برگزاری باشد بلکه باید تبدیل به شبکه‌ای پویا و دائمی شود تا در طول سال، استان بتواند با بهره‌مندی از توان این شبکه برای رفع چالش‌های مختلف، چاره اندیشی کند. بکارگیری دانش پژوهان می‌تواند اشتغالزایی و خودکفایی کشور را رقم زند.

امام جمعه تبریز گفت: امسال، نخستین جنشواره فناوری و نوآوری دانش آموزی تحت عنوان رینوفست همزمان با رینوتکس در تبریز برگزار می‌شود که اقدام‌ مبارکی برای نسلی است که با هوش و پراستعداد هستند. این تسلطی که برخی از دانش آموزان بر روی برخی فناوری‌های روز جهان دارند و شاید برایشان پیش پا افتاده تلقی می‌شود، برای نسل‌های قبلی آرزو بود.

وی افزود: گویا از این جشنواره هم استقبال چشمگیری در سه محور هوا و فضا، رباتیک و هوش مصنوعی داشتند و تعداد طرح‌ها و شرکت کنندگان هم قابل توجه بود. نقش چنین جشنواره‌هایی در تضمین رشد علمی کشور غیر قابل انکار است و ورود دانش آموزان به فضای دانش بنیان و آشنایی با علوم نو و تکنولوزی‌های روز دنیا می‌تواند باعث شتاب در پیشرفت و توسعه کشور باشد.

  ()


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.