کد خبر : 34852
تاریخ انتشار : چهارشنبه 27 دی 1402 - 11:18

کاهش خطرات وخسارات زلزله با سبک سازی سازه ها

کاهش خطرات وخسارات زلزله با سبک سازی سازه ها

 رئیس بنیاد نخبگان آذربایجان شرقی گفت: سبک سازی ساختمان ها با استفاده از مصالح سبک و مقاوم، یکی از راهکارهای مهم در کاهش خطرات و خسارات ناشی از زلزله است.

یوسف زندی روز چهارشنبه در همایش بلوک و پانل سبک اتوکلاو شده ( حرارت دیده ) در تبریز اظهار کرد: اینکه چرا تاکنون نسبت به این موضوع آنگونه که باید پرداخته نشده و تا حدی مغفول مانده است باید بررسی شود زیرا که سازه های سبک و مقاوم در برابر زلزله آسیب کمتری می بینند اما سازه های سنگین به دلیل جذب حداکثر نیروی زمین در مواقع زلزله، بیشترین آسیب را متحمل می شوند.

وی با بیان اینکه روش های مختلفی برای سبک سازی ساختمان ها و سازه ها در دنیا مرسوم است، گفت: حذف ریزدانه ها، استفاده از بتن های پلیمری، تزریق حباب و بتن پوکه سنگی چهار روشی است که مهندسان و محققان از آنها برای سبک سازی استفاده می کنند که نتیجه آن، کاهش وزن و افزایش مقاومت ساختمان و همچنین کاهش هزینه و وقت است.

زندی مصالح به کار رفته در ساخت بتن ها، بلوک ها و پانل های سبک را مهم توصیف کرد و افزود: برای ساخت یک متر مکعب پانل سبک، نیم کیلوگرم پودر آلومینیوم به عنوان واکنش زا، ۴۰۰ کیلوگرم ماسه سیلیسی، ۱۴۰ کیلوگرم آهک زنده، ۳۵ کیلوگرم سیمان و چهار درصد هوازا نیاز است که در صورت رعایت این موارد، پانل های تولیدی به رغم حجم بالا، وزن سبکی خواهند داشت.

وی ویژگی های این نوع پانل ها را اجرای سریع و آسان، جلوگیری از هدر رفت انرژی، مقرون به صرفه و دوستدار محیط زیست عنوان کرد و گفت: با توجه به افزایش ساخت و سازها و بلدمرتبه سازی، استفاده از مصالح سبک و مقاوم در ساختمان ها ضرورتی اجتناب ناپذیر است و باید الزامی شود.

زندی به هدر رفت حرارت در ساختمان ها اشاره کرد و گفت: ۳۰ درصد حرارت از طریق دیوارها و ۱۶ درصد از طریق سقف به هدر می رود که در صورت استفاده از پانل های سبک دیواری و سقفی که عایق در برابر هدر رفت انرژی و حرارت هستند، در مصرف انرژی نیز صرفه جویی می شود.

وی ادامه داد: دنیا امروز به سمت استفاده از مصالح سبک در ساختمان سازی حرکت کرده و پیشرفت های زیادی در این زمینه حاصل شده است اینکه چرا ما نرفته ایم یا کمتر وارد شده ایم باید بررسی شود.

وی همچنین بر ایجاد واحدهای تحقیق و توسعه در کارخانه ها به وِیژه های کارخانه های تولید مصالح سبک، تاکید کرد و گفت: تحقیق و توسعه همواره باید بخشی از فعالیت های عملی ما باشد هر موقع این ۲ مقوله را کنار بگذاریم آن روز، روز نابودی ماست از این رو هرگز نباید متوقف یا حذف شود.

()


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.